Κινηματογραφος

Η Εύη Καλογηροπούλου πιστεύει σε μια νέα πιο προσβάσιμη τέχνη

12 καλλιτέχνες από τους συμμετέχοντες του πρότζεκτ «Enter» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, γράφουν στην A.V. για την εμπειρία τους.

Έρρικα Ρούσσου
ΤΕΥΧΟΣ 740
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η καλλιτέχνιδα Εύη Καλογηροπούλου συμμετέχει στο «Enter» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση με το έργο «Πλακάκια (Tiles)»

Το ψηφιακό κανάλι της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ζητά από τους καλλιτέχνες να δώσουν φωνή στο σήμερα. Ζητήσαμε από την καλλιτέχνιδα Εύη Καλογηροπούλου να μας περιγράψει το έργο της «Πλακάκια».

Παράγοντας τέχνη μέσα από το σπίτι: «Στη συγκεκριμένη συνθήκη έπρεπε να τα κάνω όλα εγώ χωρίς επαγγελματίες συνεργάτες είτε με βοήθεια από απόσταση. Στο βίντεο μου πραγματοποίησα μια άλλη μέθοδο έτσι ώστε να ξεπεράσω τα όρια του σπιτιού με τη σύμβαση να δίνω την κάμερα στους συμμετέχοντες. Στο έργο μου οι συμμετέχουν ο προπονητής και ο καλός μου φίλος και συνεργάτης ράπερ, Νέγρος του Μοριά, που γράφει το καινούριο του τραγούδι που μιλάει για τη νυχτερινή του έξοδο στο κέντρο της Αθήνας. Το βίντεο τραβήχτηκε στο σπίτι του, αφού του έδωσα την κάμερα και μιλήσαμε σχετικά με το πώς να τραβήξει το υλικό με κάποιες οδηγίες. Μετά μου έδωσε την κάμερα πίσω μαζί με τις λήψεις. Το δεύτερο μέρος του έργου πραγματοποιήθηκε  σ’ ένα πλυντήριο αυτοκινήτων, όπου το βράδυ μεταμορφώνεται σε αίθουσα προπόνησης κικμποξινγκ που προπονούνται άτομα ανά δυάδες.

Το γεγονός ότι έπρεπε να πράξω ένα έργο στον περιορισμό της κατοικίας μου με κινητοποίησε να σκεφτώ άλλους τρόπους κινηματογράφησης. Έπρεπε να συμβιβαστώ με την ιδέα ότι θα έδινα την κάμερά μου και με κάποιες οδηγίες τηλεφωνικά οι συμμετέχοντες αν θα τραβούσαν οι ίδιοι τον εαυτό τους. Όπως και έγινε στο μεγαλύτερο μέρος του έργου μου. Αυτή η ιδιάζουσα συνθήκη είχε πολύ ενδιαφέρουσες στιγμές και λήψεις για μένα, καθώς οι ίδιοι ήταν πιο αυθόρμητοι, αλλά και ήταν ενδιαφέρον το γεγονός να γίνονται οι ίδιοι οι χειριστές της εικόνας τους».

«Enter» στο έργο της«Πλακάκια (Tiles)»: Ένας ράπερ γράφει το καινούριο του τραγούδι και μιλάει για τη νυχτερινή του έξοδο στο κέντρο της Αθήνας. Κάθεται στην κουζίνα του σπιτιού του, το πάτωμα είναι μωσαϊκό και στον τοίχο υπάρχουν πολύχρωμα πλακάκια. Ένα πλυντήριο αυτοκινήτων μεταμορφώνεται το βράδυ σε αίθουσα προπόνησης κικμπόξινγκ, όπου οι εργαζόμενοι προπονούνται μοναχικά – αν και σε ζευγάρια. Το πάτωμα είναι μωσαϊκό και στον τοίχο υπάρχουν πολύχρωμο πλακάκια.

Θα είναι αυτό το επόμενο βήμα στη δημιουργία Πολιτισμού;«Σίγουρα πιστεύω ότι η κινούμενη εικόνα θα έχει πιο δυναμική παρουσία στις τέχνες. Είναι μια καλλιτεχνική πρακτική η οποία είναι πιο  εύκολα πρόσβαση αυτή την περίοδο καθώς ο κόσμος μπορεί πια να παρακολουθήσει ένα έργο κινούμενης εικόνας, πειραματικό βίντεο, ή ταινία από το σπίτι του σε μια οθόνη ή στο κινητό του. Επίσης το βίντεο  είναι ένα έργο που ο καλλιτέχνης μπορεί να δημιουργήσει οποιαδήποτε στιγμή, οπουδήποτε μόνος τους με λίγα μέσα. Σίγουρα η δημιουργικότητα στον πολιτισμό μετακινήθηκε καθώς υπάρχουν καινούργιοι όροι στο θέαμα και στις τέχνες με την ακύρωση όλων των φεστιβάλ, δράσεων, εκθέσεων. Έτσι τέτοιες πρωτοβουλίες όπως το ΕΝΤΕR μάλιστα στην αρχή του εγκλεισμού οδηγούν σε νέες κατευθύνσεις πρωτοποριακές και καινοτόμες. Προτείνουν μια νέα κατεύθυνση ώστε η τέχνη να παράγεται και να είναι προσβάσιμη».

Ποια είναι η εικαστική καλλιτέχνιδα Εύη Καλογηροπούλου: 

Εικαστική καλλιτέχνιδα και κινηματογραφίστρια, με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και στο Royal College of Arts του Λονδίνου, η Εύη Καλογηροπούλου έχει παρουσιάσει δουλειά της στην Chisenhale Gallery, τη Whitechapel Gallery, το BFI (Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου) και την Kunstverein της Δρέσδης, συμμετείχε σε ομαδική έκθεση που διοργάνωσαν το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης, εκπροσωπείται από την Breeder Gallery και δουλειά της αποτελεί μέρος της Συλλογής του Ιδρύματος Ωνάση.