Κινηματογραφος

Όσκαρ 2024: Θα γράψει ιστορία ο Λάνθιμος;

Δύσκολο, πολύ δύσκολο. Ειδικά από τη στιγμή που ο Νόλαν και το «Οπενχάιμερ» έχουν σαρώσει σχεδόν όλα τα κινηματογραφικά βραβεία τον τελευταίο μήνα

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 907
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Όσκαρ 2024: Η υποψηφιότητα του Γιώργου Λάνθιμου και οι πιθανότητες να είναι ο νικητής του βραβείου 

Τα ξημερώματα της ερχόμενης Δευτέρας θα γνωρίζουμε αν ο Γιώργος Λάνθιμος θα γίνει ο πρώτος σκηνοθέτης ελληνικής καταγωγής που θα κατακτήσει το αντίστοιχο βραβείο Όσκαρ. Αφήνοντας στην άκρη τον Ελία Καζάν που είναι ειδική περίπτωση, στο παρελθόν μόνο ο Κώστας Γαβράς, ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Αλεξάντερ Πέιν, αλλά και ο Λάνθιμος (για την «Ευνοούμενη») έχουν φτάσει κοντά στην πηγή αλλά νερό δεν ήπιαν. Ο Γαβράς με το «Ζ» το 1970 βρέθηκε στην πεντάδα των καλύτερων σκηνοθετών, αλλά νικητής αναδείχτηκε ο Σλέσινγκερ για τον «Καουμπόι του μεσονυχτίου». Ο Μιχάλης Κακογιάννης παρ’ ότι είχε τρεις υποψηφιότητες το 1965 για ταινία, σκηνοθεσία και διασκευασμένο σενάριο του «Αλέξη Ζορμπά» έχασε τελικά και τα τρία βραβεία από το «Ωραία μου κυρία» του Τζορτζ Κιούκορ και το «Μπέκετ» (σενάριο). Τέλος, ο Πέιν παρ’ ότι έχει κατακτήσει δύο Όσκαρ σεναρίου, οι απόπειρες του για το Όσκαρ σκηνοθεσίας με τα «Πλαγίως», «Οι απόγονοι» και «Nebraska» δεν είχαν αίσιο τέλος, ενώ και ο Λάνθιμος έχασε στη δική του μία υποψηφιότητα για την «Ευνοούμενη» από τον Αλφόνσο Κουαρόν («Roma») το 2019.

Τα προγνωστικά δεν είναι πάντως υπέρ του Έλληνα σκηνοθέτη. Το βραβείο της καλύτερης σκηνοθεσίας έχει σχεδόν «κλειδώσει» στον Κρίστοφερ Νόλαν, ενώ και στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας το «Οπενχάιμερ» δείχνει να αφήνει πολύ πίσω του τα όποια περιθώρια ανατροπής είχε το «Poor things» πριν από έναν μήνα. Οι τελευταίες μάλιστα βραβεύσεις στις ενώσεις παραγωγών, ηθοποιών κ.λπ. έρχονται να αμφισβητήσουν, και μάλιστα σοβαρά, το μέχρι πρότινος πιο σίγουρο Όσκαρ του φιλμ στις μεγάλες κατηγορίες που ήταν εκείνο της Έμα Στόουν στην κατηγορία του Α’ Γυναικείου ρόλου. Με ένα φοβερό κρεσέντο τις τελευταίες βδομάδες και με ισχυρό ατού την ετυμηγορία των ηθοποιών που χάρισαν στη Λίλι Γκλάστοουν το βραβείο της καλύτερης γυναίκας ηθοποιού για το 2023, η πρωταγωνίστρια του σκορσεζικού «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού» έχει αποκτήσει προβάδισμα στα Όσκαρ απέναντι στην Μπέλα Μπάξτερ της καταπληκτικής Στόουν, που ήταν μέχρι πρότινος ακλόνητο φαβορί.

Όλα δείχνουν, λοιπόν, ότι το «Οπενχάιμερ» θα σαρώσει τα φετινά Όσκαρ με ένα νούμερο μεταξύ 6 και 8 νικών: σχεδόν σίγουρα είναι τα βραβεία σε ταινία, σκηνοθεσία, Α’ Αντρικού (Κ. Μέρφι), Β’ Αντρικού (Ρόμπερτ Ντάουνι Τζ.), φωτογραφία, μοντάζ, μουσική για το φοβερό σάουντρακ του Λούντβικ Γκόρανσον και ήχο, ενώ διεκδικεί –αλλά με λιγότερες πιθανότητες– τα Όσκαρ στις κατηγορίες της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και των κοστουμιών, όπου εκεί το «Poor things» έχει το προβάδισμα. Τα άλλα αδιαφιλονίκητα φαβορί είναι στο Β’ Γυναικείου Ρόλου η Νταβίν Τζόι Ράντολφ των «Παιδιών του χειμώνα», στο διασκευασμένο σενάριο το «American fiction», το πρωτότυπο σενάριο της «Ανατομίας μιας πτώσης», το τραγούδι «What was I made for» της «Barbie» (που απειλείται μόνο από το δεύτερο τραγούδι της ίδιας ταινίας «I’m just Ken»), ενώ στην κατηγορία του διεθνούς φιλμ, η «Ζώνη ενδιαφέροντος» του Τζόναθαν Γκλέιζερ μοιάζει να μην έχει αντίπαλο.

Τέλος, στα βραβεία που μοιάζουν αμφίρροπα, εκτός του Α’ Γυναικείου, το καλύτερο animation «παίζει» μεταξύ του ιαπωνικού «Το αγόρι και ο ερωδιός» και του «Spider-Man: Acrossthe Spider-Verse», ενώ στο βραβείο για την καλύτερη κόμμωση, ο αλά Μπερντάιν «Maestro» του Μπράντλι Κούπερ κοντράρει στα ίσα τη δημιουργία του Γιώργου Λάνθιμου.