«Ο Χριστός γεννήθηκε στο Ροζικλαίρ» στο 22ο ΦΝΘ
To ντοκιμαντέρ του Κώστα Δημολίτσα για τον κινηματογράφο-μύθο της Πατησίων προβάλλεται στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το ντοκιμαντέρ «Ο Χριστός γεννήθηκε στο Ροζικλαίρ» του Κώστα Δημολίτσα προβάλλεται στο 22ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, την Κυριακή 8 Μαρτίου
Με συνολικά 78 μικρού και μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ να προβάλλονται στα Διεθνή Διαγωνιστικά Μεγάλου Μήκους, Newcomers και Film Forward και στα τμήματα Ανοιχτοί Ορίζοντες του διεθνούς προγράμματος, Πλατφόρμα και Από οθόνη σε Οθόνη, το ελληνικό ντοκιμαντέρ, δυναμικό και πολυσυλλεκτικό, πρωταγωνιστεί στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που θα διεξαχθεί από 5 έως 15 Μαρτίου. Ένα από αυτά που ξεχωρίζουν, το ντοκιμαντέρ «Ο Χριστός γεννήθηκε στο Ροζικλαίρ» του Κώστα Δημολίτσα, που θα προβληθεί την Κυριακή 8 Μαρτίου, στον Ολύμπιον, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, στις 17.45. Ένας φόρος τιμής στον ιστορικό λαϊκό κινηματογράφο Ροζικλαίρ της Πατησίων, που τάραξε την κοινή γνώμη τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 εξαιτίας των ακατάλληλων ταινιών που πρόβαλλε, αδιαφορώντας για την λογοκρισία και τους ηθικούς φραγμούς της εποχής.
Το Ροζικλαίρ αποτέλεσε έναν από τους παλαιότερους και πιο κακόφημους κινηματογράφους των Αθηνών, που ξεκίνησε την λειτουργία του το 1913 για να κλείσει το 1968, διάγοντας πάνω από μισό αιώνα ζωής. Οι θαμώνες του ήταν λούστροι, παιδιά που κάνανε θελήματα, μικρομαγαζάτορες, επαρχιώτες, σκασιάρχες μαθητές, ναυτικοί, ομοφυλόφιλοι που πήγαιναν να ψωνιστούν, μικροπωλητές που πουλούσαν σάμαλι, κωκ, κλπ. ενώ οι γυναίκες-θεατές αποτελούσαν σπάνιο φαινόμενο. Οι ταινίες που έπαιζε ήταν συνήθως Β-διαλογής: γουέστερν, αισθηματικά, αισθησιακά, πολεμικά, νουάρ, μυστηρίου ενώ καμιά φορά προβάλλονταν και ταινίες Α-διαλογής, χωρίς να γνωρίζουν οι θαμώνες ότι επρόκειτο για ταινία του Τζων Φορντ ή του Χίτσκοκ, αδιαφορώντας για την προέλευσή ή το ποιον του εκάστοτε σκηνοθέτη. Ο ενθουσιασμός για τις ταινίες ήταν τέτοιος που ξέφευγε από το τυπικό της σιωπηλής παρακολούθησης, με τους θεατές να επιδίδονται σε φωνές, γέλια, κλάματα, συνθήματα, εκάστοτε σε ξυλοδαρμούς, και ξέφρενους πανηγυρισμούς.
Το Ροζικλαίρ «άνηκε» στους θαμώνες του, που δεν το αντιμετώπιζαν απλά ως ένα καταγώγιο, ή ως ένα «μελανό» και επικίνδυνο σημείο της πόλης όπως πολλοί ευυπόληπτοι Αθηναίοι, αλλά ως ένα μέρος όπου καρποφορούσε η φαντασία, ο ερωτισμός, ο αλληλοσεβασμός, ο σαματάς και κυρίως η ελεύθερη απόλαυση του κινηματογράφου. Για κάποιους ανθρώπους αποτελούσε ένα σημείο συγκέντρωσης του υποκόσμου, ενώ για άλλους έναν χώρο αδιαπέραστο από την εξουσία και την αστυνομία, όπου η φαντασία και η ελευθερία ήταν έννοιες συνυφασμένες.
Εκτός αυτών που μιλάνε για το «Ροζικλαίρ»: Μπέτυ Βακαλίδου, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Πέτρος Μανταίος Τάκης Σπετσιώτης Γιώργος Χρονάς, Κώστας Φέρρης, Θωμάς Σιταράς, Δημήτρης Φύσσας, Νίκος Ζερβός, Λευτέρης Ξανθόπουλος, Δημήτρης Κολλάτος, στην ταινία ακούγονται δύο τραγούδια του Λουκιανού Κηλαϊδόνη για αυτό το σινεμά που στοίχειωσε την εφηβεία του, καθώς και κείμενα των Νίκου Νικολαΐδη, Πάνου Κουτρουμπάση, Πέτρου Μανταίου, και Λευτέρη Ξανθόπουλου.
Ο σκηνοθέτης και παραγωγός της ταινίας Κώστας Δημολίτσας δηλώνει: «Είμαι απόφοιτος Κοινωνικής Θεολογίας. Αυτήν την περίοδο φοιτώ στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Πολιτισμικών και Κινηματογραφικών Σπουδών της σχολής Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχω ασχοληθεί με τον κινηματογράφο θεωρητικά ως αρθρογράφος στα Artcore Magazine και Περιοδικό το Καλειδοσκόπιο, αλλά και πρακτικά συμμετέχοντας στο σεμινάριο Film School του Χρήστου Πυθαρά στο Booze. Αυτή είναι η πρώτη μου απόπειρα ως σκηνοθέτης… Η ταινία “Ο Χριστός γεννήθηκε στο Ροζικλαίρ” αποτελεί φόρο τιμής όχι μόνο στο ίδιο το “Ροζικλαίρ” αλλά και σε έναν τρόπο θέασης του κινηματογράφου που έχει πια εκλείψει. Ο κινηματογράφος ως διαδραστικό βίωμα, όπου ο θεατής συνομιλεί ανοιχτά με την ταινία σαν να αποτελεί και ο ίδιος μέρος της. Προσωπικά ήρθα σε επαφή με τον λαϊκό κινηματογράφο και με το “Ροζικλαίρ“ μέσω των σελίδων του Λεωνίδα Χριστάκη και του Νίκου Νικολαΐδη, από το βιβλίο του οποίου “Γουρούνια στον Άνεμο” προέρχεται και ο τίτλος της ταινίας».
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.