Μη χαμηλώνεις το βλέμμα (Never Look Away)
Όταν η Ιστορία συναντά την Τέχνη
Ο Κωνσταντίνος Καϊμάκης γράφει την κριτική του για την ταινία «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα (Never Look Away)» του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ
Μέσα από μια διαδρομή τριάντα ετών που ξεκινά λίγο πριν από την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, παρακολουθούμε την προσπάθεια ενός ναζί γιατρού να καταστρέψει τη σχέση της μοναχοκόρης του με έναν «αδύναμο» ζωγράφο.
Ο γερμανός σκηνοθέτης Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ εμπνέεται από τη ζωή του διάσημου ζωγράφου Γκέραρντ Ρίχτερ κι επιστρέφει στο δίπολο πολιτική-τέχνη που τόσο εύστοχα είχε διαχειριστεί στην ταινία «Οι ζωές των άλλων». Όμως η ταινία δεν είναι μια τυπική βιογραφία του Ρίχτερ (ο ίδιος την έχει απορρίψει) αλλά ένα πρόσχημα για να μιλήσει ο δημιουργός της –ο Φον Ντόνερσμαρκ έχει γράψει επίσης και το σενάριο– για την ανάγκη να κριτικάρει η τέχνη την πολιτική και κατ’ επέκταση την Ιστορία. Ο τρόπος που δένει την περιπέτεια των ηρώων του με το ιστορικό γίγνεσθαι, υιοθετεί το μοντέλο της πολιτικής πράξης που έχει κάτι να πει. Από την άλλη, δεν θέλει να στερήσει το δικαίωμα στη συναισθηματική δοκιμασία: η ταινία πριν ακόμη ντυθεί με το πολιτικό ένδυμά της είναι μια οικογενειακή τραγωδία, της οποίας οι συνέπειες μεταδίδονται από γενιά σε γενιά. Η άρνηση ή μη του καλλιτέχνη στον στρατευμένο ρόλο της τέχνης του (όπως τόσο αποτελεσματικά δίνεται στο εξαίσιο κλείσιμο του δράματος) είναι μεν προσωπική απόφαση αλλά σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να κοιτά μακριά όταν η Ιστορία διαδραματίζεται μπροστά του. Το ίδιο ισχύει και με τον απλό άνθρωπο: το περίφημο γερμανικό τραύμα είχε ως αφετηρία την ανοχή των πολλών αλλά και την εμμονή των λίγων –που τελικά δεν ήταν και τόσο λίγοι– για καθαρότητα της φυλής. Το «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα» μιλά για τη σημασία να μη μένει κανείς απαθής και να αντιδρά στο φόβο και την αδικία.
Σκηνοθεσία: Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ
Πρωταγωνιστούν: Τομ Σίλινγκ, Σεμπάστιαν Κοχ, Πόλα Μπίρ
INFO
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φλόριαν Χένκελ βον Ντόνερσμαρκ
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Σεμπάστιαν Κοχ, Σάσκια Ρόζενταλ, Εβγένι Σιντίκχιν, Τομ Σκίλιν, Χάνο Κόφλερ, Πόλα Μπιαρ, Όλιβερ Μασούτσι, Κάι Κορς, Άινα Βάις
- χρονολογια: 2018
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.