Βέρνερ Χέρτζογκ: Μαθήματα ζωής και σινεμά
Μία συζήτηση εφ' όλης της ύλης με έναν από τους πιονέρους του παγκόσμιου κινηματογράφου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Ο Βέρνερ Χέρτζογκ ήρθε στην Αθήνα, προσκεκλημένος του Ιδρύματος Ωνάση, για μια συζήτηση με τον θεωρητικό του κινηματογράφου Πολ Χόλντενμπρέιγκερ
Ένας από τους πιονέρους του παγκόσμιου κινηματογράφου είναι ο Βέρνερ Χέρτζογκ. Ο Γερμανός σκηνοθέτης έχει επανειλημμένα δοκιμάσει τα όρια αλλά και τις δυνατότητες του βιωματικού σινεμά, χωρίς καν να έχει σπουδάσει την κινηματογραφική τέχνη. Κάποιες ταινίες του έχουν αφήσει εποχή («Φιτζκαράλντο», «Αγγίρε, Η μάστιγα του Θεού», «Το αίνιγμα του Κάσπαρ Χάουζερ») ενώ μνημειώδεις θεωρούνται οι καβγάδες με τον μόνιμο πρωταγωνιστή του Κλάους Κίνσκι («κάθε νέα άσπρη τρίχα που έβγαζα την αποκαλούσα Κίνσκι» έχει πει). Ήρθε στην Αθήνα προσκεκλημένος του Ιδρύματος Ωνάση για μια συζήτηση με τον θεωρητικό του κινηματογράφου και φίλο του Πολ Χόλντενμπρέιγκερ, την οποία παρακολούθησε με κομμένη την ανάσα το κοινό που γέμισε την αίθουσα και την επόμενη μέρα. Μαζί με μερικούς ακόμη συναδέλφους μιλήσαμε για περισσότερο από μια ώρα μαζί του και σταχυολογούμε τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της συζήτησης.
Για την πιο προσωπική ταινία του
Δεν ξεχωρίζω κάποια. Τις αγαπώ όλες. Πιστεύω ειλικρινά ότι πιο κοντά στον αληθινό εαυτό μου είναι τα βιβλία που έχω γράψει («Conquest of the Useless» και «Of Walking in Ice») τα οποία παρομοιάζω με τους unplugged δίσκους ροκ συγκροτημάτων.
Για το σύγχρονο πρόσωπο της Ευρώπης
Όσα προβλήματα κι αν υπάρχουν, το πρόσημο είναι θετικό. Το όραμα της ενωμένης ηπείρου επισκιάζει τις αρνητικές επιπτώσεις. Ίσως έγιναν κάπως βιαστικά μερικά πράγματα και κάποιες συγκρούσεις δεν ήταν δυνατόν να αποφευχθούν, με συνέπεια για παράδειγμα την έξοδο της Αγγλίας.
Για την πνευματικότητα
Είναι μια έννοια κάπως παρεξηγημένη. Δεν μπορώ να την προσδιορίσω εύκολα ενώ είμαι αρκετά επιφυλακτικός με εκείνους που υποστηρίζουν την παραστατική πνευματικότητα τύπου γιόγκα, διαλογισμού κ.ά. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στο όνομα μιας ανώτερης πνευματικότητας αφανίστηκαν ολόκληρες φυλές ιθαγενών.
Για το αν δηλώνει καλλιτέχνης
Είμαι ένας στρατιώτης κι όχι ένας καλλιτέχνης. Προσπαθώ να κρατήσω με πείσμα και δύναμη μια θέση που αποτελεί φιλοσοφία ζωής για μένα. Με θλίψη βλέπω ότι αυτή η στάση ζωής εγκαταλείπεται από αρκετούς συμπολεμιστές μου.
Για το μοντέρνο πρόσωπο του σινεμά και τους νέους κινηματογραφιστές
Θεωρώ πιο εύκολο σήμερα να κάνει κάποιος μια ταινία. Και για αυτό εξοργίζομαι όταν ακούω νέους κινηματογραφιστές να παραπονιούνται από την στιγμή που μπορούν ακόμη και μέσω του κινητού τους να φτιάξουν μια ταινία.
Το μυστικό του πετυχημένου σινεμά
Η περιέργεια. Αν έχεις περιέργεια οι ιδέες έρχονται διαρκώς κι από παντού. Αυτό είναι το μυστικό όχι όμως μόνο για το σινεμά αλλά και για την ίδια τη ζωή. Αν είσαι περίεργος έχει μια μεγάλη δεξαμενή ερεθισμάτων μέσα σου.
Για το μέλλον της ανθρωπότητας
Οι επιστήμονες, δικαίως, εκφράζονται με απαισιοδοξία για την εποχή μας. Εγώ θέλω να πιστεύω ότι τίποτε ακόμη δεν έχει κριθεί. Έχω μεγάλη εμπιστοσύνη στο ανθρώπινο είδος.
Για τις μελλοντικές δουλειές του
Έχω ήδη σχεδόν έτοιμα τρία πρότζεκτ. Περισσότερο αφοσιωμένος είμαι αυτή την εποχή με μια ταινία που γύρισα στην Ιαπωνία.
Γιατί κάνει σινεμά
Με τις δουλειές μου στο σινεμά ταξίδεψα παντού. Είμαι ταξιδευτής που συλλέγει εικόνες και εμπειρίες. Κυρίως όμως κάνοντας σινεμά κυνηγώ ένα και μόνο πράγμα: τα πυρετώδη όνειρα.
Για τον έρωτα
Είμαι πολύ τυχερός στο κομμάτι αυτό. Με τη σύζυγό μου είμαστε μαζί 24 χρόνια, 11 μήνες και 8 μέρες κι είναι σαν να είμαστε ακόμη στο μήνα του μέλιτος. Το νόημα της ζωής είναι αυτό και μόνο: ο αληθινός έρωτας. Όμως χρειάζεται συνεχή φροντίδα και καθημερινή συντήρηση για να κρατήσει.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Θέλουμε να διευρύνουμε τις δημιουργικές προοπτικές του χώρου», δήλωσε η σύζυγος του ηθοποιού
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.