Χορος

«(Επι)Στροφή στο σώμα» στο 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Οι καλλιτέχνες και οι εκδηλώσεις που θα δούμε από τις 14 έως τις 23 Ιουλίου στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα

Ιωάννα Γκομούζα
10’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Το πρόγραμμα με τίτλο «(Επι)Στροφή στο Σώμα» από τις 14 έως τις 23 Ιουλίου

Με μια ολιγόλεπτη περφόρμανς της Λαμπρινής Γκόλια υποδέχτηκε τη Δευτέρα 24 Απριλίου τους δημοσιογράφους το 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στην παρουσίαση του προγράμματός του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και του υφυπουργού αρμόδιου για θέματα σύγχρονου πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη. Mε τίτλο (Επι)Στροφή στο Σώμα, το καθιερωμένο πολιτιστικό ραντεβού επιστρέφει από τις 14 έως τις 23 Ιουλίου 2023 στα γνώριμα στέκια του στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα εξακτινώνοντας, όμως, και φέτος τη δράση του σε τρεις ακόμα πόλεις της Πελοποννήσου (Σπάρτη, Τρίπολη και Ναύπλιο).

29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Από την περφόρμανς της Λαμπρινής Γκόλια στην συνέντευξη τύπου

Δεκαεπτά παραγωγές, εννέα ομάδων από την Ελλάδα και επτά από το εξωτερικό, που συνδυάζουν διαφορετικά είδη και ενσωματώνουν στην αφήγησή τους θέατρο, ζωντανή μουσική και ψηφιακά μέσα· επαγγελματίες του χορού από δέκα χώρες και τέσσερις ηπείρους (Ασία, Ευρώπη, Αμερική και Αφρική)· οκτώ παράλληλες εκδηλώσεις και δύο προγράμματα εκπαίδευσης (για επαγγελματίες και για ειδικές ομάδες κοινού) συμπεριλαμβάνει στη σοδειά του. Ανάμεσά τους για πρώτη φορά θα συναντήσουν το ελληνικό κοινό οι Καναδοί Out Innerspace Dance Theatre & Film Society και η Sita Ostheimer Company από τη Γερμανία. Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις θα ανοίξει στις 15 Μαϊου μέσω της ticketmaster.

29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: πανελλήνια πρεμιέρα για τους Out Innerspace Dance Theatre & Film Society με το "Bygones" © Jessica Han

«Το φετινό πρόγραμμα μας καλεί να δούμε το ανθρώπινο σώμα ως έναν τόπο αποκάλυψης της ίδιας της ζωής, έναν ποιητικό τόπο βιωμένης γνώσης, ατομικής και συλλογικής εμπειρίας» δήλωσε κατά την παρουσίαση η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Λίντα Καπετανέα. «Θέλουμε, λοιπόν, να μιλήσουμε για την ολότητα και τη φυσικότητα του σώματος. Θέλουμε να μιλήσουμε για το τι σημαίνει να είσαι ζωντανός και θνητός. Δεν μιλάμε ούτε για το σώμα ως βιολογική οντότητα ούτε ως σύμβολο εννοιών, αλλά ως τον αυθεντικό τόπο της ύπαρξης κάθε προσώπου, ως εκδήλωση της ίδιας της ζωής μαζί με το de facto δέος, μυστήριο και σεβασμό που αυτό μάς γεννά».

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Λίντα Καπετανέα © Ελίνα Γιουνανλή

29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: τι θα δούμε στην Κεντρική Σκηνή του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας

Με τον Αργυρό Λέοντα στη Μπιενάλε Χορού της Βενετίας 2023 (για το σύνολο του έργου του) στις αποσκευές του, το Tao Dance Theater ανοίγει την αυλαία στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας στις 14 Ιουλίου. Η κινεζική ομάδα ιδρύθηκε από τους Τao Ye, Duan Ni και Wang Hao στο Πεκίνο και είναι μία από τις ελάχιστες της ασιατικής χώρας με διεθνή παρουσία και αναθέσεις από μεγάλους πολιτιστικούς οργανισμούς σε Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Σίδνεϊ και Παρίσι. Μέρος της φημισμένης σειράς Numerical Series του γνωστού για τις μινιμαλιστικές δουλειές του χορογράφου Tao Ye, το «11» καλεί ισάριθμους χορευτές να συμμορφωθούν με έναν κανόνα: οι κινήσεις του κάτω μέρους του σώματός τους είναι αυστηρά χορογραφημένες ενώ με τα χέρια, τη σπονδυλική στήλη και το κεφάλι τους μπορούν να αφεθούν στον αυτοσχεδιασμό.

Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Η βραβευμένη στη Μπιενάλε της Βενετίας κινεζική ομάδα ομάδα Tao Dance Theater παρουσιάζει τη χορογραφία "11" © Fan Xi

Στον ίδιο χώρο στις 16 Ιουλίου κάνει την ελληνική στάση στην παγκόσμια περιοδεία του το διακεκριμένο (μεταξύ άλλων με το Βραβείο Maeterlinck 2022) έργο για όλη την οικογένεια The Others. Ο Σλοβάκος δημιουργός του Anton Lachky μας προσκαλεί σε έναν παράξενα απομονωμένο κόσμο, φτιαγμένο από πλαστικό και περικυκλωμένο από αδιαπέραστες, ημιδιαφανείς οθόνες, όπου τέσσερις χαρακτήρες χορεύουν καθημερινά για να θέσουν την πλήξη τους υπό έλεγχο.

29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: O Σλοβάκος Anton Lachky παρουσιάζει το βραβευμένο του έργο για όλη την οικογένεια "The Others" © Romain Vennekens

Πανελλήνια πρώτη στις 18 Ιουλίου για τους Out Innerspace Dance Theatre & Film Society και την Tiffany Tregarthen που με το Bygones εξερευνούν τη σύνδεση μεταξύ δημιουργίας και καταστροφής και τη σχέση μορφής και αμορφίας.

Το πρόγραμμα της Κεντρικής Σκηνής ολοκληρώνεται στις 22 και 23 Ιουλίου με την ομάδα του Πορτογάλου Marco da Silva Ferreira και το φημισμένο του έργο CARCAÇA. Οι 10 ερμηνευτές του διερευνούν τη συλλογική τους ταυτότητα μέσω της φυσικής, διαισθητικής και ανεπιτήδευτης ροής του σώματος, του χορού και της πολιτιστικής δημιουργίας ξεκινώντας με οικεία βήματα, προερχόμενα από το clubbing, τη ballroom κουλτούρα, τα cypher battles και τα studio χορού για να προσεγγίσουν στη συνέχεια παραδοσιακούς χορούς.

Στο 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ο Marco da Silva Ferreira με το CARCAÇA

29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: οι παραστάσεις στο BLACK BOX - Εναλλακτική Σκηνή

Τρεις ελληνικές και μία γαλλική παραγωγή αναμένουμε στο Black Box, την Εναλλακτική Σκηνή του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας. Ο Γάλλος Christian Rizzo παρουσιάζει στις 15 και 16 Ιουλίου το En son lieu με τον Nicolas Fayol, ένα σόλο που έχει ως στόχο να αποσυνθέσει χορούς που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά σε περιβάλλον στούντιο, επανατοποθετώντας τους στο φυσικό τοπίο και παρατηρώντας τι προκύπτει μετά την επαφή. Στις 19 Ιουλίου η Βάσω Γιαννακοπούλου χορογραφεί τον Νώντα Δαμόπουλο στο Flutter, ένα σόλο διαπραγμάτευσης της ύπαρξης, φέρνοντας στο προσκήνιο τον άνθρωπο που στέκεται απέναντι στον κόσμο και στον εαυτό του. Δυο μέρες αργότερα, στις 21 Ιουλίου, ο Ηλίας Χατζηγεωργίου παρουσιάζει το A Bounce 4 Men, μία παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, με επίκεντρο τέσσερις άνδρες που μάχονται για να βρουν τον προσωπικό τους παλμό πίσω από τα στερεότυπα δύναμης, κυριαρχίας και εξουσίας της ανδροκρατούμενης hip hop κουλτούρας. Η αυλαία στο Black Box πέφτει στις 22 Ιουλίου με μία ακόμα παραγωγή του Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων 9 της Στέγης, το Mos με την Ιωάννα Παρασκευοπούλου και τον Γιώργο Κοτσιφάκη, ένα έργο στο οποίο το σώμα συνυπάρχει με παράδοξα αντικείμενα και υλικά που λειτουργούν ως μέσα παραγωγής ήχου.

29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: ο Ηλίας Χατζηγεωργίου παρουσιάζει το "A Bounce 4 Men" © Πηνελόπη Γερασίμου

Χορός στην πόλη στο ΦΚΧ: Δωρεάν παραστάσεις στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας

Από τις 15 έως τις 22 Ιουλίου, κάθε βράδυ στις 21:00, η κεντρική πλατεία της Καλαμάτας μετατρέπεται σε σκηνή που επιφυλάσσει στο κοινό εννέα παραστάσεις και ένα dance battle, με ελεύθερη είσοδο. Εδώ θα δώσουν το παρόν ο γνωστός χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης με το ΜΠΟΛΕΡΟ του (στις 15 Ιουλίου), το ντουέτο Δανάη & Διονύσιος με το FÁRISA (στις 15 Ιουλίου) και το έργο για όλη την οικογένεια Ο ΝΑΠΙ, ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΚΑΙ Η ΦΟΥΣΚΑ (στις 16 Ιουλίου), η Λαμπρινή Γκόλια με το LALOBA (στις 17 Ιουλίου), η Ειρήνη Αποστολάτου με τη χορογραφία ΑΝΑΒΡΑ (στις 18 Ιουλίου), η διακαλλιτεχνική πλατφόρμα Sita Ostheimer Company με το TWO (στις 19 Ιουλίου) και δυο παλιοί γνώριμοι του φεστιβάλ, ως ερμηνευτές σε παραστάσεις των Ultima Vez και Peeping Tom, η Εliana Stragapede και ο Borna Babić με το ΑΜΑΕ (στις 22 Ιουλίου). Δυο μέρες νωρίτερα, στις 20 Ιουλίου στην πλατεία περιμένουμε το REMEMBERING BODIES που παρουσιάζεται σε συνεργασία με την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, σε χορογραφία της Εύας Γεωργιτσοπούλου και με τη συμμετοχή τελειόφοιτων της Σχολής, και το έργο της Μαριάννας Τζούδα Ασυνήθιστη ματιά.

Οι παράλληλες εκδηλώσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του 29ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Τα έργα των Αντώνη Φωνιαδάκη και Μαριάννας Τζούδα θα ταξιδέψουν στις 16, 17 και 18 Ιουλίου και σε δημόσιους χώρους της Σπάρτης, της Τρίπολης και του Ναυπλίου, ενώ στις 13 Ιουλίου Ο ΝΑΠΙ, ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΚΑΙ Η ΦΟΥΣΚΑ των Δανάης & Διονύσιου και το έργο Ασυνήθιστη ματιά της Mαριάννας Τζούδα θα παρουσιαστούν στον χώρο Agora της Costa Navarino.

Στις 21 Ιουλίου επιστρέφει στην κεντρική πλατεία της Καλαμάτας το Αrt within One, με τους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες του Φεστιβάλ και σπουδαστές, οι οποίοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα των επαγγελματικών σεμιναρίων, να συνομιλούν χορευτικά και να δείχνουν την προσωπική τους προσέγγιση στην κίνηση και τον χορό μέσα σε ένα λεπτό.

Λαμπρινή Γκόλια, "LALOBA" © Εμμανουέλα Πεχυνάκη

Στις νέες δράσεις της διοργάνωσης συγκαταλέγονται ο μαραθώνιος σύγχρονου χορού Danceathon, σε συμπαραγωγή με την ομάδα χορού Almalibre της Αναστασίας Μπρουζιώτη και το Θεσσαλικό Θέατρο, και η περιοδεύουσα εικαστική φωτιστική εγκατάσταση Shooting Stars των Antonello Ghezzi, η οποία λειτουργεί ως μία «μηχανή ευχών». Από το εικαστικό πρόγραμμα δεν θα λείψει η συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στο πλαίσιο του 10ου παιδικού διαγωνισμού ζωγραφικής με τίτλο Ο άνθρωπος στο κέντρο, που φέρνει μια έκθεση ζωγραφικής και εργαστήρι για παιδιά και εφήβους (4-15 ετών).

Σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει σταθερά μαθήματα για τους μαθητές χορού της Καλαμάτας, σεμινάρια για επαγγελματίες με τους Anton Lachky, Ηοracio Macuacua, Sita Ostheimer και Λίντα Καπετανέα και Jozef Fruček καθώς και εργαστήρια για το ευρύ κοινό (για παιδιά και εφήβους, για γονείς και παιδιά, για άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών και για ΑμεΑ).

29ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: η Λίντα Καπετανέα στη συνέντευξη τύπου
Η Λίντα Καπετανέα για τις διεκδικήσεις των καλλιτεχνών

Κλείνοντας την παρουσίασή της, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη σχέση της ελληνικής κοινωνίας με την τέχνη και ειδικότερα με τους καλλιτέχνες. «Με αφορμή τις κινητοποιήσεις και τα αιτήματα του κλάδου μας, όπως κυρίως εκφράστηκαν από τη νέα γενιά σπουδαστών, οφείλουμε όλοι να συναισθανθούμε το αληθινό διακύβευμα που δεν είναι άλλο από το σεβασμό και την αναγνώριση του ίδιου του επαγγέλματος του καλλιτέχνη στις παραστατικές τέχνες» ανάφερε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Ο χορός στην Ελλάδα, παρά το αρτιότατο ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει, παραμένει ένας κλάδος του σύγχρονου πολιτισμού με πολλές ανάγκες ως προς τις υποδομές, το μέγεθος και τη διάρκεια των παραγωγών, την κρατική χρηματοδότηση και τους όρους εργασίας και απαιτείται μια ολοκληρωμένη θεώρηση και πολιτική για την αναβάθμισή του. Ας ευαισθητοποιηθεί και ας αγκαλιάσει η ελληνική κοινωνία ένα πολύτιμο μέλος της χωρίς το οποίο θα είναι πραγματικά φτωχότερη σε φαντασία, όραμα, ευαισθησίες και αξίες. Ας συμβάλλουμε όλοι, με όποια μέσα διαθέτουμε ώστε να διορθωθούν οι χρόνιες στρεβλώσεις κάτι που εκτιμώ πώς χρειάζεται χρόνο, γιατί απαιτεί ολοκληρωμένο σχεδιασμό, αλλά μπορεί να επιτευχθεί».

Tao Dance Theatre, "11"