Κινηματογραφος

Έφυγε από τη ζωή ο Λέον Βιτάλι, το δεξί χέρι του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Σε ηλικία 74 ετών

Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πέθανε ο Λέον Βιτάλι, το δεξί χέρι του Στάνλεϊ Κιούμπρικ σε ηλικία 74 ετών.

Ο Λέον Βιτάλι, ο ηθοποιός του Μπάρι Λίντον που έγινε ένας από τους στενότερους συνεργάτες του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, πέθανε σε ηλικία 74 ετών.

Ο Βιτάλι πέθανε την Παρασκευή στο Λος Άντζελες, ανακοίνωσε η οικογένειά του την Κυριακή. Πέθανε ειρηνικά περιτριγυρισμένος από αγαπημένα πρόσωπα, μεταξύ των οποίων τα τρία του παιδιά, η Μάσα, ο Μαξ και η Βέρα.

"Ο Λέον ήταν ένας ξεχωριστός και αξιαγάπητος άνθρωπος που καθοδηγούνταν από την περιέργειά του, ο οποίος σκόρπιζε αγάπη και ζεστασιά όπου πήγαινε", δήλωσαν τα παιδιά του. "Θα τον θυμόμαστε με αγάπη και θα λείψει πάρα πολύ από τους πολλούς ανθρώπους που άγγιξε".

Αν και ο Βιτάλι συχνά περιγραφόταν ως βοηθός του Κιούμπρικ, το ντοκιμαντέρ Filmworker του 2017 έριξε φως στην τεράστια και εν πολλοίς αφανή συμβολή του στο έργο μιας από τις μεγαλύτερες μορφές του κινηματογράφου, από τη Λάμψη μέχρι το Μάτια ερμητικά κλειστά. Έκανε τα πάντα, από το casting και την καθοδήγηση των ηθοποιών μέχρι την επίβλεψη των αποκαταστάσεων. Ο Vitali έστησε μάλιστα κάποτε μια οθόνη βίντεο, ώστε ο Κιούμπρικ να μπορεί να παρακολουθεί την ετοιμοθάνατη γάτα του.

Ο Matthew Modine, ο οποίος πρωταγωνίστησε στο Full Metal Jacket του Κιούμπρικ, έγραψε στο Twitter τα συλλυπητήριά του την Κυριακή.

"Υπάρχουν άνθρωποι που συναντάμε και έχουν βαθύ αντίκτυπο στη ζωή μας. Ο Λέον Βιτάλι ήταν ένα τέτοιο άτομο στη δική μου", έγραψε ο Μοντίν. "Ένας καλλιτέχνης σε κάθε πτυχή της ζωής του. Ένας στοργικός πατέρας και φίλος για τόσους πολλούς. Μια ευγενική, γενναιόδωρη και συγχωρητική φύση. Ήταν το παράδειγμα και η προσωποποίηση της χάρης".

Ο σκηνοθέτης Lee Unkrich έγραψε επίσης στο Twitter ότι ήταν "εντελώς συντετριμμένος". "Με βοήθησε πάρα πολύ με το βιβλίο μου Shining και είμαι συντετριμμένος που δεν θα το δει. Ήταν ένας γλυκός, ευγενικός, ταπεινός, γενναιόδωρος άνθρωπος και ένα ζωτικό κομμάτι της ομάδας του Στάνλεϊ Κιούμπρικ".

Πριν γνωρίσει τον Κιούμπρικ, ο Βιτάλι ήταν ένας ανερχόμενος ηθοποιός στο Ηνωμένο Βασίλειο, εμφανιζόμενος σε διάφορες βρετανικές τηλεοπτικές σειρές, όπως το Softly, Softly, Follyfoot, Z Cars και Notorious Woman.

Το 1974 πήρε τον ρόλο του στο Μπάρι Λίντον ως Lord Bullingdon, γαμπρός του Ryan O'Neal στον ομώνυμο χαρακτήρα του Ryan O'Neal.

Ο Βιτάλι γοητεύτηκε τόσο πολύ από τον Κιούμπρικ και τις διαδικασίες του που πήρε την ασυνήθιστη απόφαση να εγκαταλείψει την υποκριτική και να αφοσιωθεί εξ ολοκλήρου στον διάσημο και απαιτητικό σκηνοθέτη για περισσότερες από δύο δεκαετίες.

Ο επόμενος τίτλος του Βιτάλι για τον Κιούμπρικ ήταν ως "προσωπικός βοηθός του σκηνοθέτη" στη Λάμψη, αν και αυτό είναι μόνο ένα μέρος της ιστορίας- ως γνωστόν βοήθησε στο κάστινγκ του τετράχρονου Danny Lloyd για τον ρόλο του Danny Torrance και των Louise και Lisa Burns ως τα ανατριχιαστικά δίδυμα Grady (αναφέροντας ως έμπνευση την Diane Arbus).

"Η συνάντηση με τον Στάνλεϊ ήταν ένα σημείο καμπής για μένα", δήλωσε στον Guardian το 2017. "Μέσω εκείνου, άρχισα να βλέπω τα πράγματα από διαφορετική οπτική γωνία. Μίλησα στον Στάνλεϊ για να συνεργαστώ μαζί του και μου είπε: "Εντάξει, ας δούμε τι θα γίνει"". Την ίδια χρονιά, περιέγραψε την απόφασή του να εγκαταλείψει την υποκριτική ως τη "μοναδική πραγματικά, πραγματικά ριζική αλλαγή στη ζωή μου".

Μετά το θάνατο του Κιούμπρικ το 1999, ο Βιτάλι επέβλεψε την αποκατάσταση πολλών ταινιών του Κιούμπρικ και έλαβε βραβείο της Cinema Audio Society για το έργο του. Αργότερα συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Τοντ Φιλντ στις ταινίες Little Children και In the Bedroom.

Πριν από τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ Filmworker, ο σκηνοθέτης του, Tony Zierra, δήλωσε ότι ο ίδιος και πολλοί φανατικοί θαυμαστές του Κιούμπρικ γνώριζαν τον Βιτάλι για τις ερμηνείες του στα φιλμ Barry Lyndon και Eyes Wide Shut, στα οποία έπαιζε τον Κόκκινο Μανδύα, και ότι ήταν βασικό μέλος του στενού κύκλου του Κιούμπρικ. Αλλά όταν τελικά συνάντησε τον Vitali για να γυρίσει την ταινία, εντυπωσιάστηκε από "την ευγένεια, την ταπεινότητα και το συναρπαστικό εύρος της ιστορίας του".

Ο Zierra εργάζεται πάνω σε ένα director's cut του Filmworker που θα περιλαμβάνει νέο υλικό που ο ίδιος και ο Βιτάλι ήθελαν στην ταινία, αλλά δεν μπόρεσαν να το ολοκληρώσουν εγκαίρως για το ντεμπούτο της στις Κάννες το 2017.