Κινηματογραφος

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Κριτική του Γιώργου Κρασσακόπουλου

41550-195045.jpg
Γιώργος Κρασσακόπουλος
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
82736-166820.jpg

Jimmy’s Hall***

Σκηνοθεσία: Κεν Λόουτς

Παίζουν: Μπάρι Γουόρντ, Σιμόν Κίρμπι, Άντριου Σκοτ

Το 1932 ο Τζίμι Γκράλτον επιστρέφει στην Ιρλανδία μετά από δέκα χρόνια στην Αμερική και φιλοδοξεί να ανοίξει ξανά ένα πολιτιστικό κέντρο/αίθουσα χορού. Μόνο που το ελεύθερο πνεύμα του και οι τολμηρές απόψεις του θα προκαλέσουν αντιδράσεις.

Βασισμένος στην αληθινή ιστορία ενός άντρα που απελάθηκε από τη χώρα του το 1933 δίχως καν να περάσει από δίκη, μόνο και μόνο επειδή οι απόψεις του και το πνεύμα της ελεύθερης σκέψης που πρέσβευε κρίθηκαν επικίνδυνες από την άρχουσα τάξη, την εκκλησία και τους έχοντες τη δύναμη, ο Κεν Λόουτς κάνει για μία ακόμη φορά το γνώριμο πολιτικό μα και ανθρώπινο σινεμά του. Η ιστορία του μπορεί να μην είναι εκ πρώτης όψεως τόσο ηλεκτρισμένη, τόσο φορτισμένα μαχητική, όμως και πάλι είναι ξεκάθαρο το τι ενδιαφέρει τόσο τον Λόουτς όσο και το σταθερό σεναριογράφο του Πoλ Λάβερτι: ιστορίες και χαρακτήρες που έχουν τη δύναμη να ξυπνήσουν κάτι ακόμη και στον πιο καθησυχασμένο θεατή, παραδείγματα συμπεριφορών που μοιάζουν άξια μίμησης, ακόμη και σε εποχές όπου θεωρητικά οι συνθήκες είναι διαφορετικές. Όπως πάντα ο ιδεαλισμός του Λόουτς είναι αξιέπαινος και επίμονος, όπως συχνά συμβαίνει με τις ταινίες του, η ρητορική του φλερτάρει ελαφρά με το διδακτισμό. Κι αυτή τη φορά, ακόμη κι αν μπορείς εύκολα να κάνεις μια σειρά από παραλληλισμούς για τον τρόπο που οι κοινωνικές δομές λειτουργούν σχεδόν απαράλλαχτα μέσα στα χρόνια, η αίσθηση του επείγοντος και μια εσωτερική ένταση μοιάζει να μη λειτουργεί όσο καλά θα περίμενες. Αν όμως κάτι λείπει, αυτό αντικαθίσταται εδώ από τρυφερότητα κι ένα (συχνά κυνικό) χιούμορ, μια ειλικρίνεια και απλότητα που συνοδεύει την ωρίμανση ενός σημαντικού δημιουργού. Στην τελευταία υποτίθεται ταινία της καριέρας του...


Οι σταθμοί του Σταυρού (Kreuzweg)*** ½

Σκηνοθεσία: Ντίτριχ Μπρίγκεμαν

Παίζουν: Λέα Βαν Άκεν, Φραντσίσκα Βάις

Η 14χρονη κόρη μιας θρησκευόμενης οικογένειας αποφασίζει να θυσιαστεί, προκειμένου ο τετράχρονος αδελφός της που δεν έχει μιλήσει ακόμη, να θεραπευτεί.

Αυστηρό, κλινικό, σχεδόν ανατριχιαστικό στον αποστασιοποιημένο τρόπο με τον οποίο κοιτάζει την πορεία της νεαρής ηρωίδας του προς τη δική της εκδοχή της αγιοσύνης ή του δικού της Γολγοθά, αν προτιμάτε, το φιλμ του Αυστριακού Μπρίγκμαν αντιπαραθέτει τον ορθολογισμό απέναντι στην τυφλή πίστη κι αφήνει το θεατή να καταλήξει στα δικά του συμπεράσματα. Χωρισμένο σε δεκατέσσερις βινιέτες, όσες και οι στάσεις της πορείας προς τη σταύρωση σύμφωνα με τη Βίβλο, σχεδόν όλες γυρισμένες με στατική κάμερα, το φιλμ ακολουθεί μια διαδρομή εξίσου ασκητική όσο και αυτή της ηρωίδας του. Θυμίζοντας περισσότερο από οτιδήποτε άλλο το σινεμά του Ούλριχ Ζάιντλ, αλλά δίχως να υπονομεύει τόσο τους χαρακτήρες και τις προθέσεις τους, ακροβατεί κάπου ανάμεσα στο τραγικό και το γκροτέσκο κατορθώνοντας να κρατά αμείωτη τη δύναμή του από την αρχή ως το τέλος.


Η νύχτα πριν πέσει το Παρίσι (Diplomatie)***

Σκηνοθεσία: Βόλκερ Σλέντορφ

Παίζουν: Νιλς Αρεστρούπ, Αντρέ Ντισολιέ

Την παραμονή της εισόδου των συμμάχων στο κατεχόμενο Παρίσι, ο Γερμανός διοικητής ετοιμάζεται να ανατινάξει όλα τα μνημεία της πόλης. Ο Σουηδός πρόξενος θα δοκιμάσει να τον μεταπείσει.

Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα και σε ένα θεατρικό έργο που στήθηκε πάνω σε αυτά, το φιλμ του Σλέντορφ κατορθώνει να μεταμορφωθεί σε ένα σχεδόν συναρπαστικό θρίλερ, χρησιμοποιώντας στην ουσία μόνο δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς, μερικά συναρπαστικά ηθικά διλήμματα και τον αντίκτυπο μιας ιστορικής πραγματικότητας που ακόμη κι αν ξέρουμε εκ προοιμίου την έκβασή της, δεν παύει να κρατά την ένταση αμείωτη. Και μόνο η πιθανότητα μιας εναλλακτικής πραγματικότητας που θα μπορούσε να έχει αλλάξει το πρόσωπο της Ευρώπης, όπως την ξέρουμε, αρκεί για να δώσει στο φιλμ μια εσωτερική αγωνία. Όμως ο τρόπος που ο βετεράνος Σλέντορφ ξέρει να χτίζει το ρυθμό μέσα από τις λεπτομέρειες και τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών του, φτιάχνει ένα φιλμ που θα μπορούσες ίσως να χαρακτηρίσεις παλιομοδίτικο, μα σίγουρα ούτε στιγμή αδιάφορο.

Ακόμη...

>>> Οι Βίγκινγκς είναι της μόδας μετά την τηλεοπτική σειρά του History Channel και το φιλμ του Κλαούντιο Φα «Η επέλαση των Βίκινγκς» (Northmen - A Viking Saga) δοκιμάζει να εκμεταλλευτεί το trend. Εδώ μια ομάδα πολεμιστών από το βορρά φτάνει στην Αγγλία για να λεηλατήσει, όμως στην Σκοτία θα βρεθεί αντιμέτωπη με έναν αντάξιο εχθρό. Όπως καταλαβαίνετε, θα χυθεί αίμα.>>> Ο Τζιμ Κάρεϊ κι ο Τζεφ Ντάνιελς επιστρέφουν ως «Ηλίθιος και Πανηλίθιος 2» (Dumb And Dumber To), διασχίζοντας τη χώρα για να βρουν την κόρη του ενός. Οι αδελφοί Μπόμπι και Πίτερ Φαρέλι σκηνοθετούν όπως και την προηγούμενη φορά, είκοσι χρόνια πριν. >>> Μετά το «Μια μέλισσα τον Αύγουστο», ο Θοδωρής Αθερίδης επιστρέφει ως σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής με το «Από έρωτα», την ιστορία ενός πυροσβέστη που ενώ ετοιμάζεται να παντρευτεί, ανακαλύπτει πως η προηγούμενη σχέση του δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει τον κύκλο της και βρίσκεται στο κέντρο ενός αληθινά παράξενου ερωτικού τριγώνου. >>> Μια ζέβρα που έχει μόνο τις μισές από τις ραβδώσεις τις μπλέκει σε μια σειρά από περιπέτειες στην ταινία κινουμένων σχεδίων «Κούμπα: Μια ζέβρα και μισή» (Khumba) του Άντονι Σίλβερστον που κυκλοφορεί μόνο μεταγλωττισμένη.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τι θα δούμε στο 37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου
Τι θα δούμε στο 37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου

Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.