Οι πτήσεις προς τις Κάννες φέτος βάραιναν από ηφαιστειακή στάχτη και χαμηλές προσδοκίες. Ακόμη κι αυτοί που έβλεπαν την πιθανότητα να μην ταξιδέψουν ως το φεστιβάλ λόγω των προβλημάτων στα αεροδρόμια, μπορούσαν να παρηγορηθούν στη σκέψη ότι δεν θα έχαναν κάτι ιδαίτερο. Η αίσθηση ανάμεσα στους θαμώνες του (που για να είμαστε δίκαιοι πρέπει να είναι από τους πιο γκρινιάρηδες ανθρώπους στον κόσμο) ήταν πως το φετινό μοιάζει το πιο χλιαρό φεστιβάλ των τελευταίων χρόνων. Με το μισό να έχει ήδη παρέλθει όταν γράφονται αυτές οι γραμμές, η αλήθεια είναι πως δεν διαφέρει και πολύ από κανένα της πρόσφατης μνήμης. Στηρίζεται κι αυτό στο τρίπτυχο των εκπλήξεων, των σκανδάλων και των απογοητεύσεων, μόνο που σε αντίθεση με τις άλλες χρονιές η ένταση όλων των παραπάνω είναι μάλλον χαμηλότερη. Σαν να έχει βαρύνει από μια άλλου είδους στάχτη.
Στις ευχάριστες εκπλήξεις θα πρέπει να μετρήσουμε τον Μάικ Λι, που με το Another Year παραδίδει μία από τις καλύτερες ταινίες του. Λιγότερο χαρούμενη από το Happy Go Lucky, φτιαγμένη από –και για– τις ατέλειες του ανθρώπινου γένους, είναι τρυφερή και μαζί σπρακτική, ένα κομψοτέχνημα για όσα δεν λέμε και για τον τρόπο που η ζωή ήσυχα αλλά αποφασιστικά μας αλλάζει, μας χαϊδεύει ή μας τσακίζει. Στις σπουδαίες στιγμές και ο Κορεάτης Ιμ Σανγκ-Σου, ο οποίος με το Housemaid ανυψώνει το μελόδραμα σε τέχνη και το επενδύει με στιλ σε ένα θρίλερ με ερωτικό περιεχόμενο και καρδιά πολιτική για την πάλη των τάξεων και τη μάχη της αθωότητας με τη διαφθορά.
Καμιά έκπληξη από το γεγονός ότι οι Ρουμάνοι εξακολουθούν να κάνουν σπουδαίες ταινίες. Το Aurora του Κρίστι Πουίου, η ιστορία ενός άντρα που ετοιμάζεται να κάνει ένα φόνο, είναι εντυπωσιακό αν και ερμητικά κλειστό, το Tuesday After Christmas του Ράντου Μπουντέαν, αντίθετα, είναι τόσο αληθινό που σε πονά. Ο ήρωάς του θα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στη γυναίκα ή την ερωμένη, μόνο που ένα τόσο κοινότοπο δίλημμα μεταφράζεται εδώ σε μια διεισδυτική και ειλικρινή ματιά στην ανθρώπινη φύση.
Οι απογοητεύσεις είναι σαφώς περισσότερες. Μεγαλύτερη όλων το Wall Street Money Never Sleeps του Όλιβερ Στόουν, που μας διασκέδασε με την απλοϊκότητα και την αφέλειά του. Επιστροφή στην οικογένεια ως λύση στην οικονομική και ηθική κρίση; Δεν νομίζω ότι βοηθά. Ο Τακέσι Κιτάνο στο Outrage προσπάθησε να γεμίσει το κενό της έμπνευσής του με βία και αίμα, αλλά βαρεθήκαμε ήδη τις ιστορίες των γιακούζα, πόσο μάλλον όταν τις έχει ξανακάνει καλύτερα. Ο Γούντι Άλεν υπόσχεται ότι You Will Meet a Tall Dark Stranger, αλλά η ταινία του, αν και γεμάτη σταρ και μεγάλες προσδοκίες, περιγράφηκε από τους περισσότερους ως το αντίστοιχο του να περιμένεις ψηλό μελαχροινό σε ραντεβού και να εμφανίζεται κοντός και φαλακρός (φαντάσου κάποιον σαν τον Γούντι Άλεν).
Όσο για τα σκάνδαλα; Φέτος δεν είχαμε αντίχριστους και κομμένες κλειτορίδες, τα πνεύματα οξύνθηκαν σε επίπεδο πολιτικό. Ο υπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας μποϊκόταρε το φεστιβάλ επειδή επέλεξε να προβάλει το Draquila της Σαμπίνα Γκουζάντι, ένα ντοκιμαντέρ που αποκαλύπτει με χιούμορ αλλά και ίσες δόσεις σοκαριστικής αλήθειας το διεφθαρμένο πρόσωπο της ιταλικής κυβέρνησης. Ο Γάλλος συνάδελφός του και η δεξιά παράταξη είναι εξοργισμένοι με τον τρόπο που ο Ρασίντ Μπουσαρέμπ παρουσιάζει ένα περιστατικό από την ιστορία του πολέμου για την ανεξαρτησία της Αλγερίας και υπόσχονται πικετοφορία πριν την προβολή. Οι Ρώσοι κριτικοί σαμποτάρουν τη συμμετοχή του Νικίτα Μιχάλκοφ Ψεύτης Ήλιος 2, μιλώντας για έναν ύμνο στον Στάλιν, ενώ οι πουρίστες του σινεμά είναι σχεδόν σοκαρισμενοι από την προβολή στην Κρουαζέτ του πεντάωρου Carlos του Ολιβιέ Ασαγιάς, που είναι γυρισμένο για τη γαλλική τηλεόραση.
Όπως καταλαβαίνετε, it’s business as usual. Μην πάτε πουθενά, συνεχίζεται... A
*Περισσότερα για το φεστιβάλ στην καθημερινή ανταπόκριση από τις Κάννες στο athensvoice.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Θέλουμε να διευρύνουμε τις δημιουργικές προοπτικές του χώρου», δήλωσε η σύζυγος του ηθοποιού
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.