Την ώρα που σβήνουν τα φώτα: Η μαγεία του σινεμά
Το σινεμά, δημόσιο και ιδιωτικό, από τα σημαντικότερα κομμάτια της ζωής μας
Δύο σχόλια για τις ταινίες στον κινηματογράφο και τις ταινίες/σειρές στις συνδρομητικές πλατφόρμες τύπου Netflix, HBO, Amazon Prime, AppleTV+ Disney+
Δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι είμαι ο «μέσος» καταναλωτής ταινιών και σειρών, καθώς στα κινηματογραφικά/τηλεοπτικά με διακρίνουν διάφορες ιδιαιτερότητες, παραξενιές, προκαταλήψεις κ.ο.κ., αλλά ας μου επιτραπούν δύο σχόλια για ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια της ζωής μας -γιατί το σινεμά, δημόσιο και ιδιωτικό, είναι, και με το παραπάνω, ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια της ζωής μας, θέλοντας και μη.
Για όσους έχουν μικρά παιδιά, ή για όσους μπορούν να βρουν πρόχειρα ένα, δεν υπάρχει —όσο και να ψάξουν— καμία άλλη πιο μυσταγωγική στιγμή που μπορούν να του χαρίσουν από το να τα πρωτοπάνε στο σινεμά. Καμία άλλη, ποτέ. Ούτε τα βιβλία (που είναι φυσιολογικά πράγματα, παλιά, αρχαία, δικά μας: νιώθονται), ούτε η θάλασσα, ούτε το λούνα-παρκ, ούτε τίποτε. Ούτε καν το γήπεδο. Τη στιγμή που θα αρχίσουν να σβήνουν τα φώτα, τη στιγμή που θα βροντήξει άξαφνα εκείνος ο μπάσος ήχος στ’ αυτιά σου ανατριχιάζοντας το σβέρκο σου, ξαναγεννιέσαι. Πια, είσαι και θα είσαι ένας άλλος άνθρωπος. Εκείνα τα πρώτα πέντε-δέκα δευτερόλεπτα, με τα μάτια σου γουρλωμένα και την καρδιά σου να βροντοχτυπάει, ζεις μία στιγμή απόλυτης μαγείας. Είσαι ένας σύγχρονος άνθρωπος: ένας θεατής ταινιών. Γι’ αυτό, απολαύστε αυτή την εμπειρία οπωσδήποτε. Όχι με τρία ή τέσσερα παιδιά μαζί, προς Θεού. Ούτε με δύο. Μόνο με ένα τη φορά. Θα γίνετε ο σινε-νονός του, κι αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ.
Μαγεία, ναι. Όπως τα βιβλία, που είπαμε και πριν, αλλά με ήχο, και εικόνα, και μουσική, και μοντάζ: μια αφήγηση που δεν της λείπει τίποτε. Και όλα αυτά μέσα στον πιο μυσταγωγικό ναό της σύγχρονης εποχής —την κινηματογραφική αίθουσα, τη σύγχρονη σπηλιά—καταφύγιο, με τις κινούμενες βραχογραφίες στον τοίχο.
Μαγεία λοιπόν, σωστά;… Για το παιδάκι που θα το βαφτίσετε στο σινεμά, ναι: 100%. Για εσάς… για εσάς όχι απαραίτητα. Ή σίγουρα όχι ακριβώς 100%. Ίσως ένα 50%, κάπου εκεί. Γιατί δίπλα σας ο άλλος θα στέλνει και θα λαμβάνει μηνύματα στο κινητό του καταστρέφοντάς σας τη βραδιά, ο παραδίπλα θα τρώει ασταμάτητα πατατάκια με μία φρικτή σος στραγγαλίζοντας το είναι σας, μια παρέα από πιτσιρικάδες θα λένε αδιανόητες εξυπνάδες από τις πέρα σειρές λες και κάνουν μάθημα με τον κακόμοιρο φιλόλογο που έμαθαν να βασανίζουν στο σχολείο — α, ναι, συχνά, συχνότατα, μπορεί να διαλυθεί το κεφάλι σου εκεί μέσα, και να ετοιμάζεσαι να πιαστείς στα χέρια με κάποιον ή κάποιους. Ή με όλους. Και να σε κυνηγάνε μετά με τα περιπολικά στις ανισόπεδες γέφυρες, «σαν στα φιλμς». Αν είστε γυναίκα, θα γίνετε το finale girl. Αν είστε άντρας, ο Μάικλ Ντάγκλας στην «Ξεχωριστή μέρα».
Ναι λοιπόν, δεν είναι ΠΑΝΤΑ μαγεία. Η κινηματογραφική εμπειρία δεν είναι πάντα καλή. Όπως επίσης, δεν είναι πάντα ένα ΚΑΛΟ έργο αυτό που πήγες και είδες — προφανώς, και δεν μας πέφτει λόγος επ’ αυτού. Όταν όμως οι συνθήκες είναι καλές, όταν είναι κοντά στο ιδανικό, και όταν το φιλμ είναι πραγματικά της προκοπής —δεν χρειάζεται να είναι απαραιτήτως Ταρκόφσκι ή Marvel—, τότε στ’ αλήθεια έζησες κάτι τρομερά σπουδαίο. Κάτι που η «κινηματογραφική τηλεόραση» δεν μπορεί να σου προσφέρει. (Δεν έχω δει κανένα κανονικό κανάλι τα τελευταία 15 χρόνια, γι’ αυτό και μιλώ μόνο για τις συνδρομητικές πλατφόρμες τύπου Netflix, HBO, Amazon Prime, AppleTV+, Disney+). Η κινηματογραφική τηλεόραση όμως ΜΠΟΡΕΙ να σου προσφέρει πολλά άλλα. Για την ακρίβεια, η σινε-τηλεοπτική εμπειρία που μπορούμε να αποκομίσουμε από αυτήν είναι πολύ κοντά στην αμιγώς κινηματογραφική, εκείνην της αίθουσας δηλαδή, αν κανείς έχει τη δυνατότητα να φτιάξει το καθιστικό του «κάπως σαν» σινεμά. Αλλά βέβαια δεν μπορούν όλοι να το κάνουν αυτό.
Κινηματογράφος ή τηλεόραση λοιπόν; Η απάντηση είναι προφανής: απ’ όλα, δεν έχουμε χρόνο για διακρίσεις.
Υ.Γ. Όμως για την τηλεόραση θα επανέλθουμε.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Θέλουμε να διευρύνουμε τις δημιουργικές προοπτικές του χώρου», δήλωσε η σύζυγος του ηθοποιού
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.