- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Γιατί ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν μισούσε τις ταινίες του Ζαν - Λυκ Γκοντάρ
Δυο σκηνοθέτες με εντελώς διαφορετική ιδιοσυγκρασία και καλλιτεχνική ευαισθησία
Τι πίστευε ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν για τις ταινίες του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ: Οι δύο μεγάλοι σκηνοθέτες με τις διαφορετικές ευαισθησίες.
Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (1918-2007) και ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ (1930-2022) ήταν δυο από τους κινηματογραφιστές που σημάδεψαν την ιστορία της Έβδομης τέχνης. Αναπόφευκτα, τα έργα τους βρίσκονταν σε διάλογο μεταξύ τους: επρόκειτο σίγουρα για δημιουργούς με πολύ διαφορετική ιδιοσυγκρασία· με σχεδόν αντιθετικές καλλιτεχνικές και πολιτικές ευαισθησίες. Στις συνεντεύξεις του, ο Μπέργκμαν επαινούσε μερικούς συναδέλφους του: τον Άλφρεντ Χίτσκοκ, τον οποίο θεωρούσε «εξαίρετο τεχνίτη», τον Φεντερίκο Φελίνι και την «ευφάνταστη δημιουργικότητά του» ή τον Φρανσουά Τρυφό για τον τρόπο με τον οποίον δημιουργούσε μια σχέση με το κοινό. Πάνω από όλους έβαζε τον Αντρέι Ταρκόφσκι, ίσως επειδή είχε κάποια κοινά σημεία με τη δική του αισθητική. Για άλλους, ο μεγάλος Σουηδός σκηνοθέτης αδιαφορούσε: ο Μικελάντζελο Αντονιόνι τού φαινόταν υπερβολικά «εστέτ», ενώ απέρριπτε τον σουρεαλισμό του Λουίς Μπουνιουέλ. Όσο για τον Γκοντάρ δεν μπορούσε να τον ανεχθεί: του φαινόταν απαράδεκτος ο τίτλος του «τρομερού παιδιού» για κάποιον που έκανε το ντεμπούτο του σε ηλικία 28 ετών με δήθεν επαναστατικές ταινίες οι οποίες ανακύκλωναν νεανικούς μύθους και καταργούσαν κινηματογραφικές συμβάσεις. Η ιδέα του Γκοντάρ ότι το κινηματογραφικό μέσο έπρεπε να χρησιμοποιηθεί για να στρέψει την προσοχή του κοινού στην απατηλή φύση του θεάματος μιας ταινίας ήταν, στα μάτια του Μπέργκμαν, εντελώς ακατανόητη. Έβλεπε τα κινηματογραφικά πειράματα του Γκοντάρ και τη μεταμοντέρνα του αυτοαναστοχαστικότητα ως μια μορφή ομφαλοσκόπησης: «Οι ταινίες του Γκοντάρ,» έλεγε, «είναι επηρεασμένες πνευματικά και εμμονικά από τον εαυτό του.»
Σε μια σειρά από καυστικές κριτικές για τις ταινίες του Γάλλου σκηνοθέτη, ο Μπέργκμαν έλεγε ότι είναι τεχνητά κατασκευάσματα, ψευτοδιανοουμενίστικα και άψυχα: «Ο Γκοντάρ είναι βαρετός. Έκανε ταινίες για τους κριτικούς, όχι για το κοινό. […] Το 1966, όταν προβλήθηκε το "Αρσενικό, θηλυκό" εδώ στη Σουηδία λίγο έλειψε να με πάρει ο ύπνος.» Σε μια συνέντευξη του 1971, ο Μπέργκμαν εξηγούσε περισσότερο γιατί δεν του άρεσε ο Γκοντάρ: «Αν και σε αυτό το επάγγελμα θαυμάζω τους ανθρώπους που έχουν μια ιδέα και προσπαθούν να την εφαρμόσουν όσο τρελή κι αν είναι […] δεν μπορώ να δω τις ταινίες του Γκοντάρ. Μετά από είκοσι πέντε ή τριάντα λεπτά πρέπει να φύγω: έχω την αίσθηση ότι θέλει να μου πει πράγματα αλλά δεν καταλαβαίνω τι είναι αυτά τα πράγματα, και μερικές φορές υποπτεύομαι ότι μπλοφάρει, ότι με κοροϊδεύει.»
Αν και Μπέργκμαν πίστευε ότι το Γαλλικό Νέο Κύμα ήταν υπερεκτιμημένο, από την πλευρά τους πολλοί Γάλλοι κινηματογραφιστές ανέφεραν τον Σουηδό μετρ ως μια από τις επιρροές τους. Σε ένα άρθρο του 1958, όταν ο Γκοντάρ εργαζόταν ακόμα ως κριτικός κινηματογράφου, έγραφε: «Ο Μπέργκμαν είναι ο σκηνοθέτης του στιγμιαίου. Κάθε ταινία του γεννιέται από τον στοχασμό του ήρωα για την παρούσα στιγμή και εμβαθύνει αυτόν τον προβληματισμό με ένα είδος μετατόπισης του χρόνου: θυμίζει τη ροή του χρόνου στον Μαρσέλ Προυστ. Αλλά με ακόμα περισσότερη δύναμη, σαν να πολλαπλασιάζεται ο Προυστ με τον Τζόις και με τον Ρουσό, για να γίνει ένας τεράστιος, απεριόριστος διαλογισμός στο στιγμιαίο. Μια ταινία του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν είναι, ένα εικοστό τέταρτο του δευτερολέπτου μεταμορφωμένη και εκτεταμένη σε μιάμιση ώρα. Είναι ο κόσμος ανάμεσα σε δύο βλεφαρίσματα, η θλίψη ανάμεσα σε δύο χτύπους της καρδιάς, η ευθυμία ανάμεσα σε δύο χειροκροτήματα.» Σ’ αυτή την κριτική, ο Μπέργκμαν απάντησε πως δεν καταλάβαινε τίποτα.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Συμπληρώθηκαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία της σειράς
O Takashi Yamazaki επιστρέφει στον κόσμο του Godzilla!
Η λογική του «Όλα για την τέχνη»
Την ευκαιρία να συναντήσει τον Ματ Ντίλον έχει το κοινό του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Αυτά που μας κρατάνε ακόμα σε αυτές τις ταινίες
O 62χρονος ηθοποιός βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με την Paramount Pictures
Η ταινία θα διαδραματίζεται στον σκοτεινό κόσμο της μαφίας
Kάνουν την ατμόσφαιρα αποπνικτική, πρόσθεσε ο Τοντ Φίλιπς
Δέκα περιπτώσεις όπου τα λόγια περιττεύουν
Τι είπε ο Νέβιλ Λονγκμπότομ για το πόσο δύσκολη ήταν η ενηλικίωση για τους ηθοποιούς των ταινιών
Την είδηση έκανε γνωστή η Άννα Φόνσου
Μια στρατευμένα αντι-αισθητική ταινία από τον Ομάρ Ελ Ζοχάιρι, που το νοσηρό του χιούμορ δεν χαϊδεύει καμιά συλλογική προκατάληψη
Με αφορμή τις αμερικανικές εκλογές της επόμενης εβδομάδας, βλέπουμε το «The Apprentice» και ακόμη επτά ταινίες που θα μας πάνε μέχρι τα αποτελέσματα
Ο Ρέιφ Φάινς, η Ζιλιέτ Μπινός, η Μαρία Κάλλας και τα τέρατα
Όσα αποκάλυψε για τον ρόλο τής Πηνελόπης στην ταινία «Η Επιστροφή»
Πάνω από 250 ταινίες θα προβληθούν ως τις 10 Νοεμβρίου στο μεγάλο φεστιβάλ κινηματογράφου
Ποιες αλλαγές φέρνει ο νέος επικεφαλής της HBO
Ο σκηνοθέτης τάσσεται κατά των remake
H ταινία «Maria» του Πάμπλο Λαραΐν θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα στις 5 Δεκεμβρίου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.