- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
24 προτάσεις, 24 likes, 24 postιές, 24 γράμματα με όλα όσα πρέπει να ξέρεις για τη γιορτή του σινεμά που ξεκινά αυτή την Παρασκευή. Από το Άλφα ως το Ωμέγα, αυτό είναι το λεξικό των ταινιών και της φετινής διοργάνωσης. Και του χρόνου!
Αυλαία Η νέα ταινία του Αλεξάντερ Πέιν «Οι απόγονοι» είναι ό,τι καλύτερο για την έναρξη-ζέσταμα. Διαθέτει έναν τίγρη πρωταγωνιστή στη μηχανή της (Τζορτζ Κλούνεϊ), ένα σενάριο βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Κ.Χ. Χέμινγκς και φυσικά το γνώριμο στιλ του συμπατριώτη «Αλέξανδρου». Kali arhi, paidia, kai panta tetoia, όπως υποθέτουμε πως θα πει, μιας και θα παραβρεθεί στη Θεσσαλονίκη για την τελετή έναρξης.
Βαλκάνια Ένας σπουδαίος auteur με χώρα προέλευσης την Τουρκία, ο Ερντέν Κιράλ, κατέχει ξεχωριστή θέση στο φετινό πρόγραμμα του τμήματος «Ματιές στα Βαλκάνια». Μαθητής του Γιλμάζ Γκιουνέι, με την ανάλογη πολιτική και κοινωνική ματιά, έδρασε κινηματογραφικά τις δεκαετίες ’70 και ’80, κυνηγήθηκε από τις αρχές της χώρας του, αυτοεξορίστηκε στη Γερμανία, αναγνωρίστηκε διεθνώς, φλέρταρε με τη λογοτεχνία και δεν δίστασε ποτέ να φιλμάρει θέματα ταμπού. Στην τελευταία του ταινία «Golden Horn» μιλά για την Κωνσταντινούπολη αποφεύγοντας τις τουριστικές αφηγήσεις και νετάροντας στο πολυπολιτισμικό και πολυθρησκευτικό σκηνικό της πόλης.
Γιάνναρης Κωνσταντίνος Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο. Κάποτε ύψωσε το μεσαίο του δάχτυλο για να εκφράσει την οργή και το θυμό του για ένα πρώτο βραβείο που δεν του δόθηκε. Φέτος, επιστρέφει ως τιμώμενο πρόσωπο. Από τις ασπρόμαυρες, άγνωστες, μικρού μήκους και πειραματικές ταινίες του, έως το τελευταίο «Man at Sea», το Φεστιβάλ φιλοξενεί ένα πλήρες αφιέρωμα στο enfant terrible του ελληνικού σινεμά.
Διάσημοι Ουκ ολίγοι celluloid heroes αναμένονται να προκαλέσουν συζητήσεις είτε για τις ερμηνείες τους είτε για τις δημιουργίες τους. Οι αδελφοί Ζαν Πιερ και Λυκ Νταρντέν στο «Παιδί με το ποδήλατο». Ο Ματιέ Κασοβίτς στο «Η τάξη και το ηθικό». Ο Σον Πεν στο «This must be the place» του Πάολο Σορεντίνο.
Ελληνικό σινεμά Κρατηθείτε! 250 τίτλοι, καινούργιοι και παλιοί, στο Επίσημο Διαγωνιστικό ή το Market Screenings, προσφέρουν ένα πανόραμα ελληνικής παραγωγής. «Άλπεις» του Λάνθιμου, «Γάλα» του Σιούγα, «Wasted Youth» των Παπαδημητρόπουλου και Βόγκελ, «J.A.C.E.» του Καραμαγγιώλη, «Παράδεισος» του Φαφούτη, «Magic Hour» του Καπάκα, «Αμνηστία» του Αλιμάνι, «Τρεις μέρες ευτυχίας» του Αθανίτη, πέντε νέα ελληνικά πρότζεκτ των Άγγελου Φραντζή, Πέννυς Παναγιωτοπούλου, Παπαδουλάκη και Σερβετά είναι μερικά μόνο από τα ελληνικά φιλμ που θα παρουσιαστούν, αποδεικνύοντας πως η πορεία του ελληνικού σινεμά δεν έχει καμιά σχέση με την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Αυτό ανθίζει, αυτή μαραίνεται.
Ζάιντλ Ούρλιχ Όταν ο Χέρτζογκ έχει πει για το σινεμά σου «Ποτέ ξανά στο σινεμά δεν μπόρεσα να κοιτάξω κατάματα την κόλαση», τότε μάλλον, κύριε Ζάιντλ, έρχεστε για να πάρετε κεφάλια. Ο μέγας Αυστριακός, του οποίου θα προβληθούν οι πιο αντιπροσωπευτικές ταινίες, αποτελεί μία από τις πιο οξυδερκείς και προκλητικές φωνές του ευρωπαϊκού σινεμά. Στο workshop του αναμένεται να γίνει χαμός, δεδομένου πως θα διδάξει στήσιμο, κόψιμο, ράψιμο, παραγωγή, παρουσία όλων των «επίδοξων» και «περίεργων» που θέλουν να μάθουν τα κόλπα της αφήγησής του.
Ηλέκτρα Η ταινία που πέρασε στην αιωνιότητα τον Μιχάλη Κακογιάννη, προβάλλεται στη μνήμη του μεγάλου απόντος.
Θεσσαλονικείς Η ομάδα των dolphins // communication design σχεδίασε την αφίσα λαβύρινθο του 52ου Φεστιβάλ. Οι ίδιοι εξηγούν το σκεπτικό της δημιουργίας τους. «Πρωταρχική σημασία έχει το ταξίδι, η αναζήτηση και ο διαρκής επαναπροσδιορισμός της διαδρομής και της κινηματογραφικής αφήγησης. Σε εποχές με τέτοια αδιέξοδα, το σινεμά φαντάζει το καταλληλότερο μέσο για ένα ταξίδι στο θαυμαστό λαβύρινθο της ανθρώπινης φύσης».
Ιράν Κάθε Πέρσης και καλύτερα, είπε κάποτε ο Φώτος Λαμπρινός, και το ιρανικό σινεμά για άλλη μια χρονιά έχει την τιμητική του, με το «Αντίο» του φυλακισμένου από το καθεστώς Μοχάμαντ Ρασούλοφ και το «Κόρη... Πατέρας... Κόρη» του Παναμπαρκχόντα Ρεζάε.
Κάρτα ανεργίας Ο Μπέκετ είχε σχολιάσει εύστοχα πως άλλα ερωτήματα θέτει ένας άνεργος που διαβάζει λογοτεχνία κι άλλα ένας άνεργος που απλώς βλέπει τις μέρες να περνούν. Μεσούσης της οικονομικής κρίσης, ο Δημήτρης Εϊπίδης ανοίγει διάπλατα και δωρεάν τις πόρτες σε όλες τις προβολές του φεστιβάλ έως και τις 15.00 σε όσους άνεργους θα θελήσουν να δουν σινεμά.
Λήξη Η πρώτη ταινία του Σον Ντέρκιν πήρε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Σάντανς και θα κλείσει το 52ο Φεστιβάλ. Το «Μάρθα Μάρσι Μέι Μαρλίν» είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ που κατακερματίζοντας την αφήγηση πραγματεύεται την ιστορία και τον αγώνα μιας νεαρής γυναίκας να αποκτήσει φυσιολογική ζωή δραπετεύοντας από τους κύκλους μιας αίρεσης. Την υποδύεται συγκλονιστικά η Ελίζαμπεθ Όλσεν.
Μάντσεν Όλε Κρίστιαν Το «Superclasico», που υπογράφει, είναι η υποψηφιότητα της Δανίας για τα φετινά Όσκαρ. Συμφοιτητής του Τόμας Βίντερμπεργκ, οπαδός και του art αλλά και του εμπορικού σινεμά, λιτός, αφαιρετικός, αστείος, «δογματικός» αλλά και «κανονικός», ο Δανός σκηνοθέτης θα παραβρεθεί στη Θεσσαλονίκη και είναι ένα από τα δυνατά χαρτιά των φετινών αφιερωμάτων.
Ντράιβερ Σάρα Στις προβολές του ειδικού αφιερώματος στην Αμερικανίδα θεά του ανεξάρτητου σινεμά θα γίνει χαμός, όχι μόνο γιατί πρόκειται για τη σύντροφο, συνεργάτιδα και παραγωγό σε πολλές ταινίες του Τζιμ Τζάρμους, αλλά και γιατί το σινεμά της Σάρα Ντράιβερ είναι διάστικτο από όλα αυτά που εξιτάρουν τον indie σινεφίλ.
Ξεσαλώστε υπεύθυνα, ξεσαλώστε ελεύθερα! Το Σάββατο 5 Νοεμβρίου, στην Αποθήκη Γ΄, εκεί που παραδοσιακά τόσα χρόνια γλεντάει το φεστιβάλ, το πάρτι του περιοδικού «SOUL» αναμένεται να κάψει ηχεία, μυαλά και κορμιά. Με εγγυημένα φτηνά και καλά ποτά, που επιμελείται η κάβα των cafés LOL, και Καραθάνο, Αθανασιάδη και Τσιτσόπουλο στα ντεκ, θα γίνει και θα πλεχτεί της σινεφίλ ροκαρόλας το εγκώμιο. Το γλέντι ξεκινάει από τις 11 το βράδυ.
Ορίζοντες ορθάνοιχτα Ανοιχτοί Προκλητικό, αντισυμβατικό, ειλικρινές, ανεξάρτητο, ευαίσθητο, αληθινό, αμακιγιάριστο, to the point. Σταθερά προσανατολισμένο στην ανεξάρτητη σκηνή, το πνευματικό παιδί του Δημήτρη Εϊπίδη ίσως φιλοξενεί ό,τι πιο φρέσκο διαθέτει σήμερα το παγκόσμιο σινεμά. Λαθρομετανάστευση, βία, ρατσισμός, teenage angst, γυναικεία σεξουαλικότητα, παιδοφιλία, περιπέτειες on the road, ρομαντισμός, τρομοκρατία, ερωτικά τρίγωνα, φρίκη πολέμου και φτώχειας στην Ασία, προλεταριάτο, κοινωνικός αποκλεισμός, και όλα όσα φωνάζουν πως... «το ανεξάρτητο σινεμά δεν είναι τούρκικο σίριαλ, μωρό μου» θα τα βρεις εδώ.
Πεν Σον Μέχρι και τελευταία στιγμή κανένας δεν μπορεί να μη σκεφτεί πως, τρελός είναι, θα πάρει μια πτήση και θα έρθει. Ο Σον Πεν πρωταγωνιστεί στην ταινία «This must be the place» του Πάολο Σορεντίνο και, αν η Θεσσαλονίκη... δεν είναι το μέρος, τότε ποιο είναι; Και κρίση έχουμε, και το σκηνοθέτη του, Σορεντίνο, τιμά το φεστιβάλ. Η ταινία προβλήθηκε στις Κάννες, και σταθερά τα τελευταία χρόνια ο Πάολο Σορεντίνο είναι ο auteur-βαρύ χαρτί του ιταλικού σινεμά.
Ρουμανία με μανία! Τα τελευταία χρόνια το ρουμάνικο σινεμά έχει να επιδείξει αξιοθαύμαστη παραγωγή. Ο γνώριμος στη Θεσσαλονίκη Αντριάν Σιταρού εκπροσωπείται στις «Ματιές στα Βαλκάνια» με την ταινία «Best Intentions», όπου σε ρυθμό μπουρλέσκ αφηγείται την ιστορία του νευρωτικού του ήρωα. Ο Καταλίν Μιτουλέσκου, πάλι, θα παίξει με το «Loverboy», μια ταινία-σπουδή πάνω στο trafficking και τον κόσμο του αγοραίου σεξ που ενθουσίασε στο Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κάννων το 2010.
Σπύρος Στάβερης «Ένας κόσμος χωρίς περιθώρια». Μια ολοκληρωμένη παρουσίαση της δουλειάς ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες φωτογράφους έχουν την ευκαιρία να δουν όσοι ανηφορίσουν στη Θεσσαλονίκη. Με τεχνική αλλά και αφήγηση που αγγίζει τη βεριτέ ποίηση, ο Στάβερης, είτε φωτογραφίζει ανθρώπους είτε τοπία, έχει τη σφραγίδα του μοναδικού δημιουργού. Στο Μουσείο Φωτογραφίας, στο λιμάνι!
Τσίτος Φίλιππος Στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, η πρόεδρος Φράνσις ΜακΝτέρμοντ δήλωσε άφωνη μπροστά στο σινεμά του, εξού και του απένειμε το πρώτο βραβείο. Ο «Άδικος Κόσμος» έρχεται για να αποδείξει την πιστοποιημένη κλάση αυτού του κινηματογραφιστή που πηγαινοέρχεται μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας, αλλά και την αστείρευτη φιλία του με τον Αντώνη Καφετζόπουλο, που όπως και στην «Ακαδημία Πλάτωνος», έτσι και στον «Άδικο Κόσμο» παράγει ελληνικό σινεμά υψηλής ποιότητας.
Υπέρτατος ήρωας Ό,τι είναι ο Μπάτμαν για τη Νέα Υόρκη, ένας σούπερ ήρωας δηλαδή που φυλάει την πόλη από τους κακούς, έτσι είναι και ο Σούπερ Δημήτριος για τη Θεσσαλονίκη στην ταινία «Σούπερ Δημήτριος» του Γιώργου Παπαϊωάννου. Η otinanai productions, μια κολεκτίβα ανεξάρτητου ελληνικού σινεμά με μπρίο, κέφι, γνώση, φαντασία και απίστευτη τρέλα, αφού θέλει να κοντράρει τους σούπερ ήρωες της Marvel, παρουσιάζει μια ταινία για τον υπεράγιο-υπερήρωα της Θεσσαλονίκης. Αν μετά το τέλος της προβολής κάνουν και αρτοκλασία, δεν θα μας παραξενέψει. Οι τύποι έχουν χιούμορ!
Φάουστ H βραβευμένη με Χρυσό Λέοντα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας ταινία του Αλεξάντερ Σοκούροφ, «Φάουστ», προβάλλεται στο πλαίσιο των Ανοιχτών Οριζόντων, οπότε ευκαιρία ιδίοις όμμασι να διαπιστώσουμε με τι κριτήριο ο Ντάρεν Αρονόφσκι έδρασε και διάλεξε. Για την ιστορία, η πρώτη ταινία «π» του Αρονόφσκι πρωτοπροβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των Οριζόντων (τότε Νέοι, σήμερα Ανοιχτοί, για πάντα όμως Ορίζοντες).
Χικ Σλογκανάροντας με δεινότητα χουλιγκάνου διαφημιστή και τσιτάροντας ως Αγανακτισμένος απέναντι από εξέδρα επισήμων σε παρέλαση εθνικής επετείου, ο Νίκος Ζερβός, που είναι ό,τι απέμεινε από το παλιό φεστιβάλ και τις καλτ νύχτες του Β΄ Εξώστη, ανεβάζει στη Θεσσαλονίκη την ταινία «Σαπίλα, ξεφτίλα και τεκίλα».
Ψυχολογικά παιχνίδια Βαρυφορτωμένο με το βραβείο καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ Tribeca και Ειδική Μνεία στο φεστιβάλ Βερολίνου, το φιλμ «She Monkeys» της Λίζα Ασάν εξερευνά τη γυναικεία σεξουαλικότητα και τα εφηβικά παιχνίδια εξουσίας σε μια πολυαναμενόμενη ταινία.
Ωραίος καιρός, μετακόμιση! Από 4 έως 13 Νοεμβρίου η Θεσσαλονίκη, παρ’ όλη την κρίση, την γκαντεμιά, την καρμιριά, το χειμώνα και τα στραβά της, γίνεται βασίλισσα και το γλεντάει. Γιατί το Φεστιβάλ Κινηματογράφου είναι πάντα μια ευκαιρία για γιορτή, πολιτισμό, αντάμωμα και ωραίες μέρες και νύχτες. Μην το σκέφτεσαι, ανέβα.