Κινηματογραφος

53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Όταν διαβάζετε αυτό το κείμενο, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα βρίσκεται ήδη στο δεύτερο μισό του...

Γιώργος Κρασσακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 412
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Όταν διαβάζετε αυτό το κείμενο, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα βρίσκεται ήδη στο δεύτερο μισό του...

Ακόμη κι έτσι, όμως, η αίσθηση που άφησε το «Holy Motors» του Λεός Καράξ τη βραδιά της έναρξης είναι δυνατή και η ταινία ακόμη προκαλεί συζητήσεις. Μεγαλοφυής αλλά ιδιαίτερη, εντυπωσιακή αλλά παράξενη, σίγουρα δεν είναι η «ιδανική» (με την έννοια ότι θα ευχαριστήσει το μεγαλύτερο δυνατό κοινό) ταινία για πρεμιέρα, αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι είναι μια πρόταση. Και μάλιστα τολμηρή, από ένα φεστιβάλ που, αν και 53 ετών, δεν δείχνει κουρασμένο. Που γιόρτασε την πρεμιέρα του με τους επίσημους εκπροσώπους του πολιτισμού απόντες, που διοργανώθηκε στο 70% του κόστους του με χρήματα που προέρχονται από την Ευρώπη.

Η αδιαφορία του κράτους δεν είναι ικανή να σταματήσει το φεστιβάλ (ελπίζουμε), που δείχνει να βρίσκει το νόημά του στις γεμάτες αίθουσες, στη θέρμη του κοινού και στις παρουσίες ανθρώπων όπως ο Κώστας Γαβράς. Δημιουργών που δεν προσποιούνται ότι κάνουν θεόπνευστες ταινίες, που δεν παρουσιάζουν κουτσά άλογα σαν επικές υπερπαραγωγές, που δεν χαϊδεύουν τον εύκολο εθνικισμό των θεατών και προτιμούν να κάνουν συνεπείς ταινίες αντί για φτηνές δημόσιες σχέσεις και πολιτικές λυκοφιλίες. Που έχουν ταλέντο και κυρίως ήθος, τόσο στο έργο τους όσο και στη συμπεριφορά τους.

n

Το «Le capital» ίσως δεν είναι η καλύτερη ταινία του, μα είναι ένα απαραίτητο φιλμ στις μέρες μας, ένα προσωπικό κατηγορώ στη θρησκεία του χρήματος που καταχειροκροτήθηκε, όπως και ο ίδιος στο φεστιβάλ. Ό,τι συνέβη και με τον Μπαχμάν Γκομπαντί, τον εξόριστο Ιρανό σκηνοθέτη που παρουσίασε τη νέα του ταινία «Rhino Season» στα πλαίσια του αφιερώματος στο φεστιβάλ, και τον αξιαγάπητο Άκι Καουρισμάκι του οποίου το σύνολο του έργου παρουσιάζει επίσης η διοργάνωση. Κατά τα άλλα, η τούρκικη «Μούχλα», μια «τσεϊλάνικη» ιστορία προσωπικής απώλειας και πολιτικών φαντασμάτων, δείχνει να ξεχωρίζει μέχρι τώρα στο διαγωνιστικό, το «Μπιγκ Χιτ» του Κάρολου Ζωναρά έχει κάνει το δικό του ιδιαίτερο hit στις ελληνικές ταινίες –δίχως να έχουν προβληθεί όμως τα φιλμ που συμμετέχουν στο διεθνές διαγωνιστικό– και η ανακοίνωση της ίδρυσης της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό από τους σινεφίλ της πόλης. Και εντωμεταξύ, το φεστιβάλ συνεχίζεται...