- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Αστακός
Αστακός Ή και η, κατά Λάνθιμο, οσκαρική(;) εκδοχή του «Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη»!
Σαν χώρα, βουτηγμένοι για άλλη μια χρονιά στη δίνη της οικονομικής κρίσης, έχουμε ανάγκη από καλές ειδήσεις. Όπως είναι αυτή της υποψηφιότητας για Όσκαρ της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου στην κατηγορία πρωτότυπου σεναρίου. Υπομονή και για εμάς αλλά και για τον Ευθύμη Φιλίππου, μιας και ο «Αστακός», που προβάλλεται αυτό το μήνα στα Novacinema ανάμεσα σε άλλες μεγάλες ταινίες που έχουν διακριθεί στα μεγαλύτερα βραβεία της χρονιάς, αποτελεί σεναριακώς μια συνδημιουργία των δυο συνεργατών αλλά και φίλων: the judgement day is near!
Μια ταινία με συμβολισμούς και ιδιαίτερες σκηνές τις οποίες μπορούμε να απολαύσουμε και να αποκωδικοποιήσουμε ακόμα καλύτερα, χάρη στις δυνατότητες θέασης που προσφέρει η Nova, όπως εγγραφή, pause & play αλλά και rewind. Κρατάμε, ξαναβλέπουμε, διακόπτουμε και συνεχίζουμε όπως θέλουμε. Και το κλειδί ανάγνωσης της ταινίας, ας το πω, του ξεμπλοκαρίσματος της ιδέας, ας το αποκαλέσω, προκειμένου ο θεατής να μη χάσει χρόνο, αλλά να την απολαύσει από την κιόλας πρώτη σεκάνς, δεν είναι άλλο από τους στίχους του τραγουδιού του Τάκη Μωράκη. Ερμηνεία: Σοφία Λόρεν. Αυτό δηλαδή που ακούγεται στους τίτλους του τέλους. Γιατί ένα «Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη», λυρικό παρά το ώρες σουρεαλιστικό και θρίλερ κλίμα του, είναι που φτιάχνουν οι Λάνθιμος και Φιλλίπου στον «Αστακό». «Γέλιο, δάκρυ, λιακάδα, βροχή, της ζωής μας και το τέλος και η αρχή. Ποτέ, ποτέ, κανένα στόμα δεν το 'βρε και δεν το 'πε ακόμα».
Δυστοπικό μέλλον, καλωσόρισες: αν μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και έγκλειστοι εντός ξενοδοχείου, οι άνθρωποι-φιλοξενούμενοι δεν βρουν ταίρι συμβατό και ταιριαστό με τα συναισθήματά τους, μιας και η αγάπη ορίζεται από την εξουσία ως προαπαιτούμενο, έστω και υπό μορφή αισθηματικώς αγχωτικής «συγκόλλησης», τότε φευ. Πάραυτα μεταμορφώνονται σε ζώα και καταδικάζονται να ζήσουν και ως τέτοια. Αγρίμια ή οικόσιτα, μα ζώα. Χωρίς λαλιά, χωρίς φιλιά, έρμα, έρημα και έρμαια. Ταίρι μέσα σε 45 μέρες, αυτό είναι το deadline και για τον Κόλιν Φάρελ αλλά και για τη Ρέιτσελ Βάις, όντα μοναχικά και δυσλειτουργικά, που μέσα από τιμωρίες, περιορισμούς, μηχανορραφίες, εκβιασμούς, υποψίες φλερτ, χορών και σεξ, καλούνται επειγόντως να ζευγαρώσουν, ώστε να αποχωρήσουν από το ξενοδοχείο.
Κοινωνική νόρμα: γέννηση, αναπαραγωγή, θάνατος. Προαιώνια, ισοπεδωτική και απολυταρχικά επιβαλλόμενη στην ιστορία του ανθρώπινου γένους. Κι ένα σενάριο επομένως πολύ μακριά από όσα υπηρετούν οι παραπάνω χολιγουντιανοί σταρ, έτσι και για να βρούμε την ενθουσιαστική «σύνδεση» και των δυο ηθοποιών με το έργο, μιας και λίγες φορές τους δίνεται η ευκαιρία να παίξουν σε τέτοιου είδους «δυσνόητα» για το box office «θεάματα». Απέναντι από το ξενοδοχείο το δάσος. Ο νατουραλισμός, η φύση-προορισμός όπου καταφεύγουν οι κυνηγημένοι που αρνούνται να δεχθούν τους όρους του παιχνιδιού. Οι αποσυνάγωγοι, οι αμφισβητίες του συστήματος, οι αιωνίως εκτός επίσημης «γραμμής».
Πόσο «αγγλικά», μουντά δηλαδή, λες και με μπεντατίν ξεπλύθηκε κάθε ζεστό χρώμα της υπαίθρου, προκειμένου το σκηνικό να δείχνει ψυχρό και απάνθρωπο, κινηματογραφήθηκε το περιβάλλον! Πόση πίκρα, πόνο, βία και αίμα εμπεριέχει ακόμα κι αυτού του είδους η ζωή! Κάποιος άλλος, πιο εκπαιδευμένος σε μανιχαϊσμούς τύπου «πόλη, παγίδα δυστυχίας - εξοχή, αγάπη και χαρά» θα παρέδιδε μια ταινία βουκολική. Όχι όμως ο Λάνθιμος, που είτε στην πόλη είτε στα ξέφωτα, δεν αφήνει τους ήρωές του να ησυχάσουν.
Και όπως και στον «Κυνόδοντα» και τις «Άλπεις», η θεματική του συμπυκνώνει μερικά από τα αναπάντητα περί ανθρώπινων σχέσεων. Η αγάπη και η αυτοθυσία, ο έρως και η επανάσταση, όχι ως στομφώδης γραφή με καθαρτήριο χάπι εντ, αλλά ως μια διαρκής πηγή δυστυχίας αναπάντητης. Γιατί έτσι; No feelings. Ακόμα και στην τελική σκηνή, όπου The End δεν σημαίνει απαραιτήτως και τέλος καλό, όλα καλά, ο Λάνθιμος αφήνει κάθε ερμηνεία ανοιχτή. Υπό διερεύνηση. Ίσως αυτή η συνεπής, συνεχής άρνησή του να καταφεύγει σε μη ηθικοπλαστικά ή περιεκτικά σε αλεσμένο νόημα φινάλε, να είναι που κάνει ακόμα και ορκισμένους Έλληνες σινεφίλ να δυσφορούν. Έλληνες. Γιατί όπως δείχνει η διεθνής καριέρα και της ταινίας αλλά και του δημιουργού του, που κατακτά τις σκληρές «έξω» αγορές, μπορούμε να μιλούμε για ένα σινεμά-γλώσσα που αυτονομείται από το υπάρχον γνωστό και αναγνώσιμα εύκολο, προτάσσοντας, και μάλιστα με χιούμορ, μια άλλου είδους αντίληψη-αισθηματική αγωγή.
Και αισθητική αγωγή ταυτόχρονα, μιας κι ο «Αστακός» θεωρώ πως μαζί με τον «Κυνόδοντα» τοποθετούν τον Λάνθιμο στην ελίτ του σήμερα, επομένως μείνετε συντονισμένοι στα Novacinema.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.