- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Τι Να Δω Σήμερα: “September” της Πέννυς Παναγιωτοπούλου - Η Φωτεινή Αλευρά διαλέγει την ταινία της ημέρας
Νωχελική επιστροφή πίσω στο κλεινόν άστυ ακόμη και των τελευταίων, μουντάδα και συννεφιά, σχέδια για τη νέα σεζόν και επιστροφή στη ρουτίνα. Με αφορμή τη μοναχικότητα (και όχι τη μοναξιά), η σημερινή επιλογή, ανάμεσα στα συμφραζόμενα, λέει και μια δεύτερη ιστορία, εκείνη του φυσιολογικά χρονοβόρου κύκλου της αποκατάστασης ενός τραύματος, με μια ωριμότητα που υπομονετικά αφαιρεί από το φιλμ την ταμπέλα της «γυναικείας υπόθεσης» και μοιραία αφορά σε όλους. Σήμερα βλέπουμε την ταινία «September» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου.
Η Άννα (Κόρα Καρβούνη) είναι μια νεαρή μοναχική κοπέλα που μένει στην Αθήνα, με μια καθημερινότητα που περιλαμβάνει τη μονότονη δουλειά της, τον ζωηρό σκύλο της, τον Μανού και το ζεστό σπίτι της. Ο Μανού είναι η μοναδική της συντροφιά και μονοπωλεί όλο τον ελεύθερο χρόνο της. Σπάνια συναναστροφή της φαίνεται να είναι η Σοφία (Μαρία Σκουλά) και η οικογένειά της, της οποίας τα νεαρά μέλη τρελαίνονται να παίζουν με τον Μανού. Όταν ο Μανού πεθαίνει αιφνιδιαστικά, η Άννα ζητά από τη Σοφία να τον θάψει στον κήπο του σπιτιού της. Η Σοφία δέχεται και αυτή είναι η απαρχή μιας «μη κανονικής» σχέσης ανάμεσα στις δύο γυναίκες.
Με τον θάνατο του Μανού, κάτι κόβεται βίαια στη ζωή της Άννας που την τραυματίζει και πρέπει να αποκατασταθεί συν τω χρόνω. Η μεταβατική περίοδος αυτή δεν είναι ομαλή. Από την απώλεια και την απουσία η Άννα έχει να φτάσει στον επίλογο, τη νέα γνώση και την καινούρια αρχή, τον Σεπτέμβρη. Είναι μια απαραίτητη διαδικασία η οποία απαιτεί χρόνο και είναι γεμάτη αδέξιες κινήσεις, μέχρι να βρεθεί ένας άλλος τρόπος, όχι χειρότερος, απλά διαφορετικός. Μπορούμε να συζητάμε για ώρες αν αυτές οι αδέξιες κινήσεις συνιστούν πραγματικό κίνδυνο κι αληθινή απειλή προς την οικογένεια της Σοφίας.
Με ώριμη ματιά πάνω σε όλον αυτόν τον κύκλο της αποκατάστασης και με ένα σπάνια συνεπές για τα ελληνικά δεδομένα σενάριο (Παναγιωτοπούλου - Παπαδάκη), το «September», δεν ουρλιάζει το θρήνο αλλά τον ψιθυρίζει. Δεν τρέχει τις αποστάσεις (οι μετακινήσεις είναι μικρές) αλλά τις περπατά και ως γνωστόν όταν τρέχεις δεν πας πιο γρήγορα, άλλωστε η υπομονή είναι ο σίγουρος τρόπος προς τα εμπρός.
Η Κόρα Καρβούνη δαμάζει την ορμητική ενέργειά της και φαίνεται να μπορεί να κάνει τα πάντα (ας δώσει κάποιος σ’ αυτήν την κοπέλα και μια κωμωδία επιτέλους). Η Μαρία Σκουλά κρατά τις δύσκολες ισορροπίες που απαιτεί η Σοφία για να συμπάσχει με την αλλόκοτη Άννα, τη στιγμή που εκείνη εισβάλει στη φαινομενικά τακτοποιημένη ζωή της. Είναι άλλωστε και οι δύο, δυο γυναίκες θλιμμένες και μόνες, που κάποτε έκαναν διαφορετικές επιλογές.
Ο Νίκος Διαμαντής αποτυπώνει με συνέπεια τον Στάθη που απειλείται από τον «εισβολέα» Άννα. Κατά τα άλλα το τραύμα της και η κατάστασή της δεν τον αφορά καθόλου, τουναντίον αδιαφορεί. Ενδιαφέρον και παράδοξο, μιας και ως γιατρός υποτίθεται πως βλέπει και κουράρει κάθε μέρα τραυματισμένα μέλη στη δουλειά του. Ο Στάθης είναι αυτός που δεν μαθαίνει. Είναι η απλοϊκή προσέγγιση στην επιφάνεια των πραγμάτων, ο μαζικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι μοναχικοί από επιλογή άνθρωποι.
Η Πέννυ Παναγιωτοπούλου εξετάζει εκείνη την περιοχή που βρίσκεται λίγο πριν και λίγο μετά από το ακαθόριστο όριο που απλώνεται γύρω από μια οικογένεια και την προστατεύει/αποκλείει. Δείχνει πόσο μικρή είναι αυτή η απόσταση, μια απόσταση που η ξεθωριασμένη Άννα διανύει, αναζητώντας την φροντίδα και βρίσκοντας την κατανόηση και τελικά την απόρριψη. Για όλα τα παραπάνω, επειδή μιλά χωρίς να απολογείται για τους μοναχικούς από επιλογή ανθρώπους και επειδή δείχνει πόσο απαραίτητος είναι ο επίλογος πριν ανοίξει νέο κεφάλαιο, το «September» είναι ειλικρινές, συνεπές και ελπιδοφόρο, ως οφείλει να είναι κάθε καινούρια αρχή.
Η ταινία «September» έχει κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους από την Odeon.
September
Ελλάδα, Γερμανία, 2013, Έγχρωμη
Δράμα, 99’
Σκηνοθεσία: Πέννυ ΠαναγιωτοπούλουΣενάριο: Κάλλια Παπαδάκη, Πέννυ Παναγιωτοπούλου
Πρωταγωνιστούν: Κόρα Καρβούνη, Μαρία Σκουλά, Νίκος Διαμαντής, Χρήστος Στέργιογλου, Γιούλικα Σκαφίδα, Άννα Καλαϊτζίδου
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Με επίκεντρο την αστυνομία του Λος Άντζελες - Οι πρώτες πληροφορίες
Η έβδομη τέχνη μπορεί να αποτυπώσει ακόμη και τα πιο σύνθετα ζητήματα
Σημαντική διάκριση για τους πρωταγωνιστές του πολυαναμενόμενου «The Brutalist»
«Είναι δύσκολο να ζεις με εμφύσημα. Δυσκολεύομαι ακόμα και να πάω από τη μία άκρη του δωματίου στην άλλη. Είναι λες και περπατάς με μια πλαστική σακούλα γύρω από το κεφάλι σου»
Παίρνει τη σκυτάλη από τη δίχρονη παρουσία του Τζίμι Κίμελ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.