Νίκος Κούνδουροs: O τελευταίος μεγάλος Έλληνας σκηνοθέτης
Έφυγε στα 91 του χρόνια και μαζί του έσβησε μια ολόκληρη εποχή του ελληνικού κινηματογράφου
Ο δημιουργός του «Δράκου» και της «Μαγικής πόλης» ήταν μια έντονη προσωπικότητα που έβαζε όλη του τη ψυχή σε ότι έκανε. Γεννημένος στις 15 Δεκεμβρίου του 1926 στην Αθήνα από κρητικούς γονείς (πατέρας του ήταν ο δικηγόρος και πολιτικός Ιωσήφ Κούνδουρο) που τον μετέφεραν στην Κρήτη, τυλιγμένο σε μία πάνα, ώστε να γραφτεί στα δημοτολόγια του Αγίου Νικολάου. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στην ΑΣΚΤ της Αθήνας, από όπου αποφοίτησε το 1948. Στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου είχε ενταχθεί στις τάξεις του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και μετά από τον εμφύλιο εξορίστηκε στη Μακρόνησο (εκεί γνωρίστηκε με τον Κατράκη). Όταν στα 28 του αποφασίζει να ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία στον κινηματογράφο οι επιρροές του είναι βγαλμένες από τον ιταλικό νεορεαλισμό ενώ οι σπουδές του στις εικαστικές τέχνες φανερώνονται σε κάθε πλάνο που κατασκευάζει με σχολαστική τελειομανία. Η πρώτη του ταινία, ήταν η «Μαγική Πόλη» που κουβαλά στις ασπρόμαυρες παρακμιακές εικόνες της (πρόκειται για τον αγώνα που δίνει ένας φορτηγατζής να ξεφύγει από τα πλοκάμια του υποκόσμου) την αγωνία των λαϊκών ανθρώπων να αλλάξουν τη μοίρα τους με κάθε μέσο. Στο φιλμ πρωταγωνιστεί ο Γιώργος Φούντας, την αξέχαστη μουσική υπογράφει ο Μάνος Χατζιδάκις ενώ συναντάμε τον Θανάση Βέγγο στο υποκριτικό ντεμπούτο του. Η συνεργασία των δύο αντρών συνεχίζεται δύο χρόνια αργότερα, το 1956, στον εμβληματικό «Δράκο», μια από τις δέκα κορυφαίες ελληνικές ταινίες από καταβολής σινεμά. Το φιλμ που είχε για πρωταγωνιστή έναν ανεπανάληπτο Ντίνο Ηλιόπουλο στο ρόλο του…δράκου, ήταν ένας αριστουργηματικός συνδυασμός πολιτικού σινεμά, με εξπρεσιονιστικές αναφορές και ανθρωποκεντρική αντίληψη, που ξένισε το κοινό και τους κριτικούς της εποχής, μερικοί εκ των οποίων το θεώρησαν προσβολή των χρηστών ηθών.
Σε όλη την προσωπική αλλά και καλλιτεχνική διαδρομή του, ο Κούνδουρος στεκόταν δίπλα στον απλό άνθρωπο. Η ματιά του, λυρική και τραχιά μαζί, έψαχνε πάντα να βρει την ελπίδα ακόμη και στα πιο κακόφημα μέρη. Λάτρευε τον καημό της προσφυγιάς και μελετούσε πάντα τα μαθήματα της ιστορίας, κάνοντας τα οδηγούς στα περισσότερα έργα του. Η αλήθεια είναι πως η συνέχεια της σκηνοθετικής πορείας του από τα 80ς και ύστερα δεν είχε την ανάλογη επαναστατική ορμή που διέθεταν τα πρώτα έργα του. Ακόμη κι έτσι όμως υπάρχουν στιγμιότυπα σπάνιας δεξιοτεχνίας και ομορφιάς σε ταινίες που η εικόνα έχει τον πρώτο λόγο («Μικρές Αφροδίτες», 1963- «Μπορντέλο», 1985), ενώ η ελληνική ιστορία ήταν πάντα πηγή έμπνευσης και διδασκαλίας στα περισσότερα έργα του («Μπάιρον, η μπαλάντα ενός δαιμονισμένου», «1922»). Τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ Βερολίνου για τις «Μικρές Αφροδίτες», ενώ τα δύο πρώτα εμβληματικά έργα του ήταν υποψήφια για το Χρυσό Λέοντα στη Βενετία. Στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης απέσπασε 7 φορές το βραβείο σκηνοθεσίας ή καλύτερης ταινίας με τα φιλμ «Ποτάμι», «Μικρές Αφροδίτες», «Μπάιρον, η μπαλάντα ενός δαιμονισμένου», «1922». Το τελευταίο του φιλμ ήταν το «Πλοίο για την Παλαιστίνη» που γυρίστηκε το 2012.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Με επίκεντρο την αστυνομία του Λος Άντζελες - Οι πρώτες πληροφορίες
Η έβδομη τέχνη μπορεί να αποτυπώσει ακόμη και τα πιο σύνθετα ζητήματα
Σημαντική διάκριση για τους πρωταγωνιστές του πολυαναμενόμενου «The Brutalist»
«Είναι δύσκολο να ζεις με εμφύσημα. Δυσκολεύομαι ακόμα και να πάω από τη μία άκρη του δωματίου στην άλλη. Είναι λες και περπατάς με μια πλαστική σακούλα γύρω από το κεφάλι σου»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.