Κριτική Ταινίας: Τελευταίοι και πρώτοι άνθρωποι
Ένα φιλμ για το μέλλον της ανθρωπότητας
Κριτική του Κωνσταντίνου Καϊμάκη για την ταινία «Last and First Men» σε σκηνοθεσία Γιόχαν Γιόχανσον και αφήγηση από την Τίλντα Σουίντον.
Όταν έπεσε στα χέρια του μουσικού Γιόχαν Γιόχανσον το λεύκωμα του Ολλανδού φωτογράφου Γιαν Καμπέναερς με τίτλο «Spomenik» και θέμα μια συλλογή από φωτογραφίες από πολυάριθμα ογκώδη πέτρινα μνημεία που οικοδομήθηκαν στην τέως Γιουγκοσλαβία από τη δεκαετία του 1960 έως τα τέλη των 80s, εμπνεύστηκε την ιδέα ενός φιλμ για το μέλλον της ανθρωπότητας.
Ένα ψυχρό φιλοσοφικό δοκίμιο, βασισμένο στα έργα του Άγγλου συγγραφέα και φιλόσοφου Όλαφ Στέιπλεντον, παρά ένα καθαρόαιμο ντοκιμαντέρ ή μια τυπική λυρική ματιά πάνω στο τέλος της ανθρωπότητας είναι το φιλμ «Τελευταίοι και πρώτοι άνθρωποι». Η αφήγηση της Τίλντα Σουίντον μας ενημερώνει από τις πρώτες κιόλας φράσεις ότι αυτό που θα παρακολουθήσουμε είναι ένα γράμμα στους ανθρώπους του σήμερα από τους πολύ μακρινούς «απογόνους» τους στο μέλλον. Ο συνδυασμός εικόνας, λόγου και μουσικής (υποβλητικά όλα τους σε μέγιστο βαθμό) προδίδει στην ταινία μια γοητευτική καλλιτεχνική γραμμή, που όμως, παρά την πρωτοτυπία και το μελαγχολικό στιλ της, ποτέ δεν γίνεται συναρπαστική. Από ένα σημείο και μετά, το ύφος της αφήγησης γίνεται κάπως μονότονο και πομπώδες. Αξίζει, πάντως, να το δει όποιος θέλει να βρει νέες κινηματογραφικές συγκινήσεις. Ίσως το ενδιαφέρον να ήταν ακόμη μεγαλύτερο αν ο Γιόχανσον πραγματοποιούσε μια ενδελεχή έρευνα για το ιστορικό παρελθόν των «μυστηριωδών» τεράστιων πέτρινων μνημείων που οικοδομήθηκαν κατόπιν παραγγελίας του Τίτο σε διάφορους Γιουγκοσλάβους καλλιτέχνες ως ένα ουτοπικό πείραμα για την ενοποίηση των σλαβικών εθνοτήτων με τις τόσες θρησκευτικές και άλλες διαφορές. Στους αρχιτέκτονες δεν επιτρεπόταν η χρήση χριστιανικής εικονογραφίας, κι έτσι στράφηκαν στην προϊστορική τέχνη των Σουμερίων ή των Μάγια, ενώ όλα φτιάχτηκαν σε τοποθεσίες στρατοπέδων συγκέντρωσης, μεγάλων μαχών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, σφαγών από τους ναζί ή και συγκρούσεων με τους Οθωμανούς κατακτητές τους προηγούμενους αιώνες.
INFO
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιόχαν Γιόχανσον
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Τίλντα Σουίντον
- χρονολογια: 2020
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Με επίκεντρο την αστυνομία του Λος Άντζελες - Οι πρώτες πληροφορίες
Η έβδομη τέχνη μπορεί να αποτυπώσει ακόμη και τα πιο σύνθετα ζητήματα
Σημαντική διάκριση για τους πρωταγωνιστές του πολυαναμενόμενου «The Brutalist»
«Είναι δύσκολο να ζεις με εμφύσημα. Δυσκολεύομαι ακόμα και να πάω από τη μία άκρη του δωματίου στην άλλη. Είναι λες και περπατάς με μια πλαστική σακούλα γύρω από το κεφάλι σου»
Παίρνει τη σκυτάλη από τη δίχρονη παρουσία του Τζίμι Κίμελ
Πολυαναμενόμενα projects με τους Κέιτ Μπλάνσετ, Πενέλοπε Κρουζ, Τζόνι Ντεπ, Σίντνεϊ Σουίνι και πολλούς άλλους...
Το πολυσυζητημένο δράμα αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Ιανουάριο του 2025
Το τέλος του κόσμου είναι αναπόφευκτο στη νοσταλγική κωμωδία τρόμου του Κάιλ Μούνι
«Σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης» το πρότζεκτ - Όλες οι εξελίξεις στο σύμπαν του Γουέστερος
Δείτε το τρέιλερ της νέας της ταινίας
O σκηνοθέτης ανάρρωσε πλήρως
Μεγάλες προσδοκίες για την επόμενη δουλειά του σκηνοθέτη του «Οπενχάιμερ» - Ποιοι συμμετέχουν
Παρουσιάζονται 6 νέες ιταλικές ταινίες σε ελληνική πρεμιέρα, από τα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ
Οι πρώτες πληροφορίες για το Wife & Dog - Εστιάζει στον «γεμάτο πισώπλατα μαχαιρώματα κόσμο της βρετανικής αριστοκρατίας»
Η Αυστραλή ηθοποιός βάζει στο στόχαστρο τον θρυλικό σκηνοθέτη
Ο Τοτό και οι φίλοι του είναι έτοιμοι για τις νέες περιπέτειες που θα ζήσουν στο πλαίσιο μιας σχολικής εκδρομής στην εξοχή
Ο ήρωας τα «χώνει» στους συμβιβασμένους καλλιτέχνες του Ισραήλ που συμμορφώνονται με τις επιταγές της κυβέρνησής τους
Σχεδόν μια εικοσαετία μετά το τέλος του πρώτου «Μονομάχου» ο Ρίντλεϊ Σκοτ υπογράφει τη συνέχεια της ιστορίας.
Το φιλμ απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στο φετινό φεστιβάλ Βενετίας, πρώτο στην καριέρα του 75χρονου Αλμοδόβαρ.
Όσα θα δούμε στη συνέχεια του πολυαγαπημένου rom-com - Πρεμιέρα το 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.