Κριτική για την ταινία «Vortex», σε σκηνοθεσία Γκασπάρ Νοέ, με πρωταγωνιστές τους Ντάριο Αρτζέντο, Φρανσουάζ Λεμπρούν, Αλεξ Λατζ
Ένα αγαπημένο ζευγάρι ηλικιωμένων περνά ανέμελα τις μέρες του σε ένα διαμέρισμα στο Παρίσι, ώσπου μια μέρα η γυναίκα ξυπνά και δεν αναγνωρίζει το σπίτι που βρίσκεται. Τα πρώτα επεισόδια της άνοιας εμφανίζονται με τρομερή ένταση και ο γιος του ζευγαριού προσπαθεί να βρει μια λύση. Όμως συναντά τη σθεναρή αντίδραση του πεισματάρη πατέρα του, ο οποίος θεωρεί ότι χωρίς επιπλέον βοήθεια θα μπορέσουν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες της καθημερινής φροντίδας της άρρωστης συζύγου του.
Χαμηλόφωνο και συγκινητικό, το «Vortex» είναι η πιο φιλική προς τον θεατή ταινία του γάλλου Γκασπάρ Νοέ. Έχοντας αποκτήσει δικαίως τη φήμη του προβοκάτορα («Μη ανατρέψιμος», «Μόνος εναντίον όλων», «Climax» κ.ά.) ο Νοέ υπογράφει με το τελευταίο του φιλμ την πιο βατή και ανθρώπινη δουλειά του καθώς μπορείς άνετα –και κυρίως χωρίς παρατράγουδα– να παρακολουθήσεις την ιστορία του ηλικιωμένου ζευγαριού που έρχεται αντιμέτωπο με την άνοια. Όμως ο Γάλλος πατάει και πάλι, χωρίς να το παρακάνει όμως, σε μια σκληρή συνθήκη που παίζει με τα συναισθήματα και την υπομονή του θεατή. Η σημαντική –και θετική– διαφορά είναι πως αυτή τη φορά δεν επιχειρεί να οπτικοποιήσει σκηνοθετικά σοκ που θα μας στείλουν αδιάβαστους. Αρκείται στη χωρισμένη σε split-screen εικόνα που παρακολουθεί την καθημερινότητα των δύο ηλικιωμένων, σε κάποιες ευρηματικές σκηνές που θυμίζουν χορογραφίες (παρότι οι ήρωες βρίσκονται σε διαφορετικά μέρη) και στην ψυχολογική δοκιμασία του θεατή. Το τρίτο πρόσωπο του δράματος, ο γιος που επιχειρεί να γίνει η φωνή της λογικής σε μια σκληρή πραγματικότητα που ορίζεται από καταστάσεις όπου η ανθρώπινη λογικήτείνει να καταργηθεί, έχει τον ρόλο του συνδετικού κρίκου που θα επιχειρήσει να ενώσει τα κομμάτια από το παζλ της ζωής όλων. Εδώ εντοπίζεται και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του σεναρίου, το οποίο υπογράφει ο ίδιος ο Νοέ: σε μια απόπειρα απολογισμού της ζωής και του καταλογισμού ευθυνών για τη μετατροπή του ονείρου (ο πατέρας τον οποίο υποδύεται ο σκηνοθέτης Ντάριο Αρτζέντο είναι ένας κινηματογραφιστής που ετοιμάζει ένα βιβλίο για το όνειρο στο σινεμά που «μπορεί να βιωθεί μόνο στη σκοτεινή αίθουσα») σε εφιάλτη, ο εθισμένος στις ουσίες γιος γίνεται αποδέκτης της σκληρής κριτικής του ισχυρογνώμονα πατέρα, ο οποίος του πετάει κατάμουτρα ένα αφοριστικό «αν κάποιος χρειάζεται ιατρική φροντίδα αυτός είσαι μόνο εσύ» και τον στέλνει ακόμη πιο βαθιά στην τρύπα του.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.