Κινηματογραφος

Νύχτες Πρεμιέρας με Βίβιαν Γουέστγουντ!

Μάθετε τα νεότερα για το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας

Γιάννης Νένες
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το πρώτο καλό νέο, για κάθε νέα σεζόν, είναι οι Νύχτες Πρεμιέρας. Το κινηματογραφικό ραντεβού της Αθήνας που γεμίζει την πόλη σινεμά, τέχνη, πρόσωπα και events.
Ανάμεσα στις προβολές που θα δούμε στο φετινό φεστιβάλ (19-30 Σεπτεμβρίου), και πριν ακόμα ανακοινωθεί το πλήρες πρόγραμμα, ήδη ξεχωρίσαμε το ντοκιμαντέρ Vivenne Westwood: Punk, Icon, Activist, που θα προβληθεί στο πλαίσιο μιας σειράς που θα ονομάζεται ICONS.

 

Η Βίβιαν Γουέστγουντ είναι ένα πρόσωπο που έστω και με μία ματιά σε ένα ρούχο που έχει σχεδιάσει, μπορείς να καταλάβεις ότι από πίσω κρύβεται μία ενδιαφέρουσα, εκρηκτική προσωπικότητα γεμάτη χιούμορ, ισχυρή άποψη και κοινωνική συνείδηση. Η βρετανίδα σχεδιάστρια που συνέδεσε το punk με την high street μόδα και έφερε την ανατροπή στα σαλόνια των σχεδιαστών, είναι το θέμα στο ντοκιμαντέρ Westwood: Punk Icon Activist, της Lorna Tucker.

Από τη δεκαετία του ’70, στο πλευρό του μάνατζερ των Sex Pistols, Μάλκολμ ΜακΛάρεν, η Βίβιαν έβαλε το σεξ και τη θεατρικότητα μέσα στην ροκ με έναν αναπάντεχο τρόπο. Πήρε τη μόδα του δρόμου από τη χαοτική υστερία του αυτοσχεδιασμού και την έκανε ισχυρή πρόταση. Τόλμησε υλικά, σλόγκαν, νέα πρόσωπα για μοντέλα, έδωσε στη βρετανική μόδα ένα καινούργιο πρόσωπο για την νέα εποχή. Μέχρι σήμερα, η Γουέστγουντ είναι μία αληθινή πρωτοπόρος dame, ένα πρόσωπο που επιδρά στον πολιτισμό, αφυπνίζει συνειδήσεις και πυροδοτεί καλλιτεχνικά κινήματα για την προστασία του περιβάλλοντος.

Τοξικομανής και πρώην μοντέλο που έγινε σκηνοθέτις, η Λόρνα Τάκερ έχει περάσει την πρώτη της νεότητα πίσω από μία κάμερα, δημιουργώντας βίντεο για συγκροτήματα όπως οι Unkle, Lupe Fiasco, The Cult και Queens of The Stone Age. Το επόμενο βήμα της ήταν να γράφει σενάρια και να δημιουργεί πειραματικά καλλιτεχνικά βίντεο για τον Alexander McQueen και την Vivienne Westwood μεταξύ άλλων, τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ και μουσεία. Η πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία είναι το ντοκιμαντέρ για την Βίβιαν Γουέστγουντ που προβλήθηκε τον φετινό Ιανουάριο στο Σάντανς και δημιούργησε αίσθηση.

Vivenne Westwood: Punk, Icon, Activist

Κι ακόμα:

Ο μεγάλος, τέλειος, μαύρος μονόλιθος

Η αξέχαστη εικόνα-έμβλημα από την ταινία «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, ένα περίφημο αινιγματικό σύμβολο που χαρακτηρίζει τη δύναμη του φιλμ. Με αυτή την ταινία, το 1968, ο σκηνοθέτης επαναπροσδιόρισε την επιστημονική φαντασία και την κινηματογραφική τέχνη, πριν καν ο άνθρωπος καταφέρει να πατήσει στο φεγγάρι.
Φέτος, με αφορμή την 50ή επέτειο της ταινίας και λίγους μήνες μετά την παρουσίαση της θρυλικής κόπιας των 70mm στο Φεστιβάλ Καννών, το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, σε συνεργασία με το cinemagazine.gr και την Tanweer, διοργανώνει τη δική του μοναδική προβολή - φόρο τιμής στο αριστούργημα του Κιούμπρικ: το «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» θα προβληθεί σε 4Κ αποκατεστημένη κόπια για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο μιας ξεχωριστής προφεστιβαλικής εκδήλωσης.
Την Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου αντλούμε δύναμη από τον Μονόλιθο και ξεκινούμε τη μεγαλύτερη κινηματογραφική γιορτή της πόλης με το Απόλυτο Ταξίδι, λίγο πριν την επίσημη έναρξη του φεστιβάλ που θα πραγματοποιηθεί από τις 19 ως τις 30 Σεπτεμβρίου. 
Η προβολή θα πραγματοποιηθεί στον κινηματογράφο Odeon Starcity (Λ. Συγγρού 111 & Λεοντίου – Ν. Κόσμος) στις 20:00 και η είσοδος θα είναι δωρεάν ΜΟΝΟ με προσκλήσεις που θα διατεθούν αποκλειστικά από το cinemagazine,gr.
Η ειδική έκδοση της ταινίας 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος θα βγει σε επιλεγμένες αίθουσες στις 6 Σεπτεμβρίου από την Tanweer.

Ταινία έναρξης και αφιέρωμα στον Πάβελ Παβλικόφσκι
Το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας επιλέγει φέτος ως έναρξη, σε συνεργασία με τις εταιρείες StraDa Films/Seven Films, μια από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες της χρονιάς, η οποία δικαίως κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας του φετινού Φεστιβάλ Καννών. Πρόκειται για τον «Ψυχρό Πόλεμο» του Πάβελ Παβλικόφσκι, ένα εκθαμβωτικό και αθεράπευτα ρομαντικό οδοιπορικό μέσα στο χρόνο. Πέντε χρόνια μετά το βραβευμένο με Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας «Ida», και συνεχίζοντας μια εξαιρετική σκηνοθετική καριέρα η οποία περιλαμβάνει ταινίες όπως τα πολυβραβευμένα «Τελευταίο Καταφύγιο» (2000) και «Το Καλοκαίρι του Έρωτά μου» (2004), ο σημαντικότερος δημιουργός που μας σύστησε το σινεμά της Πολωνίας τα τελευταία είκοσι χρόνια παραδίδει με τον «Ψυχρό Πόλεμο» ένα πραγματικό κομψοτέχνημα, ένα φιλμικό απόγειο των αισθήσεων και ταυτόχρονα ένα αλησμόνητο ταξίδι στις περιπετειώδεις στάσεις ενός μεγάλου έρωτα ο οποίος διατρέχει ασυμβίβαστα και πυρετικά μερικές από τις πιο ταραχώδεις δεκαετίες της Ιστορίας του 20ού αιώνα.

 

Με αφορμή την έναρξη του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας και την τιμητική παρουσία του σκηνοθέτη, οι Νύχτες Πρεμιέρας θα παρουσιάσουν ένα πλήρες αφιέρωμα στην φιλμογραφία του Πάβελ Παβλικόφσκι, με την προβολή των εξής ταινιών:

Ida (2013)
The Woman in the Fifth | Η Γυναίκα του Πέμπτου (2011)
My Summer of Love | Το Καλοκαίρι του Έρωτά μου (2004)
Last Resort | Το Τελευταίο Καταφύγιο (2000)
The Stringer (1998)

Γιώργος Πανουσόπουλος

Καινούργιος Πανουσόπουλος και αφιέρωμα
Με αφορμή την προβολή της ολοκαίνουργιας ταινίας του «Σ’ αυτή τη χώρα κανείς δεν ήξερε να κλαίει», το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας επαναφέρει ολόκληρο το μαγευτικό σινεμά του Γιώργου Πανουσόπουλου στη μεγάλη οθόνη και θα παρουσιάσει στο ελληνικό κοινό ένα πλήρες αφιέρωμα στην φιλμογραφία και την καριέρα του. Το φιλμ σηματοδοτεί τη μεγάλη επιστροφή του Πανουσόπουλου πίσω από την κάμερα, έπειτα από 14 χρόνια,  από τους κορυφαίους και πιο ερωτικούς σκηνοθέτες του εγχώριου σινεμά, μέγιστος υμνητής του ελληνικού καλοκαιριού, που επιστρέφει με μία αληθινή ωδή στη ζωή. Γιατί το ξένοιαστο «Σ’αυτή τη χώρα κανείς δεν ήξερε να κλαίει» αποτελεί μια ηλιόλουστη και θυμοσοφική κωμωδία, ποτισμένη από την αλμύρα ενός ειδυλλιακού μικρού νησιού στο Αιγαίο, και πλημμυρισμένη από τις απολαύσεις και τις χαρές των καθημερινών, απλών ανθρώπων.
Παράλληλα θα παρουσιαστεί και ένα πλήρες αφιέρωμα στην φιλμογραφία και την καριέρα του, με την προβολή των εξής ταινιών:

Ταξίδι του Μέλιτος (1979)
Οι Απέναντι (1981)
Μανία (1985)
Μ’αγαπάς; (1988)
Ελεύθερη Κατάδυση (1995)
Μια Μέρα τη Νύχτα (2000)
Τεστοστερόνη (2004)

Ελληνικές ταινίες μικρού μήκους

Νέες, ωραίες, ελληνικές μικρού μήκους
Οι Νύχτες Πρεμιέρας στηρίζουν για 7η συνεχόμενη χρονιά τους Έλληνες σκηνοθέτες αναδεικνύοντας νέους δημιουργούς μέσα από το διαγωνιστικό τμήμα ελληνικών ταινιών μικρού μήκους «Ελληνικές Μικρές Ιστορίες». Για τη φετινή 24η διοργάνωση, οι συμμετοχές ξεπέρασαν τον αριθμό-ρεκόρ των 244.
Η διαδικασία επιλογής των ταινιών ολοκληρώθηκε και επιλέχθηκαν 47 ταινίες που θα διεκδικήσουν τα βραβεία της 24ης διοργάνωσης.
Αναλυτικά οι ταινίες που διαγωνίζονται είναι οι (σε αλφαβητική σειρά):

«37 Μέρες» της Νικολέτας Λεούση
«Άβανος» του Παναγιώτη Χαραμή
«Η Αλίκη Πάντα Φεύγει» της Ειρήνης Γαντερί
«Άρια» της Μυρσίνης Αριστείδου
«Βουρβουρού» της Καρίνας Λογοθέτη
«Η Γυναίκα στο Δωμάτιο» του Ρωμανού Παπαϊωάννου
«Το Δάσος» της Λίας Τσάλτα
«Διάβαση» του Νίκου Μαθιού
«Έκτορας Μαλό - Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου
«Εντροπία» του Χρήστου Τάτση
«Κιόκου Πριν Έρθει το Καλοκαίρι» του Κωστή Χαραμουντάνη
«Η Κόκκινη Μύτη» του Ανδρέα Κυριάκου
«ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. (Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα)» του Σπύρου Κοπανίτσα
«Μόλλυ 6 με 8» του Ευθύμη Μιχελουδάκη
«Όλα για Όλα» του Μαρίνου Σκλαβουνάκη
«Ομπρέλα» της Αμέρισσας Μπάστα
«Όταν Ήμουν στο Λύκειο, Ήμουν Ερωτευμένος με την Άννα» της Ελένης Μητροπούλου
«Πολυέλαιος» του Αντώνη Γλαρού
«Ρίτα» του Γιώργου Δανόπουλου
«Η Σιγή των Ψαριών όταν Πεθαίνουν» του Βασίλη Κεκάτου
«Συλλέκτης» του Θοδωρή Βουρνά
«Τέταρτος Τοίχος» του Δημήτρη Γκότση
«Η Φάμπρικα» του Αλέξανδρου Σικαλιά
«Beyond Good & Evil (Or The Exuberantly Painful Process of Teething)» του Αλέξανδρου Παπαθανασόπουλου
«Calling» της Άρτεμις Αναστασιάδου
«Deathcar» του Ανδρέα Βακαλιού
«Fake News» του Δημήτρη Κατσιμίρη
«Grief (A Place None of Us Know Until We Reach it)» της Αλεξάνδρας Ματθαίου
«Hippo» του Θεοφύλακτου Αργυρού
«Icebergs» της Ειρήνης Βιανέλλη
«Inside the Womb» της Δομινίκης Παπαδοπούλου
«La Ultima Hija» της Εύης Καραμπάτσου
«Let's Talk About Love» του Αλέξη Κουάντα
«Muffin» του Ντάνιελ Μπόλντα
«Nowhere» του Σωτήρη Παλάσκα
«One Way Ticket» του Βασίλη Μιχαλαριά
«Pascha» της Ισμήνης Δασκαρόλη
«Phalaenopsis Alba» της Γεωργίας Μ. Σωτήρχου
«Pharmakos» της Λόρα Βαντεβίνκελ
«Quidnunc» του Χάρη Αγιώτη
«Shapes of Mine» του Γιώργου Καψανάκη
«Sodium Nights» του Κωνσταντίνου Σταγκίκα
«Springtime Rest» του Γιάννη Ζαφείρη
«Still Life» του Ιορδάνη Θεοδοσιάδη
«Sunday 11.00-12.00» του Στέλιου Κουκουβιτάκη
«Tangles and Knots» της Ρενέ Μαρί Πετρόπουλος
«Yawth» των Δημήτρη Τσακαλέα και Λήδας Βαρτζιώτη

Εκτός Διαγωνιστικού θα προβληθούν οι ταινίες:
«Third Kind» του Γιώργου Ζώη
«The Liaison» του Πάνου Κωστούρου
«Άλιμα» των  Λουκά Κουμπούρη και Νικόλα Παπαδημητρίου
«Νάρκη» του Δημήτρη Τσαλαπάτη

Κριτική επιτροπή

Τηρώντας την παράδοση του Φεστιβάλ να τιμά τους επαγγελματίες που στηρίζουν την κινηματογραφική δημιουργία στη χώρα μας, η Κριτική Επιτροπή του Διαγωνιστικού τμήματος αποτελείται από τους:
Ελίνα Ψύκου (Πρόεδρος της επιτροπής, σκηνοθέτιδα), Μαρίνα Καλογήρου (ηθοποιός), Λάμπη Χαραλαμπίδη (μοντέρ), Μαρίνα Κόντη (υπεύθυνη κινηματογραφικών πωλήσεων) και Θοδωρή Δημητρόπουλο (δημοσιογράφος - κριτικός κινηματογράφου). Η κριτική επιτροπή φέτος θα απονείμει τα παρακάτω βραβεία:

- Βραβείο Α' Καλύτερης Ταινίας
- Βραβείο Β' Καλύτερης Ταινίας
- Καλύτερης Σκηνοθεσίας
- Καλύτερου Σεναρίου
- Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας
- Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας

aiff24 poster