Joke: Μια σκοτεινή, οικογενειακή, χριστουγεννιάτικη ιστορία, διαφορετική από τις άλλες
O Πέτρος Γιούμπασης μιλάει στην ATHENS VOICE για το φιλμάκι που γύρισε με τον Oliver McGuirk
![366539-758166.jpg 366539-758166.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/366539-758166.jpg)
![](/images/1074x600/png/files/imagenotfound.png)
Οι μέρες των Χριστουγέννων είναι από τις λίγες ημέρες, που δεν θα θέλαμε να είμαστε μακριά από την οικογένειά μας. Τι γίνεται όμως όταν οι σκοτεινές στιγμές του παρελθόντος δεν έχουν μείνει πραγματικά στο παρελθόν; Ο Πέτρος Γιούμπασης και ο Oliver McGuirk γύρισαν ένα χριστουγεννιάτικο ταινιάκι γύρω από την στιγμή συνάντησης δύο αδερφών, με όχι και τόσο ήσυχο παρελθόν.
Μιλήσαμε με τον Πέτρο, ο οποίος μας περιέγραψε την εμπειρία του να γυρνάς μια ταινία μικρού μήκους στον ελεύθερό σου χρόνο.
Ζεις στο Λονδίνο κάτι παραπάνω από 6,5 χρόνια. Ποια είναι η ιστορία σου;
Στο Λονδίνο ήρθα για να κάνω το μετάπτυχιακό μου. Δουλεύω σαν παραγωγός και βίντεογράφος (και μοντάζ κάνω, και λίγο σκηνοθεσία και τεχνικός, λίγο από όλα χρειάζεται να είσαι αυτές τις ημέρες) για τους Financial Times συνολικά 5 και πλέον χρόνια. Κατά την διάρκεια του μετάπτυχιακού, είχα την ευκαιρία να δουλέψω για το Getty Images στο μοντάζ, όπου ο κύριος ρόλος μου ήταν να αρχειοθετώ και να ανεβάζω βίντεο από όλες τις γωνιές του κόσμου. Η ευκαιρία αυτή με έφερε στην πόρτα των Financial Times όπου ξεκίνησα σαν πρακτικάριος, και επειδή είμαι μεγάλος nerd, και έχω μεγάλη αγάπη για κάμερες και υπολογιστές, και επειδή παντού χρειάζεται ένας nerd, με προσέλαβαν σαν freelancer, το οποίο μου έδωσε την ευελιξία να εργαστώ ταυτόχρονα σε διάφορα στούντιο, όπως το Reuters, μέχρις ότου να έρθουν οι Financial Times και να μου προσφέρουν μια μόνιμη θέση. Όλα αυτά ήταν πάντα γύρω από την ειδησεογραφία, (το μετάπτυχιακό μου ήταν πάνω στο φωτορεπορτάζ), αλλά στην άκρη του μυαλού μου πάντα ήταν το σινεμά.
![Πέτρος Γιούμπασης Πέτρος Γιούμπασης](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/chr00956.jpg)
Η καθημερινότητά μου ξεκινάει διαβάζοντας τα νέα, και το τι παίζει γενικά στον κόσμο. Κάθε πρωί έχουμε ένα meeting με την ομάδα, και αποφασίζουμε το τι θα καλύψουμε, και με ποιον τρόπο. Μπορεί να είναι ένα απλό κείμενο με εικόνες αρχείου, ή με παρουσιαστή σε τοποθεσία, μπορεί να είναι συνέντευξη στο στούντιο, ή live κτλ. Φυσικά έχουμε και τις προγραμματισμένες ιστορίες, οι οποίες έχουν προσχεδιαστεί, που πάντα τρέχουν. Στη συνέχεια ξεκινάμε την οργάνωση για το ανάλογο γύρισμα. Κάποιες φορές χρειάζεται να βρεις σωστές ώρες, τοποθεσίες, και κυρίως τους σωστούς ανθρώπους έχουν να πούνε κάτι και όλα αυτά έχοντας συνεχώς στο μυαλό σου το αυστηρό deadline.
![joke_backstage_web008.jpg joke_backstage_web008.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/joke_backstage_web008.jpg)
Πάντα είσαι σε εγρήγορση, και δύσκολα υπάρχει μέρα που θα πεις ήταν βαρετά. Πάντα κάτι καινούργιο συμβαίνει, και νέοι τρόποι να πεις την ιστορία. Μια μέρα θα είναι μια συνέντευξη σε ένα «βαρετό» γραφείο, την επόμενη θα είσαι στο κοινοβούλιο, την επόμενη σκαρφαλωμένος σε μια ανεμογεννήτρια στην Σκωτία και μετά ξανά στο γραφείο δουλεύοντας green screen στο After Effects.
![05.jpg 05.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/05_28.jpg)
Joke. Ένα χριστουγεννιάτικο ταινιάκι στην σκοτεινή πλευρά της πόλης. Πώς ξεκίνησε όλο αυτό το «Αστείο»;
Με τον Oli βρεθήκαμε, όταν είχε έρθει στο FT για να κάνει μοντάζ πάνω σε ένα βίντεο, το οποίο δουλεύαμε εκείνον τον καιρό. Ξεκινήσαμε να μιλάμε γενικά για ταινίες και βρήκαμε αρκετά κοινά σε σχέση με το sci-fi. Το Joke δεν έχει καμία σχέση με το sci-fi βέβαια, αλλά έτσι γίνεται σε αυτές τι περιπτώσεις! Μου είπε ότι έχει γράψει κάποια σενάρια και θα ήθελε να κάνει κάτι εκτός δουλειάς. Και εγώ φυσικά ψήθηκα. Σκέφτηκα ότι θα ήταν μια διαφορετική πρόκληση, να πεις μια ιστορία και κυρίως ευκαιρία να δημιουργήσω κάτι διαφορετικό από τα νέα. Διάβασα ένα από τα σενάρια του, με τίτλο Toys, το οποίο κατάφέραμε και το γυρίσαμε πέρσι. Για μένα ήταν ένα τεστ για το πως εγώ και ο Oli θα επικοινωνήσουμε on stage. Έχοντας αυτό στην πλάτη, αρχίσαμε να κοιτάμε τα λάθη που κάναμε και τι έπρεπε να βελτιώσουμε σε τεχνικό κομμάτι, σενάριο, αλλά και θέματα στην παραγωγή, γιατί στην τελική τα λεφτά των δυο μας βάζαμε, προσπαθώντας να κάνουμε αυτό που αγαπάμε. Δεν έχουμε κάποιο στούντιο από πίσω. Μέσα από πολλές κουβέντες και βλέποντας το τι πρέπει να βελτιώσουμε γεννήθηκε το Joke. Πάλι φυσικά σενάριο του Oli.
![joke_backstage_web003.jpg joke_backstage_web003.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/joke_backstage_web003.jpg)
Λονδίνο, Χριστούγεννα, οικογένεια. Βάλε μας στο κλίμα της ταινίας με λίγα λόγια.
Joke. Eίναι μια Χριστουγεννιάτικη ιστορία μετάξύ 2 αδερφών με σκοτεινό παρελθόν, οι οποίοι βρίσκονται για πρώτη φορά μετά από καιρό....νταν νταν νταν! Θα το αφήσω εκεί για να πατήσεις για τη συνέχεια.
Από βίντεογράφος στους Financial Times, παραγωγός και βίντεογράφος στο Joke. Τι σου έμαθε όλη αυτή εμπειρία;
Η δουλειά μου, μου έχει μάθει να δουλεύω σε γρήγορους ρυθμούς χωρίς ιδιαίτερο crew. Συνήθως είμαι εγώ, ένας δημοσιογράφος και μια κάμερα με deadline αρκετά σφιχτά. Η εμπειρία σε αυτούς τους ρυθμούς βοηθάει στο να δουλεύεις πιο αποτελεσματικά για μια ταινία. Στο FT, πολλές φορές, έχεις να κανείς μια συνέντευξη σε ένα λευκό δωμάτιο, και κάπως πρέπει να το κανείς ενδιαφέρον. Aα και όλα αυτά σε 20 λεπτά. Ααα και είναι με τον CEO του Twitter. No pressure!
![joke_backstage_web032.jpg joke_backstage_web032.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/joke_backstage_web032.jpg)
Η διαφορά του να κανείς παραγωγή σε ταινία και σε νέα, είναι ότι στα νέα βρίσκεις ανθρώπους, οι οποίοι θέλουν να μιλήσουν για ένα συγκεκριμένο θέμα και τους απασχολείς για 2-3 ώρες και τέλος. Σε μια ταινία πρέπει να είσαι σίγουρος ότι οι ηθοποιοί και το crew έχει ότι χρειάζονται, για να μπορέσουν να φέρουν στην οθόνη το όραμα του σκηνοθέτη. Και τους απασχολείς για πολλές ώρες την ημέρα. Για παράδειγμα πρέπει να είσαι σίγουρος ότι όλοι έχουν φαγητό, σνακ κτλ. Πέρσι, όταν γυρίζαμε το Toys έπρεπε να πάμε σε μια τοποθεσία μέσα σε ένα δάσος. Έπρεπε να είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει κάποιου είδους κάλυψη σε περίπτωση βροχής, φαγητό στην μέση του πουθενά και γενικά πραγματάκια ώστε να είναι όλοι ευχαριστημένοι. Στα νέα αν βρέχει καλύβεις την κάμερα και συνεχίζεις.
![joke_backstage_web001.jpg joke_backstage_web001.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/joke_backstage_web001.jpg)
Σε ό,τι αφορά στις συνεργασίες, ήξερα ότι θα δούλευα καλά με τον αδερφό μου. Είναι ο μέντορας μου στο φως. Όταν είδαμε τις τοποθεσίες, και το πρόγραμμα (στην pub θα μπορούσαμε να γυρίσουμε μόνο για 4 ώρες), είπαμε με τον Oli, ότι πρέπει να φέρουμε τον αδερφό μου. Kαι ήταν άψογα. Κοιτούσαμε ο ένας τον άλλον και ξέραμε τι έπρεπε να αλλάξουμε. Στο φως, στο κάδρο, σε όλα. Και εύχομαι να έρθει και στα επόμενα πρότζεκτ.
Στιγμές που θυμάσαι πιο έντονα κατά τη διάρκεια της παραγωγής. Κάτι που δεν πήγε ακριβώς όπως το είχες σχεδιάσει, και κάτι που πήγε αναπάντεχα καλά.
Ήταν μερικά από αυτά που πήγαν καλά αλλά ακόμα περισσότερα αυτά που πήγαν άσχημα. Στο φιλμ είναι κάποιες σκηνές που λαμβάνουν χώρα σε ένα τούνελ. Αρχικό πλάνο ήταν ένα πάρκινγκ που είχα βρει κοντά στην pub, όπου γυρίστηκε ένα μεγάλο μέρος της ταινίας. Το θέμα είναι ότι στο Λονδίνο τα τελευταία χρόνια γίνονται υπερβολικά πολλές παραγωγές. Πήγαμε λοιπόν και ρωτήσαμε για το κόστος του πάρκινγκ για μια μέρα και μας είπαν το λογικό (αν είσαι μεγάλη παραγωγή) 1.500 λίρες για οκτώ ώρες, κάπου εκεί κωλώσαμε. Ευτυχώς μια μέρα πηγαίνοντας για αναρρίχηση πέρασα από ένα στενό, το οποίο ήταν τέλειο. Μετά από μερικά τηλέφωνα για να δούμε το τι και ποιος είναι υπεύθυνος, τελικά η τοποθεσία άνηκε στον Δήμο και για τις δυο μέρες, που το χρειαζόμασταν, ήταν 80 λίρες.
![joke_backstage_web031.jpg joke_backstage_web031.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/joke_backstage_web031.jpg)
Το τούνελ που χρησιμοποιήσαμε από άποψη τοποθεσίας, φωτισμού, όλα ήταν ιδανικό. Το πρόβλημα είναι ότι πάνω από το τούνελ είναι γραμμές τρένου... Τη μια από τις δυο μέρες που ήταν ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων εκεί, αποφάσισαν να κάνουν έργα στις ράγες, και για κακή μας τύχη δεν υπήρχε καμία ειδοποίηση. Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να γράψουμε ήχο. Ευτυχώς οι τεχνικοί είχαν διαλείμματα σχετικά συχνά και όταν το αλυσοπρίονο σταματούσε, ξεκινούσαμε να γράφουμε, αλλά δεν ξέραμε αν θα μας βγει! Απλά το κάναμε και νομίζω ότι το αποτέλεσμα είναι αρκετά καλό.
Επόμενα βήματα;
Προς το παρόν είμαι πολύ ευχαριστημένος με την καθημερινή μου δουλειά, γιατί όπως είπα, κάνω κάτι διαφορετικό κάθε μέρα. Με κρατάει σε εγρήγορση και μπορώ να το συνδυάσω με το κάνω μικρά ταινιάκια τα Σαββατοκύριακα. Αυτό που μετράει για μένα είναι τα ντοκιμαντέρ και τα ταινιάκια που κάνω, να αρέσουν στον κόσμο. Από εκεί και πέρα με επιμονή και υπομονή όλα γίνονται.
![joke_backstage_web039.jpg joke_backstage_web039.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/joke_backstage_web039.jpg)
Θα συνεχίσουμε να πειραματιζόμαστε σε διαφορά είδη και θα ψάχνουμε νέες προκλήσεις, ώστε κάποια στιγμή να είμαστε έτοιμοι για πιο μεγάλα πρότζεκτ. Ο Oli έχει 1-2 σενάρια, τα οποία θα θέλαμε πολύ να τα γυρίσουμε, αλλά νομίζω έχουμε ακόμα δρόμο μπροστά μας. Πέρα από αυτό, κάνοντας νέα πράγματα, θέλουμε να στήσουμε μια ομάδα, ώστε να μπορούμε να πούμε οκ έχουμε όλους όσους χρειαζόμαστε και πάμε!
Joke
Συγγραφή - Σκηνοθεσία: Oliver McGuirk
Φωτογραφία: Πέτρος & Σάκης Γιούμπασης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Alana Moreno
Ηχοληψία: Ορέστης Μερσινιάς
Παραγωγή: Oliver McGuirk & Πέτρος Γιούμπασης
Συνθέτης: Zoe Hope Hart
Hair & Make-Up: Emily Engleman
Sound Design: Σίμος Λαζαρίδης
Editors: Πέτρος Γιούμπασης & Oliver McGuirk
Καστ: Ieuan Coombs, Wesley Magee, Stephanie Murray, Luca Piffaretti
'Eulogy For Two Hearts' & 'Whiz-Bang' by Redneck Buddha
Backstage Photos: Luca Piffaretti http://www.lucapiffaretti.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Eπιστρέφει με το πιο πλούσιο πρόγραμμα στην ιστορία του
Bασισμένο στο ομώνυμο μπεστ σέλερ του Ρόμπερτ Χάρις
Με ταινίες, πάρτι, παιχνίδια μυστηρίου, λέσχη ανάγνωσης καιγιόγκα ή μήπως με άριες και θέα στην Ακρόπολη; Την Κυριακή που έχει ολόγιομο φεγγάρι, στο ΚΠΙΣΝ και το Μουσείο Μαρία Κάλλας προτάσειςυπάρχουν (και δωρεάν)
Η Ζιλιέτ Μπινός συμπρωταγωνιστεί στην κινηματογραφική διασκευή του ομηρικού έπους
Πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Βενετίας στις 6 Σεπτεμβρίου
Η Κιάρα Μαστρογιάνι έρχεται αντιμέτωπη με την κινηματογραφική και προσωπική κληρονομιά του πατέρα της
Η ταινία αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στο 81ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας
Μέτρια και άνιση κατασκοπική περιπέτεια
Τρία παντρεμένα ζευγάρια «διατάζονται» από τον κοινό ψυχαναλυτή τους να μαζευτούν σε έναν κοινό χώρο
Nεαρή Κολομβιανή οικιακή βοηθός δουλεύει για λογαριασμό πλούσιας οικογένειας από τη Βαρκελώνη
O πλατωνικός έρωτας βασίζεται στη ματαίωση, λέει η ηρωίδα.
Έρχεται σύντομα η νέα παραγωγή της A24 - Ποιος ήταν ο «μάγος της επιτραπέζιας αντισφαίρισης»
«Δεν χρειάζεται να αποδείξω πια το ποια είμαι» είπε για την 70χρονη πορεία της
Οι αναρτήσεις στο Instagram
Ήταν τα δίδυμα τηλεοπτικά αδέλφια της σειράς «Beverly Hills, 90210»
Οι δυο τους συμπρωταγωνίστησαν στην σειρά «Charmed»
Για χρόνια έδινε μάχη με τον καρκίνο
Βίντεο με την ξενάγηση του ξενοδοχείου
«Εγώ είμαι τόσο αρρενωπός όσο και μία μελιτζάνα»
Eίχε κερδίσει το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στις Κάννες για το «3 γυναίκες»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.