Κινηματογραφος

Κριτική για τις νέες ταινίες της εβδομάδας Ι 15-21 Οκτωβρίου 2020

Έκρηξη θυμού, Τα σκυλιά δεν φοράνε παντελόνια, Ο βασιλιάς γάιδαρος, Γιάκαρι, η ταινία και Antebellum η εκλεκτή.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κριτική για τις ταινίες της εβδομάδας 15-21 Οκτωβρίου 2020: Έκρηξη θυμού, Τα σκυλιά δεν φοράνε παντελόνια, Ο βασιλιάς γάιδαρος, Γιάκαρι και 1 ακόμη ταινία.

Έκρηξη θυμού (Unhinged) (***)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέρικ Μπόρτε
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ράσελ Κρόου, Τζίμι Σίμπσον, Γκαμπριέλ Μπέιτμαν, Κάρεν Πιστόριους

Η Ρέιτσελ είναι μια διαζευγμένη μητέρα που βλέπει τη ζωή της να πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο και να μην μπορεί να προσφέρει στο μικρό της γιο την ασφάλεια που του υπόσχεται. Ένα πρωινό που βρίσκεται παγιδευμένη σε ένα μποτιλιάρισμα και βιάζεται να φτάσει γρήγορα στη δουλειά της αποφασίζει να κάνει παράκαμψη. Όμως ένα τζιπ την καθυστερεί και κορνάρει με ένταση στον οδηγό του την ώρα που τον προσπερνά. Μέγιστο λάθος γιατί στο επόμενο φανάρι εκείνος την προλαβαίνει κι απαιτεί να του ζητήσει συγνώμη ειδάλλως «θα της μάθει τι σημαίνει να έχεις μια άσχημη μέρα». 

Το 1993 στην πιο άρτια ταινία του, τη «Μια ξεχωριστή μέρα», ο Τζόελ Σουμάχερ αφηγήθηκε τη μεταμόρφωση ενός φυσιολογικού οικογενειάρχη –όσο φυσιολογικός μπορεί να είναι ένας γιάπης– σε μακελάρη του Λος Αντζελες. Οι λέξεις κλειδιά που οδήγησαν τον αγνώριστο Μάικλ Ντάγκλας (τρομακτικά πειστικός στο ρόλο του ο αμερικανός σταρ) στην έκρηξη ήταν τρεις: απόλυση, διαζύγιο, μποτιλιάρισμα. Ακριβώς τα ίδια ανάβουν το φυτίλι της βίας και στη «Έκρηξη θυμού» με τον εξοργισμένο αλλά και ψυχασθενή χαρακτήρα του Ράσελ Κρόου (ο Aυστραλός σε ρόλο γνώριμο καθώς είναι γνωστό ότι επίσης δεν μπορεί να συγκρατεί τα νεύρα του) να βιώνει την απόλυση από τη δουλειά του λίγο πριν βγει στη συνταξιοδότηση και συγχρόνως τη ντροπιαστική διαδικασία ενός επεισοδιακού διαζυγίου που συνοδεύεται από ασφαλιστικά μέτρα από την πλευρά της πρώην συζύγου του. Το πρωινό μποτιλιάρισμα είναι απλώς το σκηνικό που θα φέρει την «κακιά» στιγμή στη ζωή δύο ταλαιπωρημένων ανθρώπων. Το «Unhinged» του άγνωστου Γερμανού Ντέρικ Μπόρτε («American dreamer») μπορεί να θεωρηθεί μια ταινία που βρίσκεται σε διάλογο με την παραγνωρισμένη ταινία του Σουμάχερ και τολμά να βάλει δίπλα στο κομμάτι της σύγχρονης εφιαλτικής καθημερινότητας τα ψήγματα ενός σαθρού και άδικου πολιτικού συστήματος. Τα τηλεοπτικά ρεπορτάζ που μιλούν για «κατακόρυφη αύξηση του στρες» στους πολίτες με αφορμή «ανισότητες που μας εξωθούν στα άκρα» φυσικά και προσφέρουν την πρώτη ύλη για να οδηγηθεί ο προβληματισμός του σεναρίου από τα επίπεδα της μελέτης της ανθρώπινης ψυχολογίας σε εκείνα της ιχνηλάτησης της πολιτικής ανορθογραφίας. Μην ξεγελιέστε όμως. Η «Έκρηξη θυμού» είναι ένα νευρώδες και σφιχτοδεμένο θρίλερ αστικού τρόμου, με διαρκή ένταση και ουκ ολίγες σκηνές ακραίας βίας, το οποίο θα σας κρατήσει γερά γαντζωμένους στις καρέκλες σας. Καλή προβολή και προσοχή όταν κορνάρετε στο αυτοκίνητο. Ποτέ δεν ξέρεις ποιος βρίσκεται μπροστά σου. 


Τα σκυλιά δεν φοράνε παντελόνια (Dogs don’t wear pants) (**1/2)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζ-Π Βαλκεάπα
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Πέκα Στρανγκ, Κρίστα Κοσόνα, Ιλόνα Χούχτα

Ο Γιούχα, γιατρός που έχει χάσει εδώ και λίγα χρόνια τη γυναίκα του, πασχίζει να μεγαλώσει την έφηβη κόρη του και να βρει λίγη ισορροπία στη ζωή του. Περιέργως αυτό θα συμβεί, όταν γνωρίσει μια νεαρή γυναίκα που εξυπηρετεί πελάτες με αδυναμία στα σαδομαζοχιστικά κόλπα.

Η σκανδιναβική παράδοση έχει έφεση στα πάσης φύσεως σκοτάδια. Ένα από αυτά, που περιέργως δεν έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τους κινηματογραφιστές, είναι κι ο σαδομαζοχισμός. Στις λίγες φορές που τα δερμάτινα ρούχα με τα μαστίγια έχουν μπει σε πρώτο πλάνο, εξυπηρετούσαν κάποιες καταστάσεις που απείχαν ελάχιστα από την πορνογραφία ή τον στερεότυπο συμβολισμό του περιθωρίου. Η φινλανδική ταινία «Τα σκυλιά δεν φοράνε παντελόνια» έρχεται να καλύψει το προαναφερθέν κενό με μια ανθρώπινη και συγκινητική ιστορία απώλειας και πένθους. Ο διαλυμένος ψυχικός κόσμος του ήρωα θα βρει την αχτίδα φωτός που επιδιώκει μέσα από τον πόνο και την αίσθηση πνιγμού, στην οποία επιτακτικά ζητά να τον βάλει όλο και βαθύτερα η… αφέντρα του. Ανάμεσα στα δύο αυτά πλάσματα θα προκύψει μια απρόβλεπτη οικειότητα που ξεπερνά τα σχηματικά κλισέ γύρω από τα «άτακτα σκυλιά» και της τιμωρίας που τους αρμόζει και γεννά αυθεντική τρυφερότητα- λέμε τώρα. Έχει κάποιες ζόρικες καταστάσεις η ταινία με εικόνες που δοκιμάζουν την αντοχή του θεατή αλλά κι ένα ευπρόσδεκτο υποδόριο χιούμορ που αποφορτίζει την κλειστοφοβική και δραματική ατμόσφαιρα. Κυρίως πετυχαίνει να βρει το στόχο της επειδή συνδέει με αισθητική μεγαλοπρέπεια και συναισθηματική βαρύτητα τον σαδομαζοχισμό με μια ιστορία αγάπης. Κάτι που ίσως να βλέπουμε για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη με τέτοια απλότητα.


Ο βασιλιάς γάιδαρος (The donkey king) (**1/2)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αζίζ Τζιντάνι
ΣΕΝΑΡΙΟ: Αζίζ Τζιντάνι, Καμράν Κιμάνι
ΦΩΝΕΣ: Θοδωρής Σμέρος, Νίκος Παπαδόπουλος, Βασίλης Σμήλιος 

Στο βασίλειο της ζούγκλας αποφασίζουν να σπάσουν την παράδοση και να αναδειχτεί ο νέος βασιλιάς μέσω δημοκρατικών διαδικασιών. Ο διάδοχος του θρόνου, το νεαρό λιοντάρι Σαζάντ θα έχει ως ανταγωνιστεί τον αφελή και ονειροπόλο γάιδαρο Μαγκού!

Ο νεαρός Μαγκού που δεν σταματά να έχει ως μότο ζωής τη φράση του πατέρα του «να ονειρεύεσαι συνεχώς γιατί αν κάτι μπορούμε να το ονειρευτούμε μπορούμε και να το καταφέρουμε». Η πονηρή αλεπού Φίτνα που «συμβουλεύει» τον βασιλιά να πάει σε δημοκρατικές εκλογές για να του αρπάξει τον θρόνο. Ο ματαιόδοξος και ρηχός γιος του βασιλιά που οδηγά ακριβά αυτοκίνητα και βγάζει διαρκώς σέλφις. Οι μαϊμούδες που διευθύνουν τον τηλεοπτικό σταθμό κατασκευάζοντας fake news. Εκτός από απολαυστικούς χαρακτήρες η ιστορία του «Βασιλιά γαιδάρου» είναι και μια νόστιμη –με αρκετά έξυπνα αστεία– παραβολή πάνω στην ανθρώπινη ζούγκλα. Μάλιστα δεν λείπουν και οι πολιτικές νύξεις, όπως για παράδειγμα γίνεται με τη διαδήλωση διαμαρτυρίας των κατσικών που αντιδρούν στο νέο βασιλικό γλέντι καθώς εκείνες θα οδηγηθούν πρώτες στο σφαγείο για το κυρίως πιάτο! Έχει πολλές ακόμη εκπλήξεις ο χωρατατζής και γκαφατζής Μαγκού που υπόσχεται πράγματα τα οποία πραγματοποιεί. Όχι σαν τον αντίπαλό του που έχει τις προεκλογικές υποσχέσεις σαν τα μπαλόνια, λέγοντας κυνικά: «Μετά τις εκλογές, απλώς σκάνε!».


Γιάκαρι, η ταινία (Yakari, le film) (**)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τόμπι Γκένκελ, Ξαβιέ Τζακομέτι
ΦΩΝΕΣ: Χρυσούλα Παπαδοπούλου, Γιώργος Σκουφής, Ντίνος Σούτης 

Ο μικρός ινδιάνος Γιάκαρι που ανήκει στη φυλή των Σιου, ξεχνιέται από το παιχνίδι και απομακρύνεται από τους δικούς του που ακολουθούν τους βίσωνες. Στον δρόμο του θα βρει ένα ατίθασο άλογο mustang και θα προσπαθήσει να το τιθασεύσει.

Παιδικό βελγικό animation, με παραδοσιακή τεχνική, τα απαραίτητα διδάγματα περί φιλίας και ενηλικίωσης αλλά και μια όμορφη ιστορία στον πυρήνα της που θα μαγέψει κυρίως τους μικρούς θεατές. Δεν διαθέτει τις εκπλήξεις στην πλοκή ή ένα πιο ενήλικο χιούμορ που ίσως να κέρδιζε και τις μεγαλύτερες ηλικίες αλλά καταφέρνει να είναι διασκεδαστικό και άκρως ψυχαγωγικό κυρίως χάρη στο καλό σχέδιο και τα μαγευτικά τοπία που σε κάνουν να νομίζεις ότι βρίσκεσαι στην καρδιά ενός αυθεντικού γουέστερν.


Ακόμη

Η πέμπτη νέα ταινία της εβδομάδας ονομάζεται «Antebellum η εκλεκτή» (-) και έχει για πρωταγωνίστρια την τραγουδίστρια της R&B Ζανέλ Μοναέ. Η ιστορία μιας γυναίκας που βρίσκεται παγιδευμένη μεταξύ παρελθόντος και παρόντος (κυριολεκτικά) δίνει την ευκαιρία στο σκηνοθετικό δίδυμο των Τζέραρντ Μπους και Κρίστοφερ Ρεντς να αφηγηθούν ένα παράδοξο μεταφυσικό θρίλερ για το οποίο όμως δεν έχουμε άποψη, καθώς δεν πραγματοποιήθηκε δημοσιογραφική προβολή.


MUST

Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου 

Τα 11 χρόνια κλείνει φέτος το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας και τα γιορτάζει με ένα άκρως ελκυστικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει περισσότερες από 150 ταινίες. Χωρισμένο σε ενότητες, το φεστιβάλ που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδας θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά διαδικτυακά λόγω των ειδικών συνθηκών που έχει φέρει ο κορωνοϊός. Τις ταινίες θα μπορούν να παρακολουθούν από τις 16 έως τις 26 Οκτωβρίου οι θεατές στην πλατφόρμα του Festival Scope και Shift72, στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr εντελώς δωρεάν. Τα τμήματα του φεστιβάλ είναι το Διεθνές Διαγωνιστικό με τη συμμετοχή 9 ταινιών (ξεχωρίζει φυσικά η νέα ταινία του φιλιππινέζου Λαβ Ντίαζ «Γένος Παν» που βραβεύτηκε πριν από λίγες μέρες στο φεστιβάλ Βενετίας), οι Αποκατεστημένες ταινίες από όλο τον κόσμο (μέσα στις 11 κλασικές δημιουργίες που πρόσφατα αποκαταστάθηκαν από Ταινιοθήκες όλου του πλανήτη συναντάμε τον «Εξολοθρευτή Άγγελο» του Μπουνιουέλ, την «Φιλοξενία μας» του Μπάστερ Κίτον αλλά και τους «Απάχηδες των Αθηνών»), το αφιέρωμα στο ελληνικό σινεμά του Φανταστικού – με έργα των Νίκου Νικολαΐδη, Τόνιας Μαρκετάκη, Φρίντας Λιάπα, Γιώργου Καρυπίδη, Δημήτρη Παναγιωτάτου, Αλέξη Αλεξίου, Πάνου Κούτρα, Άγγελου Φραντζή, Δημήτρη Αθανίτη και Αχιλλέα Κυριακίδη- ενώ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αφιερώματα στους Οτάρ Ιοσελιάνι, Μπορίς Βιαν, Χάρμονι Κορίν, Αντριου Κέτινγκ κ.ά.