- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Με τον Νίκο, από την πρώτη στιγμή που ανταμώσαμε, ανάβλυσε μεταξύ μας ένας χώρος οικειότητας, ελαφρότητας, συνάφειας. Πώς είναι όταν συναντάς κάποιον άγνωστο, που ωστόσο κάτι σου θυμίζει κι από τις πρώτες κουβέντες κατανοείς, νιώθεις καλύτερα ότι κάποια δαιδαλώδης παρεξήγηση ή καλοστημένη φάρσα σάς εμπόδιζε όλο τον προηγούμενο καιρό να διασταυρωθείτε; Κάπως έτσι.
Στο πέρασμα του χρόνου, γράψαμε μαζί σενάρια, γύρισε ταινίες, τύπωσα βιβλία, μιλήσαμε ο ένας για το έργο του άλλου, κάναμε σχέδια που έμειναν στα συρτάρια, πάνω απ’ όλα όμως γελάσαμε, συμφάγαμε (αχ, τα γενναιόδωρα, τα συγκινητικά δείπνα της Μαριάννας…), ταξιδέψαμε, τσακωθήκαμε, σπαταληθήκαμε πάντα υπό το φως μιας ανέμελης φιλίας, μιας μακάριας συγγένειας – ναι, ο Νίκος ανήκε στο σπάνιο είδος του επιλεγμένου συγγενή.
Με το «θείο Νίκο», όπως τον φώναζε η Εύα Στεφανή (αγαπημένο και κομβικό μέλος αυτής της ανοιχτόκαρδης συντροφιάς, όπως και ο Άγγελος Φραντζής), γνωριστήκαμε στα εγκαίνια της φωτογραφικής μου έκθεσης «Η πόλη στα γόνατα» (Χώρος Τέχνης «24», 2002), όπου χωρίς περιστροφές μου πρότεινε να γράψουμε μαζί το σενάριο της νέας του ταινίας.
Ασμένως δέχτηκα να μεταφέρουμε τους οικοδεσπότες του έξω στην οθόνη (όπως ονόμαζα όλο αυτό το «καταραμένο» απόθεμα της εξόριστης πόλης και τόσο του άρεσε να την επαναλαμβάνει). Ο Νίκος για τις ανάγκες του Delivery «λεηλάτησε» αρκετά βιβλία μου (Απ’ το ίδιο ποτήρι, Αegypius monachus και Η πόλη στα γόνατα), πάντα με την ίδια μπουφώνικη ατάκα: «Πες μου, υπάρχει καλύτερος αναγνώστης των βιβλίων σου από μένα;».
Η Αλεξία Καλτσίκη στο «Delivery»
Για μήνες συναντιόμασταν στο σπίτι του στη Ραβινέ ή στο Αlu, που στον κώδικά μας σήμαινε «αλλού γι’ αλλού», ανταλλάσσοντας χειρόγραφα, εκδοχές, σβήνοντας και γράφοντας σκηνές, στιχομυθίες, συγχέοντας ρόλους και αστέγους.
Στην επόμενη ταινία μεταφερθήκαμε στο Desiree. Εκεί, υπό τους νοερούς ήχους κλαρίνου ταξίδεψαμε στην ενδοχώρα και στη συλλογική μνήμη. Το Αθήνα-Κωνσταντινούπολη ήταν ένα φιλμ-μιγάς. Μια ταινία δρόμου που υπονομεύει την ερωτική συνθήκη και ταυτόχρονα μια ερωτική ταινία που υπονομεύει την υπαρξιακή αναζήτηση, εξού και οι χαρακτήρες είναι τόσο ρευστοί και τα τοπία εξαϋλωμένα, σχεδόν ψυχικά.
Χρόνια τον έπρηζα να βάλει σε μια σειρά, να κάτσει και να γράψει τις σπαρταριστές ιστορίες που μας έλεγε από τα χρόνια του Φίνου, του Παρισιού ή των σπουδαίων ταινιών του, καθότι ο Νίκος ήταν δεινός μίμος και ανεπανάληπτος αφηγητής. Έτσι, όταν κυκλοφόρησε το αυτοβιογραφικό του βιβλίο Από το καλάθι των αχρήστων o αναγνώστης διαπιστώνει ότι ο πραγματικός και ο κινηματογραφικός χρόνος συγχέονται κι ότι ο αφηγητής, ως γνήσιος παναγιωτοπουλικός ήρωας, ανακεφαλαιώνοντας σκέψεις και εικόνες, εντός και εκτός οθόνης, μεταμορφώνει τη ζωή σε μυθοπλασία, μιλάει ανάλαφρα για το σκοτάδι της ύπαρξης και το άδηλο της τέχνης.
Φωτό: Μισέλ Φάις
Ο Παναγιωτόπουλος για χρόνια φιλμάριζε το Κακό ως ζαβολιά, το Χρόνο ως παραξενιά, το Θάνατο ως κάτι απλώς αδιανόητο, γι’ αυτό στις ταινίες του όλα λούζονται από μια γλυκιά κούραση παιχνιδιού· γι’ αυτό, όταν έμαθα πως έφτασε στο σπίτι του, μετά από γύρισμα και γκαπ, το θεώρησα σαν μια παρωδία, σαν ένα αστείο, σαν μια φάρσα, γι’ αυτό και στην κηδεία του απέστρεψα το βλέμμα από το ανοιχτό κιβούρι του και φίλησα τη Μαριάννα του που, αν και τόσο ευάλωτη, έλαμπε σαν αινιγματική ηρωίδα σε ταινία του…
* Ο Μ. Φάις συνεργάστηκε στο σενάριο με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο στις ταινίες: «Delivery» (Επίσημη συμμετοχή Φεστιβάλ Βενετίας και Μόντρεαλ, 2004), «Αθήνα - Κωνσταντινούπολη» (2010) και «Η κόρη του Ρέμπραντ» (2014). Επιμελήθηκε επίσης τον αυτοβιογραφικό τόμο του σκηνοθέτη «Απ’ το καλάθι των αχρήστων» (Πατάκης, 2010).
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Με επίκεντρο την αστυνομία του Λος Άντζελες - Οι πρώτες πληροφορίες
Η έβδομη τέχνη μπορεί να αποτυπώσει ακόμη και τα πιο σύνθετα ζητήματα
Σημαντική διάκριση για τους πρωταγωνιστές του πολυαναμενόμενου «The Brutalist»
«Είναι δύσκολο να ζεις με εμφύσημα. Δυσκολεύομαι ακόμα και να πάω από τη μία άκρη του δωματίου στην άλλη. Είναι λες και περπατάς με μια πλαστική σακούλα γύρω από το κεφάλι σου»
Παίρνει τη σκυτάλη από τη δίχρονη παρουσία του Τζίμι Κίμελ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.