Κινηματογραφος

Νύχτες Πρεμιέρας: 120 χτύποι το λεπτό

Η ταινία που έκανε τον Πέδρο Αλμοδόβαρ να δακρύσει

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σήμερα Σάββατο  23 Σεπτεμβρίου το αφιέρωμα στην αναπηρία συνεχιζεται (τα «Θέση 35» και «Προκλητικές ζωές» προβάλλονται με ελεύθερη είσοδο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» στις 17.30 και 19.30 αντίστοιχα), ενώ οι έλληνες σινεφίλ θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν το αιματοβαμμένο σύμπαν του Τακάσι Μίικε με την «Λεπίδα του αθανάτου» (Όπερα 1 – 23.30). Πρόκειται για την 100η ταινία του θρυλικού ιάπωνα σκηνοθέτη και περιέχει όσες μάχες και σφαγές όσες έχουν όλες οι προηγούμενες ταινίες του μαζί. Η ιστορία απλή και σταράτη βασισμένο σε διάσημο manga: Kαταραμένος αθάνατος σαμουράι περιπλανιέται και συναντά κοπέλα της οποίας οι γονείς σφαγιάστηκαν από συμμορία ξιφομάχων και ορκίζεται να τη βοηθήσει να πάρει εκδίκηση. «Για να σώσει τη ζωή της θα πρέπει να πάρει χίλιες άλλες», διατείνεται το tag line της ταινίας του Μίικε και πρέπει να σας πούμε πως δεν λέει ψέμματα.

Η ρετροσπεκτίβα στην Κλερ Ντενί συνεχίζεται με 3 ταινίες. «Σκοτεινές μέρες» από το 2001 (Ιντεάλ 23.00) με θέμα τη σχέση σεξ, αίμα και βαμπιρισμό στην πιο ακραία στιγμή της σκηνοθέτιδος, «Σοκολάτα» στο Δαναό 2 στις 18.00 όπου μια γυναίκα γαλλικής καταγωγής ανατρέχει στις μέρες που μεγάλωνε στο αποικιοκρατούμενο Καμερούν και γινόταν σιωπηλή παρατηρητής φυλετικών διαφορών και καταπιεσμένων σεξουαλικών πόθων. Ιστορική ταινία για τη Ντενί που φτιάχνει το 1988 την πρώτη της σπουδαία ταινία φτάνοντας να διεκδικήσει με αξιώσεις τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών, ενώ στο «Άγρυπνος» (Δαναός 2, 23.15) κατά συρροή φόνοι ηλικιωμένων γυναικών τρομοκρατούν το Παρίσι, με δυο διαφορετικές ιστορίες να κινούνται γύρω από τις ίδιες πολυφυλετικές γειτονιές, Στην πρώτη μια όμορφη νεαρή Λιθουανή φτάνει στην πόλη με την απατηλή υπόσχεση μιας καριέρας ηθοποιού, ενώ στη δεύτερη μια οικογένεια μεταναστών από την Καραϊβική οδηγείται σε αποσύνθεση. Βασισμένη σε ένα αληθινό περιστατικό που συγκλόνισε τη γαλλική κοινωνία του ’80, η Ντενί χρησιμοποιεί την πρόφαση του μυστηρίου για να εξερευνήσει τις σαγήνες και τις επικίνδυνες πλάνες του μοντέρνου δυτικού κόσμου που γίνονται κοινό βίωμα για ανθρώπους ανεξαιρέτως καταγωγής και γλώσσας. Μια από τις πιο διαυγείς πολιτικοκοινωνικά δημιουργίες της δεκαετίας του ’90

Όμως το μεγάλο event της ημέρας είναι η προβολή του «120 χτύποι το λεπτό» (Ιντεάλ, 19.45) παρουσία του σκηνοθέτη του Ρομπέν Καμπιγιό και του πρωταγωνιστή Αρνό Βαλουά.  Η ταινία που έκανε τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, πρόεδρο της επιτροπής του πρόσφατου Φεστιβάλ Καννών, να δακρύσει, είναι το παθιασμένο χρονικό μιας ομάδας ανθρώπων οι οποίοι στα τέλη της δεκαετίας του ‘80 ύψωσαν ανάστημα ενάντια σε έναν πανίσχυρο και θανατηφόρο ιό. Σκηνοθετώντας με νεανική ορμή και ενώνοντας μοναδικά το συλλογικό με το ατομικό και το πολιτικό με το προσωπικό, ο Καμπιγιό παραδίδει στα χέρια των θεατών μια συναισθηματική χειροβομβίδα. Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες.