Κινηματογραφος

Ο Κάρλο Βογέλε, ο Ίκαρος και ο Δαίδαλος και ένα μαγικό animation φιλμ

Ο δημιουργός από το Λουξεμβούργο μας μιλάει για την ταινία κινουμένων σχεδίων που έκανε σε μια από τις πιο γνωστές ιστορίες της ελληνικής μυθολογίας

Γιάννης Νένες
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κάρλο Βογέλε: Συνέντευξη με τον δημιουργό της ταινίας animation «Ίκαρος» που βγαίνει στους κινηματογράφους στις 26 Μαΐου.

Ο Ίκαρος, ένα χαρούμενο παιδί που τρέχει στο τοπίο της Κρήτης, γιος του μεγάλου εφευρέτη Δαίδαλου. Στα μυστηριώδη κρυφά περάσματα του παλατιού του Μίνωα, μια μέρα, ανακαλύπτει κάτι παράξενο: ένα παιδί με κεφάλι ταύρου, φυλακισμένο με εντολή του βασιλιά. Τα δύο παιδιά γίνονται φίλοι κι έτσι η ιστορία, όπως ο μίτος της Αριάδνης, αρχίζει να ξετυλίγεται μέσα από σκηνές πανέμορφες, αλλά και σκοτεινές, άγριες, θεαματικές, στιγμές ηρωισμού, αγάπης, ονείρων και τόλμης.

"Ίκαρος και Δαίδαλος" © Carlo Vogele

Ο γνωστός μύθος του Ίκαρου που, φορώντας τα φτερά του κολλημένα με κερί, πέταξε ψηλά, πλησίασε τον Ήλιο, το κερί έλιωσε κι ο Ίκαρος έπεσε στα γαλανά νερά του Αιγαίου, μεταφέρθηκε σε μία πανέμορφη ταινία κινουμένων σχεδίων από τον Κάρλο Βογέλε, ο οποίος απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Carlo Vogele

Ο Κάρλο, γεννημένος στο Λουξεμβούργο το 1981, με σπουδές στη Σχολή Animation Gobelins στο Παρίσι, και με καριέρα στα Aardman Studios στο Μπρίστολ έως την Pixar στην Καλιφόρνια, όπου παρέμεινε 8 χρόνια, δημιούργησε τον “΄Ικαρο” σαν απάντηση στην απορία του, γιατί δεν υπήρχαν κινούμενα σχέδια αναφορικά με την αρχαία Ελλάδα, πέρα από τον “Ηρακλή” της Disney και τα εκπαιδευτικά καρτούν που παρακολουθούσε ως παιδί.

Κι έτσι, ταξίδεψε στην Κνωσσό και ανακάλυψε αυτόν τον αξιαγάπητο, μικρό ήρωα. “Όταν αναζητούσα έναν ήρωα από τη μυθολογία, ο Ίκαρος μου εμφανίστηκε ως μια λευκή σελίδα” λέει. “Ο μύθος αφορά το πέταγμα και την πτώση”. Εμπνεύστηκε από τα χρώματα και το φως της Ελλάδας, την κόκκινη πέτρα του παλατιού της Κνωσσού έως το βαθύ γαλάζιο του πελάγους κι έφτιαξε μία ταινία την οποία “Θα ήθελα να είχα δει όταν ήμουν μικρός”, λέει.

"΄Ικαρος και Δαίδαλος" © Carlo Vogele

Τι ήταν αυτό που σας παρακίνησε για να κάνετε αυτή την ταινία;
Δούλευα σαν animator στην Pixar όταν είχα για πρώτη φορά την ιδέα να κάνω σε animation μία μυθολογική ιστορία. Ήθελα να ξεφύγω από το mainstream εμπορικό animation, και όπως ένας Έλληνας ήρωας, επιθυμούσα για τη δική μου προσωπική περιπέτεια στον κόσμο των ανεξάρτητων animation στην Ευρώπη. Με έκπληξη διαπίστωσα ότι πολύ λίγα φιλμ κινουμένων σχεδίων ήταν διασκευές από την ελληνική μυθολογία. Ο “΄Ικαρος” είναι η αγαπημένη μου ιστορία προσωπικά γιατί είναι ένας ονειροπόλος, ένας ιδεαλιστής που ακολουθεί την καρδιά του αδιαφορώντας για το κόστος.

Γνωρίζατε από πριν την ελληνική μυθολογία;
Ναι, με ιντριγκάρουν οι ελληνικοί μύθοι από τότε που ήμουν παιδί. Αυτές οι άγριες ιστορίες με έκαναν να αμφισβητήσω όλα όσα ήξερα για τους ήρωες, τους θεούς και τον θάνατο.

Ίκαρος και Αριάδνη © Carlo Vogele

Ποιες ελευθερίες πήρατε επάνω στον αρχικό μύθο προκειμένου να διαμορφώσετε την ιστορία της ταινίας;
Μείναμε πιστοί στην αρχική ιστορία. Αλλά κάναμε τον Ίκαρο να αλληλεπιδρά με όλους τους άλλους χαρακτήρες, γιατί είναι ο πρωταγωνιστής και όλα λέγονται από τη σκοπιά του. Φανταζόμασταν λοιπόν τη συνάντησή του με τον νεαρό Μινώταυρο και πώς αυτή η φιλία του άλλαξε τη ζωή. Α, και φυσικά, ο Μινώταυρος δεν είναι ένα τέρας, αλλά μια ευγενική ψυχή παγιδευμένη σε ένα κακοσχηματισμένο σώμα.

Ίκαρος και Μινώταυρος © Carlo Vogele

Υπάρχουν τόσα πολλά σκοτεινά στοιχεία σε αυτόν τον μύθο. Πώς τα αντιμετωπίσατε για να μπορεί αυτή η ταινία να κάνει και για παιδιά;
Η ελληνική μυθολογία είναι γεμάτη σκοτάδι, βία και αισθησιασμό, γι' αυτό και είναι τόσο δημοφιλής! Στην ταινία, χρησιμοποιήσαμε έξυπνο καδράρισμα και ελλειπτική αφήγηση, έτσι ώστε τα περισσότερα από τα σκοτεινά πράγματα απλώς να προτείνονται, να μην εμφανίζονται στην οθόνη. Ήταν σημαντικό να διατηρήσουμε αυτά τα τρομερά στοιχεία, γιατί οι ήρωες αποκαλύπτουν τις πραγματικές τους αξίες της καλοσύνης, της τόλμης και της ομορφιάς μόνο σε αντίθεση με αυτό το σκοτάδι. Πιστεύω ότι οι ιστορίες για παιδιά πρέπει να είναι διασκεδαστικές και χαρούμενες, ναι, αλλά και σκοτεινές, θλιβερές και τρομακτικές. Αυτά τα συναισθήματα είναι σημαντικό να τα βιώνουν και να τα κατανοούν μέσα από τη μυθοπλασία.

Ίκαρος © Carlo Vogele

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά στιλ αισθητικής στον σχεδιασμό της ταινίας.
Ήθελα μια αισθητική που να πλησιάζει σε μια χειροποίητη απεικόνιση. Όλα τα σχέδια έγιναν από τον Edouard Cour, ο οποίος είναι καλλιτέχνης κόμικ. Για τους χαρακτήρες χρησιμοποιήσαμε τρισδιάστατα μοντέλα με επίπεδη, απλή απόδοση. Ζωγραφίσαμε όλα τα φόντα στο Phοtoshop και υπάρχουν αρκετές σκηνές όπως η μάχη στον λαβύρινθο που είναι εξ ολοκλήρου κινούμενα σχέδια φτιαγμένα με το χέρι.

Πώς χτίσατε τους χαρακτήρες της ταινίας; Για παράδειγμα, η πριγκίπισσα Αριάδνη στην ταινία σας είναι κακομαθημένη, αλαζονική, σνομπ, ιντριγκαδόρα, σαγηνευτική. Αρκετά διαφορετική από το στερεότυπο της Disney. Επίσης ο πρίγκιπας Θησέας φαίνεται νάρκισσος, ψεύτης και αδιάφορος.
Η Αριάδνη και ο Θησέας υποτίθεται ότι είναι οι ρομαντικοί ερωτευμένοι της ιστορίας, αλλά τους κάναμε μοχθηρούς, χειριστικούς, κακομαθημένα παλιόπαιδα με γονείς βασιλιάδες. Απλώς φαινόταν πολύ πιο διασκεδαστικό και ενδιαφέρον από το να δείξω έναν δίκαιο πρίγκιπα και μία πριγκίπισσα -κοριτσάκι να ερωτεύονται.

Ίκαρος και Δαιδαλος © Carlo Vogele

Πώς θα περιγράφατε τη σχέση πατέρα και γιου που υπάρχει στην ταινία;
Είναι η απογοήτευση ενός γιου που θαύμαζε πολύ τον πατέρα του, αλλά ανακαλύπτει ότι δεν γνώριζε όλη την αλήθεια για τις πράξεις του ηλικιωμένου άνδρα: Ο Ίκαρος νόμιζε ότι ο πατέρας του ήταν ελεύθερο πνεύμα, αλλά ανακαλύπτει ότι εργάζεται στην υπηρεσία του τυράννου Μίνωα. Πίστευε στην αγάπη του πατέρα του, αλλά διαπιστώνει ότι έχει πέτρινη καρδιά όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως του αρέσει. Ευτυχώς η ιστορία τους ενώνει και τους δύο στο λαβύρινθο. Ο Δαίδαλος έχει την ευκαιρία να λυτρωθεί προσφέροντας στον γιο του την ελευθερία να πετάξει μακριά, να συναντήσει τη μοίρα του.

Ίκαρος και Δαίδαλος © Carlo Vogele

Επισκεφθήκατε την Κρήτη για να εμπνευστείτε για τον “Ίκαρο”; Πώς σας επηρέασε ο τόπος στην τέχνη του σχεδιασμού της ταινίας;
Φυσικά επισκέφτηκα την Κνωσό και έβγαλα ένα εκατομμύριο φωτογραφίες. Το αρχαιολογικό μουσείο στο Ηράκλειο ήταν επίσης πολύ χρήσιμο. Χρησιμοποιήσαμε τις μινωικές τοιχογραφίες και τα σχέδια των αγγείων ως έμπνευση για κάθε χαρακτήρα, φόντο και αντικείμενα της ταινίας.

Ποια άλλη από τις ιστορίες της ελληνικής μυθολογίας θα γινόταν ένα σπουδαίο φιλμ κινουμένων σχεδίων όπως ο “Ίκαρος”;
Νομίζω ότι η ιστορία των Αργοναυτών θα ήταν σπουδαίο υλικό για μία σειρά με πολλά επεισόδια. Ακόμα και η Οδύσσεια θα ήταν γοητευτική να την εξερευνήσει κανείς σε μορφή animation. Τόσες πολλές ιδέες, τόσο λίγος χρόνος!

"΄Ικαρος και Δαίδαλος", η ελληνική αφίσα της ταινίας

* Η ταινία, μεταγλωττισμένη, βγαίνει στους κινηματογράφους στις 26/5 από τη NEO FILMS.