Κινηματογραφος

Κριτική ταινίας: Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς

Οικονομίδης με τα όλα του

2020 | Έγχρ. | Διάρκεια: 142'
324257-668306.jpg
Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 737
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
«Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη
Βασίλης Μπισμπίκης και Βίκυ Παπαδοπούλου στην ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς»

Κριτική του Κωνσταντίνου Καϊμάκη για την ταινία «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη με τους Βασίλη Μπισμπίκη και Βίκυ Παπαδοπούλου

Σε κάποια ελληνική επαρχιακή πόλη ένα παράνομο ερωτικό ζευγάρι λαμβάνει απειλητικό τηλεφωνικό μήνυμα από τον σύζυγο της γυναίκας. Η αντίδραση των εραστών είναι ακαριαία, καθώς αποφασίζουν να το σκάσουν. Όμως η γυναίκα κάνει ολέθριο λάθος καθώς αρπάζει από το χρηματοκιβώτιο του άντρα της ένα εκατομμύριο ευρώ.

Έξι χρόνια μάς χωρίζουν από το «Μικρό ψάρι» που συμπύκνωνε όλη την κοσμοθεωρία του Οικονομίδη γύρω από την τιμή και το χρέος, την κοινωνική κρίση και την ηθική κατάπτωση, τη λεκτική και ψυχολογική βία, και κυρίως την απολύτρωση, με πρωταγωνιστή έναν χαρακτήρα που βάλλεται από παντού. Στην πέμπτη του ταινία ο κύπριος σκηνοθέτης αποφασίζει να ανοίξει το κάδρο. Η ελληνική επαρχία, σκοτεινή και απειλητική μαζί, δείχνει ιδανικό σκηνικό για μια ιστορία απόλυτου αμοραλισμού. Εδώ δεν υπάρχει μόνο ένας κεντρικός χαρακτήρας, όπως στα προηγούμενα έργα του Οικονομίδη, αλλά πολλά ζευγάρια τα οποία κινούν ταυτόχρονα τα νήματα της πολυεπίπεδης ιστορίας. Μανάδες (καταπληκτικές οι ερασιτέχνες ηθοποιοί) και γιοι, οι δύο εραστές, οι δίδυμοι δολοφόνοι, εκτελεστές κι οι βοηθοί τους, συγγενείς και συνεργάτες. Η πυκνή δράση διαθέτει μεν τους αναγνωρίσιμους αντιήρωες από το εκκεντρικό σύμπαν του Οικονομίδη αλλά εμπλουτίζεται με χαρακτηριστικά που φανερώνουν την ωριμότητα του δημιουργού που βρίσκεται στην καλύτερη φάση της καριέρας του. Με την «Μπαλάντα» ο Οικονομίδης υπογράφει την πιο απολαυστική και κωμική ταινία του. Εδώ το σασπένς και το χιούμορ που πηγάζει από ένα αφοπλιστικό αυτοσαρκασμό, βαδίζουν χέρι-χέρι. Τρανό παράδειγμα η σκηνή στο ξενοδοχείο όπου οι εραστές βλέπουν στα κινητά τους τη νεκροκεφαλή που τους έστειλε ο απατημένος σύζυγος. Ο άντρας αρχίζει να «φορτώνει» και να ρίχνει τα γνωστά μπινελίκια-βρισιές (σήμα κατατεθέν στο σινεμά του Οικονομίδη) που δηλώνουν την οργή αλλά και την αποφασιστικότητά του να τα βάλει με τον σύζυγο της ερωμένης του. Εκείνη (μια αινιγματική και καπάτσα μοιραία γυναίκα, με την εξαίσια Βίκυ Παπαδοπούλου να φέρνει τη δική της προσωπικότητα στα καρέ του φιλμ) άφωνη τον παρακολουθεί ώσπου εκτονώνει όλη την ένταση με την εξής φράση: «Τι κάνεις; Είσαι με τα καλά σου; Βρίζεις το κινητό σου;». Είναι η πρώτη φορά που ο σκηνοθέτης αναδύει με αβίαστη ευκολία το δίπολο αγωνίας και χιούμορ, έντασης και ελαφρότητας, στο οποίο θα πορευτεί η «Μπαλάντα» μέχρι τέλους. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι το σινεμά του σκηνοθέτη έχει αλλάξει πορεία. Η μελαγχολία και ο μισανθρωπισμός χαρτογραφούν την παρακμιακή και κιτς νεοελληνική πραγματικότητα με τρόπο που συνδέει το φιλμ νουάρ με την οικογενειακή τραγωδία και το ερωτικό θρίλερ με την κοινωνική σάτιρα.

Σκηνοθεσία: Γιάννης Οικονομίδης
Πρωταγωνιστούν: Βασίλης Μπισμπίκης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιάννης Τσορτέκης, Στάθης Σταμουλακάτος, Βαγγέλης Μουρίκης, Γιώργος Γιαννόπουλος, Λένα Κιτσοπούλου

INFO
Ballad for a Pierced Heart
Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς Ballad for a Pierced Heart
2020 | Έγχρ. | Διάρκεια: 142'

  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιάννης Οικονομίδης
  • ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Βαγγέλης Μουρίκης, Στάθης Σταμουλακάτος, Γιάννης Τσορτέκης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Φωκίων Μπόγρης, Βασίλης Μπισμπίκης, Πέτρος Ζερβός, Αντώνης Κοτζιάς, Βασιλική Καλιμάνη, Σοφία Κούνια, Αρετή Πουρνάρα
  • χρονολογια: 2020
Δες αναλυτικά

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γιώργος Τσεμπερόπουλος: Συνέντευξη στην Athens Voice
Γιώργος Τσεμπερόπουλος: Ο σκηνοθέτης του «Υπάρχω» σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης

Ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Χρήστος Μάστορας, το χαστούκι που του έδωσε, οι ταινίες, οι μύθοι του και πόσο σοκαριστικό είναι όταν απομυθοποιούνται 

Ανασκόπηση 2024: Οι γερόλυκοι, τα θρίλερ και τα ρεκόρ στους κινηματογράφους
Ανασκόπηση 2024: Οι γερόλυκοι, τα θρίλερ και τα ρεκόρ στους κινηματογράφους

Το 2024 ήταν η χρονιά του τρόμου, ζήσαμε τη μεγαλεπήβολη επιστροφή κάποιων βετεράνων σκηνοθετών πίσω από την κάμερα, ενώ γίναμε μάρτυρες μιας σειράς νέων ρεκόρ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.