Κινηματογραφος

Τζορτζ Κλούνι - Αδερφοί Κοέν: Κρατάει χρόνια αυτή η φιλία

Η κοινή ιστορία τους ξεκινάει από πολύ παλιά

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Στις ελληνικές αίθουσες παίζεται με αρκετή επιτυχία αυτή την εποχή η νέα ταινία του Τζορτζ Κλούνι (σε ρόλο σκηνοθέτη) με τίτλο «Suburbicon» (έχει ξεπεράσει ήδη τα 18.000 εισιτήρια πανελλαδικά), που είναι βασισμένη σε ένα παλιό σενάριο των αδελφών Κοέν. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που συνεργάζονται ο γκριζομάλλης σταρ με τα πιο ευφυή αδέλφια του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά. Η κοινή ιστορία τους ξεκινάει από πολύ παλιά.

• Το 2000 το σκηνοθετημένο από τους Κοέν «Ω, αδελφέ πού είσαι;» (Ο Brother Where Art Thou?) βρέθηκε στις Κάννες στην κούρσα για τον Χρυσό Φοίνικα. Ήταν μια μαύρη κωμωδία του Μισισιπή με ήρωες τρεις δραπέτες των οποίων ηγείται ο χαζούλης αρχηγός Έβερετ Οδυσσέας –ένας Κλούνι απολαυστικότατος– και τους οδηγεί σε μια ασύλληπτη περιπέτεια με αναφορές στην Οδύσσεια (σειρήνες των ποταμών, κύκλωπες που έχουν τη μορφή του Τζον Γκούντμαν, μνηστήρες, Πηνελόπες κ.λπ.). Η ταινία ξεχωρίζει και για έναn άλλο λόγο. Σε ένα από τα τραγούδια του θαυμάσιου φολκ σάουντρακ («You Are My Sunshine» του 1940) ο Κλούνι δανείζει τη φωνή του ύστερα από επιθυμία των Κοέν και τα βγάζει πέρα θαυμάσια.  

• Πέρασαν τρία χρόνια για να ξανασυναντηθούν στο πλατό με αφορμή την «Αβάσταχτη γοητεία» (Intolerable Cruelty) όπου οι σκηνοθέτες ξαναδίνουν στον Κλούνι την ευκαιρία να υποδυθεί ένα ρηχό χαρακτήρα. Ο Μάιλς είναι ένας κουτοπόνηρος αλλά αποτελεσματικός δικηγόρος διαζυγίων στο Μπέβερλι Χιλς που βρίσκει το δάσκαλ;o του στο πρόσωπο της γοητευτικής Μέριλιν που του στήνει την τέλεια παγίδα. Την τελευταία υποδύεται η σέξι Κάθριν Ζέτα Τζόουνς.

To 2008 o Κλούνι δεν είναι πρωταγωνιστής αλλά κάνει μια ολιγόλεπτη εμφάνιση στο «Καυτό απόρρητο», όπου εδώ τα πρωτεία ηλιθιότητας δίνονται από τους Κοέν στον Μπραντ Πιτ.

• Θα χρειαστεί να έρθει το 2016 για να ξαναντυθεί ο Κλούνι τα ρούχα του χαζούλη στο «Hail Caesar» και τον πλέον αυτοσαρκαστικό χαρακτήρα του, αφού υποδύεται ένα σταρ του παλιού Χόλιγουντ που πέφτει θύμα απαγωγής από κομμουνιστές κινηματογραφιστές. Ο Κλούνι σε συνέντευξη του τονίζει πως αρχίζει να προβληματίζεται που οι Κοέν του δίνουν μονίμως τέτοιους ρόλους («μάλλον κάτι βλέπουν πάνω μου που τους ταιριάζει στους ήρωες που πλάθουν») αλλά πίσω έχει η αχλάδα την ουρά, αφού ένα χρόνο αργότερα ο Κλούνι τους βουτάει με το έτσι θέλω –λέμε τώρα– ένα παλιό τους σενάριο από τα 90s που ήθελαν να κάνουν ταινία αλλά το ανέβαλλαν διαρκώς. Το «Sunurbicon» είναι ένα αιχμηρό σχόλιο για τα προάστια της Αμερικής και μαζί μια πολιτική δήλωση για την ιστορική διαδρομή της Αμερικής από τα 50s μέχρι σήμερα, την εποχή Τραμπ. Όπως είπε στη διάρκεια των γυρισμάτων ο Κλούνι για τους επιστήθιους φίλους του: «Tους το χρώσταγα ύστερα από τόσα χρόνια που με παρουσίαζαν κάτι ανάμεσα σε ηλίθιο και… πανηλίθιο»!