Κινηματογραφος

Γουέστερν

Στωικό και ανθρώπινο

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 641
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Λιτό, ανθρωποκεντρικό, μελαγχολικό, στωικό και γεμάτο υπαινιγμούς, το τρίτο φιλμ της Βαλέσκα Γκρίζεμπαχ (που συνεργάζεται με τη Μάρεν Άντε του «Τόνι Έρντμαν» στην παραγωγή) έχει τόση σχέση με τα κλασικά γουέστερν όση ο Ντάριο Αρζέντο με τις κωμωδίες. Θέμα του δεν είναι μόνο η έλλειψη επικοινωνίας ανάμεσα στους Δυτικούς και τους Βαλκάνιους, που αναπόφευκτα σηκώνει τείχη και αναδύει ιστορικά ερωτήματα γύρω από τη συνύπαρξη λαών και φυλών –το όραμα της ενωμένης Ευρώπης αρχίζει και ξεθωριάζει πίσω από τις σκηνές αμηχανίας και καχυποψίας που σημαδεύουν τη συνύπαρξη Βουλγάρων και Γερμανών–, αλλά και το γενναίο ταξίδι του μοναχικού ήρωα στην αναζήτηση της πραγματικής πατρίδας. Ο βλοσυρός γερμανός πρωταγωνιστής (Μάινχαρντ Νόιμαν) με το σκαμμένο πρόσωπο και τα σκληρά χαρακτηριστικά, θα χρειαστεί να «πολεμήσει» κόντρα σε φίλους και εχθρούς προκειμένου να νικηθεί ο φόβος του ξένου που αποτελεί και τον κεντρικό σεναριακό ιστό, ώστε να βρει τη θέση του στον κόσμο. Η ταινία έκανε την Παγκόσμια Πρεμιέρα της στο τμήμα Un Certain Regard του Φεστιβάλ Καννών,  ενώ βρέθηκε ανάμεσα στις τρεις φιναλίστ για το Βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.