Κινηματογράφος και κλιματική αλλαγή
Διστάζει άραγε το Χόλιγουντ να ασπαστεί τους φόβους για το τέλος του κόσμου;
Αν και η περιβαλλοντική κρίση έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές σε ταινίες καταστροφής, το Χόλιγουντ δεν έχει βρει ακόμα τον τρόπο να διαχειριστεί το πρόβλημα.
Αν και στο Χόλιγουντ κυριαρχούν οι liberals και οι οικολόγοι που, θεωρητικά, αγκαλιάζουν δέντρα, η κλιματική κρίση δεν φαίνεται να απασχολεί προς το παρόν τους κινηματογραφικούς παραγωγούς. Πράγματι, έχουν γυριστεί ντοκιμαντέρ, όπως το «Μια δυσάρεστη αλήθεια» του γνωστού Δημοκρατικού πολιτικού Αλ Γκορ ή το «Κυνηγώντας κοράλλια» του Jeff Orlowski, καθώς και το «Πριν από τον κατακλυσμό» του Fisher Stevens (μια παραγωγή του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο). Αλλά στον χώρο της μυθοπλασίας, η φιλμογραφία είναι πενιχρή. Αν και η περιβαλλοντική κρίση έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές σε ταινίες καταστροφής, συχνά όχι και τόσο επιτυχημένες –ποιος θυμάται το «2012» και το «Geostorm»;– το Χόλιγουντ δεν έχει βρει ακόμα τον τρόπο να διαχειριστεί το πρόβλημα. Εξαιρέσεις υπάρχουν.
Το «The Day After Tomorrow» (2004) ήταν ένα blockbuster με πρωταγωνιστή τον Jake Gyllenhaal στον ρόλο ενός παλαιοκλιματολόγου που παγιδεύεται σε μια παγοθύελλα πλανητικών διαστάσεων. Η ταινία έμοιαζε να απευθύνεται στην κυβέρνηση του Τζορτζ Γ. Μπους η οποία έδειχνε προκλητική αδιαφορία για το περιβάλλον: από τότε η αδιαφορία έχει επιδεινωθεί. Είχε προηγηθεί το συμπαθητικό κινούμενο σχέδιο «FernGully: The Last Rainforest» (1992) με σκηνικό ένα αυστραλιανό τροπικό δάσος όπου μια ομάδα νεράιδες καλωσορίζουν στην κοινότητά τους τον υλοτόμο Hexxus για να διαπιστώσουν σύντομα ότι ο Hexxus απειλεί το σπίτι τους. Η ταινία ήταν από τις πρώτες που απευθυνόταν στο ευρύ κοινό των παιδιών με σκοπό να τα ευαισθητοποιήσει γύρω από τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Οι φωνές των χαρακτήρων ήταν γνώριμες: Robin Williams, Tim Curry και Pamela Aldon. Κινούμενο σχέδιο ήταν και το ιαπωνικό «Πριγκίπισσα Μονονόκε» του Hayao Miyazaki (1998) και η ιστορία αφορούσε τη σύγκρουση μεταξύ ανθρώπων-βιομηχάνων και τις δυνάμεις του φυσικού κόσμου οι οποίες παίρνουν την εκδίκησή τους. Γενικά, στην Ιαπωνία παρατηρείται άνθηση των οικολογικών ταινιών, πράγμα φυσικό δεδομένου ότι οι Ιάπωνες έχουν τραυματιστεί από διαδοχικές φυσικές καταστροφές: σεισμούς, πλημμύρες και παλιρροϊκά κύματα. Το «Weathering with You» του Makoto Shinkai (2019) τοποθετεί στο κέντρο της πλοκής το κλίμα το οποίο ένα κορίτσι υποτίθεται ότι μπορεί να ελέγξει: στην πραγματικότητα, ενώ η ταινία χειρίζεται το πρόβλημα, δεν προτείνει λύση και τελειώνει με μια διάθεση μοιρολατρικής αποδοχής.
Η οικο-σάτιρα «Downsizing» του Alexander Payne (2017) με τον Matt Damon και τον Christopher Walz δεν πήρε πολύ καλές κριτικές αλλά δεν του έλειπε το μήνυμα: πρόκειται για μια σάτιρα της προαστιακής ζωής μαζί με μια προειδοποίηση για το είδος περιβαλλοντικής Συντέλειας που μας περιμένει. Όσο για τη μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία του James Cameron’s «Avatar» (2009) ήταν ίσως υπερβολικά διδακτική, αλλά αυτός ήταν ο αρχικός της στόχος. Επίσης, παρατραβούσε χρονικά με αποτέλεσμα η ατμόσφαιρα με την οποία τύλιγε τον θεατή να κουράζει στο τέλος. Παρ’ όλ’ αυτά, το ηθικό της μήνυμα ήταν σαφές: ο πλανήτης πεθαίνει από υπερθέρμανση, τρύπα όζοντας και υπερπληθυσμό. Το 2011, στο «Take Shelter» του Jeff Nichols’s ο νεαρός πατέρας και σύζυγος που υποδύεται ο Michael Shannon έχει οράματα οικολογικής καταστροφής: η ταινία παίρνει το μέρος του καθώς ο άνθρωπος προσπαθεί να προστατέψει την οικογένειά του από μια ολέθρια καταιγίδα.
Ο Bong Joon Ho, γνωστός μας από το «Parasite» που βραβεύτηκε με Όσκαρ, είχε γυρίσει τo «Okja» γύρω από τη γενετική μηχανική και τη μεταχείριση των ζώων, ενώ η προηγούμενη ταινία του «Snowpiercer» (2013) είχε σκηνικό έναν παγωμένο κόσμο, αποτέλεσμα των αποτυχημένων προσπαθειών του ανθρώπου να σταματήσει την υπερθέρμανση του πλανήτη. Ίσως η πιο μελαγχολική παρουσίαση του προβλήματος είναι η ταινία «First Reformed» (2017) όπου ένας αλκοολικός ιερωμένος (Ethan Hawke) βυθίζεται στην απόγνωση μετά την αυτοκτονία ενός συντοπίτη του οικολόγου. Ο Hawke αρχίζει να συνειδητοποιεί τις ανησυχίες του αυτόχειρα και να ετοιμάζεται για βίαιες πράξεις. Η ταινία σε σκηνοθεσία του Paul Schrader έχει τη συνηθισμένη πενυματική-θρησκευτική διάθεση του Αμερικανού σκηνοθέτη –τιμωρία, λύτρωση– και δεν προσφέρει εύκολες λύσεις σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος.
Το «Waterworld» του 1995 ήταν μπροστά από την εποχή του: επρόκειτο για ένα κάπως πομπώδες θρίλερ που απεδείχθη φιάσκο και παρ’ ολίγο να καταστρέψει την καριέρα του Kevin Costner. Όμως, η ταινία μιλούσε για το πώς η υπερθέρμανση μπορεί να μας καταστρέψει όλους. Εκείνη την εποχή κανείς δεν έδωσε σημασία.
Το 2019 προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ «The Hottest August» που δεν περιορίζεται στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής αλλά το περιλαμβάνει: η σκηνοθέτρια Brett Story αφουγκράζεται απλούς Νεοϋρκέζους που μιλάνε για τις ανησυχίες τους, από τη συσσώρευση των σκουπιδιών μέχρι την εξαφάνιση των ζωικών ειδών και κλιματική αλλαγή – ένα σχήμα που είδαμε και στην ταινία της Jennifer Baichwal «Payback» όπου όμως οι άνθρωποι που μιλούν επιδεικνύουν άρνηση και διστακτικότητα. Η Baichwal προβάλλει περισσότερο την απροθυμία μας να αντιμετωπίσουμε τα πλανητικά προβλήματα παρά την ανησυχία που δείχνουν οι συνεντευξιαζόμενοι στο «The Hottest August».
Στον χώρο των ταινιών μικρού μήκους, η κλιματική αλλαγή έχει εντονότερη παρουσία. Αλλά, αν και οι μικρές ταινίες κάνουν τον γύρο των «πράσινων» κινηματογραφικών φεστιβάλ –από το Μπουένος Άιρες μέχρι τη Μελβούρνη– δεν αγγίζουν το κοινό του ποπ κορν.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Για τον ρόλο του στον «Μονομάχο 2»
Έπαιξαν μαζί στους «Άγγελους του Τσάρλι»
Φαίνεται πως μέχρι τώρα το προφέραμε όλοι λάθος
Ο Γκίντενγκαστ καταφέρνει και πάλι να πιάσει υψηλά σκηνοθετικά στάνταρ
Aτόφιο κέφι, σατιρική χροιά και σλάπστικ κωμική διάσταση στις σκηνές της ζούγκλας
Η ταινία επιχειρεί να αποδώσει έναν αλά Φασμπίντερ ερωτικό ρεαλισμό, που όμως δεν γίνεται ποτέ πειστικός
Το φιλμ ήταν υποψήφιο για 4 Χρυσές Σφαίρες και λογικά θα το συναντήσουμε και στις οσκαρικές προτάσεις, που θα γίνουν γνωστές στις 23 Ιανουαρίου.
Για κλεμμένη ιδέα κατηγορείται η εταιρία κινουμένων σχεδίων
Μιλήσαμε για το ντοκιμαντέρ που θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 17 - 20 Ιανουαρίου 2025.
Τα γυρίσματα της ταινίας ήταν «θεότρελα» σύμφωνα με τον Σκωτσέζο ηθοποιό
Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο πρωταγωνιστεί... διπλός, στο νέο γκανγκστερικό φιλμ του Μπάρι Λέβινσον
Ο σκηνοθέτης κατηγορεί τον Ράιαν Ρέινολντς ότι τον διακωμωδούσε ανοιχτά
Η ταινία που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και ψηφίστηκε ως ένα από τα καλύτερα ανεξάρτητα φιλμ
Ήταν στενός φίλος των Στίβεν Φράι και Χιου Λόρι
Η Disney δε συμφωνούσε με το όραμα του κορυφαίου σκηνοθέτη
«Η Μπρίτνεϊ θα ασχοληθεί ενεργά με την παραγωγή» δήλωσε ο σκηνοθέτης Τζον Μ. Τσου
Κανονικά η τελετή απονομής των βραβείων Γκράμι
H ταινία αναγγέλλει τον ερχομό ενός μεγάλου σκηνοθετικού ταλέντου
Τίτλος της «Ο μάγος του Κρεμλίνου» - Η πρώτη δήλωση του οσκαρικού ηθοποιού
Ο 54χρονος Βρετανός άφησε εποχή με τους ρόλους του στα «Star Wars» και «Harry Potter».
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.