- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
«Το Μίσος» μοιάζει τόσο φρέσκο και αληθινό
Μια οδυνηρά επίκαιρη ιστορία για την κοινωνία που πέφτει
Τι Να Δω Σήμερα: Το Μίσος (La Haine / Hate) του Ματιέ Κασοβίτς - Η Φωτεινή Αλευρά διαλέγει την ταινία της ημέρας στη νέα στήλη του athensvoice.gr
Την Παγκόσμια Ημέρα κατά της Αστυνομικής Βαρβαρότητας διαλέγουμε να ξανaδούμε «Το Μίσος» του Ματιέ Κασοβίτς. Μια οδυνηρά επίκαιρη ιστορία για την κοινωνία που πέφτει και που δεν έχει προσγειωθεί ακόμη, παρ’ όλο που ο ίδιος προειδοποιεί: «Ως εδώ, όλα καλά... Σημασία δεν έχει η πτώση, αλλά η σύγκρουση...».
Τρεις νεαροί άνδρες, ο Βινζ, ο Ιμπέρ και ο Σαΐντ, περιπλανιούνται άσκοπα για ένα εικοσιτετράωρο στο Παρίσι και έρχονται σε αντιπαράθεση με την αστυνομία, την ώρα που τα υποβαθμισμένα προάστιά του «βράζουν» στο απόηχο της είδησης του σοβαρού τραυματισμού ενός νεαρού Άραβα, από αστυνομικό.
«Το μέλλον είμαστε εμείς» γράφει η επιγραφή πάνω από το κεφάλι του Ιμπέρ, «ο κόσμος σας ανήκει» διαβάζει ένα πόστερ από το βαγόνι του τρένου. Ο Σαΐντ βουτάει ένα σπρέι, σβήνει ένα μόνο γράμμα με ευκολία και σ’ ένα ανοιγοκλείσιμο του ματιού, τώρα διαβάζει «ο κόσμος Μας ανήκει». «Le Monde est à Nous».
Η κάμερα του Κασοβίτς κινείται πάνω από τις ταράτσες των γκρίζων και υποβαθμισμένων προαστίων του Παρισιού, υπό τους ήχους του «Assasin de la Police» θαρραλέα μιξαρισμένο με το «Non, Je ne Regrette Rien». Εκεί που οι νέοι δεν μετανιώνουν τίποτα αφού δεν έχουν τίποτα να χάσουν. Μέσα σε ένα φιλμ με άφθονη βία, η πιο οδυνηρή διαπίστωση είναι η αναπόδραστη πραγματικότητα πως μάλλον δεν έχουν τίποτα να κάνουν. Δίχως την παραμικρή αχτίδα ευκαιρίας, ξοδεύουν την παρηκμασμένη νεότητά τους και τα μπετοναρισμένα όνειρά τους παγιδευμένοι στο γκέτο, εκεί που οι μόνες νόμιμες διέξοδοι φαίνεται να είναι το ντιτζεϊλίκι, το μποξ και το μπρέικ ντανς.
Είναι μια δυσάρεστη διαπίστωση πως «Το Μίσος» μοιάζει τόσο φρέσκο και αληθινό όσο ήταν τον Μάιο του 1995, όταν έκανε την εκρηκτική του πρεμιέρα στις Κάννες, όπου ο τότε εικοσιεπτάχρονος Κασοβίτς απέσπασε όχι μόνο το διαρκές και έντονο χειροκρότημα του πιο εκπαιδευμένου ίσως, κινηματογραφικά κοινού στον κόσμο, αλλά και το βραβείο σκηνοθεσίας του πιο σημαντικού Φεστιβάλ.
Η ταινία ξεπερνά τα όρια της Γαλλίας, της Ευρώπης, της Generation X και της δεκαετίας των 90s και παρόλο που έρχεται από το φαινομενικά μακρινό για τους σημερινούς νέους 1995, φτάνει να μιλά σε χρόνο ενεστώτα για τη Μινεάπολη του 2020 και τη Νέα Σμύρνη του 2021, με έναν επώδυνα οικείο τρόπο.
Ο Ιμπέρ καταλαβαίνει πως η βία φέρνει βία και το μίσος φέρνει μίσος. Καταλαβαίνει πως πρέπει να ξεφύγει από αυτό το μέρος. Ο αστυνομικός του φωνάζει ότι απλά κάνουν τη δουλειά τους και προστατεύουν τον κόσμο. «Ποιος θα μας προστατεύσει από εσάς;», ρωτά εκείνος.
Το Μίσος (La Haine / Hate)
Γαλλία, 1995, Ασπρόμαυρο
Δράμα / Εγκλήματος, 98’
Σκηνοθεσία: Ματιέ Κασοβίτς
Σενάριο: Ματιέ Κασοβίτς
Πρωταγωνιστούν: Βενσάν Κασέλ, Ιμπέρ Κουντέ, Σαΐντ Ταγκμαουΐ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Με επίκεντρο την αστυνομία του Λος Άντζελες - Οι πρώτες πληροφορίες
Η έβδομη τέχνη μπορεί να αποτυπώσει ακόμη και τα πιο σύνθετα ζητήματα
Σημαντική διάκριση για τους πρωταγωνιστές του πολυαναμενόμενου «The Brutalist»
«Είναι δύσκολο να ζεις με εμφύσημα. Δυσκολεύομαι ακόμα και να πάω από τη μία άκρη του δωματίου στην άλλη. Είναι λες και περπατάς με μια πλαστική σακούλα γύρω από το κεφάλι σου»
Παίρνει τη σκυτάλη από τη δίχρονη παρουσία του Τζίμι Κίμελ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.