- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Γιατί τα ταξίδια στον χρόνο γίνονται όλο και πιο δημοφιλή
Πώς συνδέεται η πανδημία με το ταξίδι στον χρόνο;
Ταξίδι στο χρόνο: Η ίδεα του time travelling, που είσερχεται όλο και περισσότερο στην ποπ κουλτούρα.
Αν και πολύ δημοφιλής εδώ και δεκαετίες, η ιδέα του ταξιδιού στο χρόνο δεν υπήρχε καν πριν τα τέλη του 1800. Η ανθρώπινη ικανότητα να ταξιδεύει στο χώρο καθέτως μέσω αερόστατου και η μεγαλύτερη ελευθερία του να ταξιδεύει οριζοντίως μέσω των σιδηροδρόμων πυροδότησε τη φαντασία συγγραφέων όπως ο H.G. Wells και τους έκανε να αναρωτηθούν τι θα συνέβαινε αν μπορούσαμε να ταξιδέψουμε και στον χρόνο.
Κατά τη διάρκεια του επόμενου αιώνα, έννοιες όπως time slips, time loops και alternative timelines εισήλθαν σταδιακά στον mainstream διάλογο, και εδραιώθηκαν στις αρχές του 21ου αιώνα με έργα όπως το «The Time Traveler's Wife» του 2003 της Audrey Niffenegger. Σε αυτό, το ταξίδι στο χρόνο γίνεται μια ισχυρή μεταφορά για την παροδικότητα ακόμα και της πιο μόνιμης σχέσης, της αγάπης, της απώλειας, της απουσίας και της λαχτάρας, της ευθραυστότητας και της περιπλοκότητας των σχέσεών μας. Στο New York Times Books Review, η Elisabeth Egan αποδίδει τη δημοτικότητα του βιβλίου «The Midnight Library» εν μέρει στην «πανδημία η οποία μας άλλαξε τη ζωή, ανακατεύοντας τις προτεραιότητές μας» - μια εξήγηση που ίσως ισχύει και για τη δημοτικότητα του ταξιδιού στο χρόνο γενικά.
Οι επόμενες δεκαετίες είδαν εκθετικές αυξήσεις στα βιβλία, τις τηλεοπτικές εκπομπές και τις ταινίες που επικεντρώνονται σε θέματα που σχετίζονται με το ταξίδι στο χρόνο, από το «Outlander» (βασισμένο στη σειρά βιβλίων που κυκλοφόρησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990), το Καναδικό «Being Erica», το Γαλλικό «The Seven Lives of Lea», το Γερμανικό «Dark», και το Αμερικάνικο «Manifest». Η ιδέα του ταξιδιού στο χρόνο όμως δεν παραμένει μόνο στις οθόνες και στο χαρτί, αλλά επεκτείνεται και στα επιτραπέζια παιχνίδια. Ο Paul Booth, διοργανωτής ενός συνεδρίου ποπ κουλτούρας με θέμα το ταξίδι στο χρόνο, στο Πανεπιστήμιο DePaul τον Μάιο του 2023, συνδέει επίσης τη δημοτικότητα του ταξιδιού στο χρόνο με την τρέχουσα χρονική και κοινωνική περίοδο: «Υπάρχει μια κοινή απέχθεια για το τρέχον κλίμα — πολιτικό και πολιτιστικό. Οι άνθρωποι έχουν μπουχτίσει. Το ταξίδι στο χρόνο προσφέρει μια εγκεφαλική απόδραση. Υπάρχει μια αίσθηση αποκάλυψης στον κόσμο σήμερα,» και σημειώνει ότι περισσότερα από 100 παιχνίδια με θέμα το ταξίδι στο χρόνο αναφέρονται στο BoardGameGeek.
Ενώ έργα όπως το «The Time Traveler's Wife» τονίζουν τις εντάσεις μεταξύ της επιθυμίας μας για έλεγχο και εντέλει της έλλειψης αυτού, γενικά, το ταξίδι στο χρόνο μπορεί να είναι τόσο ελκυστικό λόγω της ικανότητάς του να υποδηλώνει ότι η ύπαρξή μας είναι σκόπιμη, και ότι οι επιλογές μας έχουν ισχύ. Διαφορετικά, γιατί οι ταξιδιώτες του χρόνου στο παρελθόν προειδοποιούνται τόσο συχνά ότι ακόμη και μια τυχαία μικρή πράξη μπορεί να επηρεάσει το μέλλον;
Ο Booth επισημαίνει επίσης ότι η επιλογή ήταν μία διαδεδομένη θεματολογία κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Υπήρξε πολύς διάλογος γύρω από την ατομική μας δύναμη να προστατεύσουμε τους άλλους (the herd – το κοπάδι), και αντίστροφα, για τα ατομικά μας δικαιώματα, δηλαδή του να φοράμε μάσκα ή όχι, να εμβολιαζόμαστε ή όχι». Αναφέρει, δε, μια ποικιλία άλλων επιρροών στη δημοτικότητα του ταξιδιού στο χρόνο, συμπεριλαμβανομένου του Διαδικτύου και του πως διαχωρίστηκαν ή «θρυμματίστηκαν» οι ζωές μας. «Ο συνδυασμός της διαδικτυακής τεχνολογίας με την παραδοσιακή τεχνολογία αντανακλά μια αυξανόμενη αλλαγή στον τρόπο που η κουλτούρα και η κοινωνία μας κατανοεί και αντιμετωπίζει το χρόνο, τη μνήμη και την ιστορία», λέει ο Booth. «Για παράδειγμα, στο Facebook η περσόνα που δημιουργούμε συνεχίζει να ζει πολύ μετά τον θάνατο του ατόμου». Τα social media, λέει, κάνουν τις εμπειρίες μας να φαίνονται ταυτόχρονα διαχρονικές και εφήμερες.
Η πανδημία προκάλεσε επίσης μια ευρέως διαδεδομένη αυξημένη επίγνωση του θανάτου, και τι καλύτερο για να αποφευχθεί - ή να επεξεργαστεί - η πραγματικότητα αυτού; Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να συμβιβαστούμε με την αναπόφευκτη διαγραφή του χρόνου από την ικανότητα να σπάσουμε τα όρια που μας επιβάλλει ο χρόνος μέσω αυτών των ιστοριών.
Ίσως είναι μια φυσική εξέλιξη το να φανταζόμαστε να γυρνάμε πίσω τον χρόνο, να παίζουμε τον ήρωα, να αλλάζουμε τα αποτελέσματα — ή να φανταζόμαστε να επισκεφτούμε το μέλλον, και να κάνουμε καλύτερες επιλογές. Ίσως ο περιορισμός αυτός τροφοδότησε την περιπλάνηση μας ή μας οδήγησε να αναζητήσουμε παρηγοριά στη νοσταλγία, να επιδοθούμε στην εκπλήρωση της επιθυμίας και τη δυνατότητα που προσφέρει η φαινομενικά απείρως ευέλικτη φανταστική συσκευή που είναι το ταξίδι στο χρόνο.
Με πληροφορίες από Salon
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.