Κινηματογραφος

26ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Eνα αιματοβαμμένο αφιέρωμα στo ιταλικό Giallo, ένα κινηματογραφικό είδος που γέμισε την οθόνη αίμα

41550-195045.jpg
Γιώργος Κρασσακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 457
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
53297-117551.jpg

Ανάμεσα στις υπόλοιπες ταινίες της φετινής διοργάνωσης του αθηναϊκού φεστιβάλ, συναντάμε ένα αιματοβαμμένο αφιέρωμα στo ιταλικό Giallo, ένα κινηματογραφικό είδος που γέμισε την οθόνη αίμα και τις νύχτες μας υπέροχους κινηματογραφικούς εφιάλτες.

Giallo στα ιταλικά σημαίνει κίτρινο, και αν αναρωτιέστε τι σχέση έχει το κίτρινο χρώμα με το αίμα που έτρεχε στα φιλμ των Ιταλών μετρ του τρόμου, θα πρέπει μάλλον να ακολουθήσετε μια τεθλασμένη πορεία. Προέρχεται από τα κίτρινα εξώφυλλα των δεκάδων φτηνών αστυνομικών μυθιστορημάτων που εμφανίστηκαν στην Ιταλία τη δεκαετία του ’60 και που κατέληξε να σηματοδοτεί αναγνώσματα λαϊκά, ευτελή αναλώσιμα.

Ο ιταλικός τρόμος δεν έχει άμεση σχέση με αυτά, όμως εκείνες οι ταινίες έμοιαζαν στα μάτια του κατεστημένου κινηματογραφικού χώρου εξίσου «κίτρινες» και ευτελείς, μα που στη διάρκεια του χρόνου αναδείχθηκαν σε ένα από τα πιο επιδραστικά ρεύματα του σύγχρονου σινεμά, εμπνέοντας τους πάντες –από τον Τιμ Μπάρτον μέχρι τον Κουέντιν Ταραντίνο– και δημιουργώντας ένα αισθητικό και αφηγηματικό προηγούμενο που ακόμη και σήμερα παραμένει ενδιαφέρον.

Αδιαμφισβήτητος πατέρας του Giallo είναι o Μάριο Μπάβα, ο οποίος με ταινίες όπως «Η μάσκα του σατανά» ή το «La frusta e il corpo» κατόρθωνε να μπλέκει αξεδιάλυτα το φτηνό με το εμπνευσμένο, το προκλητικό με το αισθητικά εκλεπτυσμένο, σε ένα αποτέλεσμα που ίσως δεν είναι για όλα τα γούστα μα που δεν μπορείς να αρνηθείς τη μοναδικότητά του.

Όμως αυτός που ίσως ανέδειξε το Giallo περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο και που ως ένα σημείο συμπύκνωσε τους αισθητικούς τους κανόνες δεν ήταν άλλος από τον Ντάριο Αρτζέντο, που έχτισε το δικό του γοητευτικό σύμπαν τρόμου και έγινε διάσημος σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το αφιέρωμα του 26ου Πανοράματος περιλαμβάνει 11 από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες του είδους σε ένα πρόγραμμα που προβλέπεται αληθινά ηλεκτρισμένο, καθώς ο χρόνος που πέρασε όχι μόνο δεν μείωσε τον αντίκτυπό τους αλλά δημιούργησε νέες γενιές πιστών, που μοιάζει βέβαιο πως θα δώσουν το δικό τους παλμό στις προβολές.

Στις 14 ημέρες διάρκειας του φεστιβάλ περισσότερες από 70 ταινίες από την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια κινηματογραφία θα παρουσιαστούν από 14 έως και 20 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους ΛΑΪΣ - Ταινιοθήκη της Ελλάδος και Capitol 3D, και από 21 έως και 27 Νοεμβρίου στον κινηματογράφο Ιντεάλ.Περισσότερες πληροφορίες www.panoramafest.org

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τι θα δούμε στο 37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου
Τι θα δούμε στο 37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου

Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.