Χορος

Τι θα δούμε στο 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Μια συμπαραγωγή με το Sadler’s Wells αλλά και έργα των Peeping Tom, Marcos Morau, Piergiorgio Milano, Edivaldo Ernesto, Lali Ayguadé φέτος στην Καλαμάτα

62222-137653.jpg
A.V. Team
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Peeping Tom, "Triptych. The missing door, The lost room, The hidden floor"
Peeping Tom, "Triptych. The missing door, The lost room, The hidden floor" © Albert Vidal, Vèrtex Comunicació

28ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, από τις 15 έως τις 24 Ιουλίου, υπό τον τίτλο «Ωδή στην Ομορφιά» - Οι παραστάσεις, οι παράλληλες εκδηλώσεις, τα εργαστήρια.

Επιστρέφει από τις 15 έως τις 24 Ιουλίου για να προσφέρει μια Ωδή στην Ομορφιά συστήνοντάς μας την πρώτη του συμπαραγωγή με τον λονδρέζικο οργανισμό Sadler’s Wells αλλά και δουλειές των Peeping Tom, Marcos Morau, Piergiorgio Milano, Alexandra Waierstall,  Edivaldo Ernesto, Lali Ayguadé, Μαριάννας Καβαλλιεράτου και Γιάννη Μανταφούνη. Ο λόγος, φυσικά, για το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας που θα περιμένει και φέτος του λάτρεις του χορού στο Μέγαρο Χορού και την κεντρική πλατεία της μεσσηνιακής πρωτεύουσας. Με δύο παγκόσμιες πρεμιέρες και συνολικά 26 παραγωγές από 14 ξένες ομάδες (από 10 χώρες) και 12 ελληνικές, που συνδυάζουν διαφορετικά είδη, από τον σύγχρονο και τον κλασικό χορό μέχρι ακροβατικά, breaking και krump. Με έξι παράλληλες εκδηλώσεις, αλλά και εργαστήρια για επαγγελματίες και για το κοινό. Με 630.000 ευρώ προϋπολογισμό για φέτος στο πλαίσιο της τριετούς προγραμματικής σύμβασης, την οποία έχει υπογράψει το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και με τον Δήμο Καλαμάτας.

Λίντα Καπετανέα
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Λίντα Καπετανέα © Ελίνα Γιουνανλή

«Στο εύφορο πεδίο της τέχνης η Ομορφιά αποτελεί κεντρικό αντικείμενο μελέτης» σημείωσε στη σημερινή συνέντευξη τύπου η καλλιτεχνική διευθύντριά του Λίντα Καπετανέα και ξεδίπλωσε το σκεπτικό με το οποίο το καθιερωμένο ραντεβού υμνεί φέτος την ενσάρκωσή της. «Για την τέχνη του χορού, πρωταγωνιστές είναι τα σώματα που ονειρεύονται και κινούνται. Έμπνευση, η ίδια η κίνηση, η ίδια η ζωή. Από τον μικρότερο οργανισμό μέχρι τη μεγαλύτερη οροσειρά, από το πιο απλό παιχνίδι των παιδιών μέχρι την κίνηση των γαλαξιών, ό,τι κινείται συμμετέχει στη ζωή. Η εργασία του καλλιτέχνη, ωστόσο, αναδεικνύει την αναζήτηση της σχέσης μας με τη ζωή. Γιατί η ομορφιά υπάρχει επειδή υπάρχουν η καλοσύνη, η αλληλεγγύη και η αγάπη. Και η ουσία τους δεν είναι θεωρητική αλλά αναβλύζει από τα σώματα, τις χειρονομίες, τα λόγια, τις πράξεις, τις σχέσεις μεταξύ των σωμάτων»

28ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Οι παραστάσεις στην Κεντρική Σκηνή του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας

Το Φεστιβάλ ανοίγει τις πόρτες του στις 15 και 16 Ιουλίου με ένα έργο-σταθμό στην ιστορία του σύγχρονου χορού, το TRIPTYCH: The missing door, The lost room and The hidden floor των Peeping Tom. Πρόκειται για μια δίωρη πολυβραβευμένη δημιουργία των Gabriela Carrizo και Franck Chartier σε νέα σύνθεση (του 2020) βασισμένη στο έργο Adrift, το οποίο δημιουργήθηκε για το Nederlands Dans Theater (NDT1). Μια τριλογία για τον χρόνο, τη μνήμη και την προαίσθηση αλλά και τις ψευδαισθήσεις, τις ουτοπίες και τις χαμένες αγάπες, που ο διεθνής Τύπος έχει χαρακτηρίσει ως κατάκτηση του αδύνατου, φόρος τιμής στον David Lynch, ως συνδυασμό χορού, θεάτρου, κινηματογράφου, μαγείας, εφέ, slapstick κωμωδίας και ακροβατικών με σασπένς χωρίς τέλος και μνημειώδη εναλλαγή σκηνικών.

Peeping Tom, "Triptych. The missing door, The lost room, The hidden floor"
Peeping Tom, "Triptych. The missing door, The lost room, The hidden floor" © Virginia Rota / Peeping Tom

Την Τρίτη 19 Ιουλίου παρουσιάζεται το Neighbours, η πρώτη διεθνής συμπαραγωγή του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, με το Sadler’s Wells, έναν από τους μεγαλύτερους καλλιτεχνικούς οργανισμούς στον σύγχρονο χορό παγκοσμίως. Ο χορευτής του abstract breaking Yasit και ο διακεκριμένος ερμηνευτής του σύγχρονου χορού Gjoka άρχισαν να αυτοσχεδιάζουν από κοινού κινητικά μοτίβα εμπνευσμένοι από μια πρόταση του William Forsythe κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του A Quiet Evening of Dance και καταθέτουν ένα έργο που αξιοποιεί την πολύπλευρη εμπειρία τους και αντλεί επιρροές από τις κουρδικές και αλβανικές ρίζες τους. Υπό τη συνοδεία ζωντανής μουσικής από τον συνθέτη Ruşan Filiztek, εξερευνούν στιγμές μεταμόρφωσης και στοχασμού στο μεταίχμιο urban, κλασικού και σύγχρονου χορού.

La Veronal, "Sonoma"
La Veronal, "Sonoma" © Anna Fabrega

Το πρόγραμμα της Κεντρικής Σκηνής ολοκληρώνεται στις 22 και 23 Ιουλίου με το Sonoma του πολυβραβευμένου χορογράφου από την Βαλένθια Marcos Morau και της ομάδας La Veronal, που συμμετείχαν πέρσι στο Φεστιβάλ Αθηνών. Στην παράσταση οι δέκα ερμηνεύτριες απαγγέλουν μια μακρά λιτανεία Μακαρισμών, ξεκινώντας από εκείνους των Ευαγγελίων και φτάνουν συνειρμικά να αποκαλύψουν τις δικές τους δυνάμεις οι οποίες τις μεταμορφώνουν σε πολεμίστριες έτοιμες να αντιμετωπίσουν τη ζωή και να δώσουν μάχη.

Οι παραστάσεις του 28ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στο Black Box

Πέντε ελληνικές ομάδες, δύο εκ των οποίων παρουσιάζουν τα έργα τους σε παγκόσμια πρεμιέρα, και τέσσερις από το εξωτερικό συμμετέχουν στο φετινό πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας.

Από τις ξένες παραγωγές, το έργο WHITE OUT - The conquest of the useless του Piergiorgio Milano από την Ιταλία που παρουσιάζεται στις 15 Ιουλίου, είναι ένας φόρος τιμής σε όλους τους ορειβάτες που έχουν εξαφανιστεί ή έχουν αναμετρηθεί με αυτό το επίπεδο κινδύνου στο απέραντο λευκό των ψηλών βουνών: Μια παράσταση που φιλοδοξεί να παρουσιάσει την ορειβασία ως καλλιτεχνική γλώσσα και να δημιουργήσει μία οπτική σύνθεση που να μεταφέρει την αίσθηση του βουνού σε ένα θέατρο.

Ακολουθεί στις 16 Ιουλίου, το έργο Brace του Edivaldo Ernesto από τη Μοζαμβίκη, εμπνευσμένο από τους Ζουλού και τους Μουενεμουτάπα πολεμιστές. Ο ταξιδιώτης του έργου αφηγείται μια φανταστική ιστορία στην οποία προσπαθεί να συνδέσει τη δική τους κληρονομιά με το δικό του παρόν.

Η Alexandra Waierstall παρουσιάζει στις 17 Ιουλίου το έργο VENUS un/seen. Θεωρώντας ότι το κινούμενο σώμα έχει βουτηχτεί σε μία νέα πραγματικότητα στον απόηχο της πανδημίας, η Κύπρια χορογράφος και εικαστικός, που δραστηριοποιείται με βάση το Ντύσσελντορφ, επιδιώκει να μας εντάξει σε ένα ποιητικό και συγκινησιακά φορτισμένο πλαίσιο.

Η Μαρία Δουλγέρη παρουσιάζει στις 20 Ιουλίου, σε παγκόσμια πρεμιέρα, το Ένα Κάδρο Ακόμα εμπνευσμένο από την αυτοβιογραφική, υπαρξιακή φράση του μεγάλου εικαστικού Γιάννη Κουνέλλη που δήλωνε χαρακτηριστικά: Εγώ δεν κάνω κάδρα, είναι σαν να ζω στο κάδρο. Πρόκειται για ένα έργο που μιλά για τη δημιουργική διαδικασία, στο οποίο η ερμηνεύτρια γίνεται ταυτόχρονα δημιουργός και έργο, πλάθοντας έτσι ένα αέναο κάδρο.

Ακολουθεί στις 20 Ιουλίου το έργο Ever After της Μαριάννας Καβαλλιεράτου, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε διαδικτυακά στο Arc for Dance Festival τον Μάιο του 2021. Το έργο αποτελεί αναστοχασμό της έννοιας και ιστορίας του θανάτου μέσα από τον χορό και γεννήθηκε από τη δαιδαλώδη περιπλάνηση της ομάδας ανάμεσα σε διαφορετικές εμπειρίες και ιστορίες που στόχο είχαν να αναδυθεί η τραυματική σχέση του ανθρώπου με τον χρόνο.

Η Αναστασία Βαλσαμάκη συμμετέχει στο Φεστιβάλ, στις 21 Ιουλίου, με το έργοW REST L ING. Με αμείωτο ενδιαφέρον για το εννοιολογικό περιεχόμενο καταστάσεων του σώματος, η χορογράφος θέτει στο επίκεντρο τους διαφορετικούς τρόπους να εννοήσει κανείς την πάλη.

Σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 22 Ιουλίου παρουσιάζεται το THE BOX || that dead space between us της Πηνελόπης Μωρούτ με την ομάδα της Cross iMPact. Μια χορογραφία που θέλει να παρασύρει τον θεατή σε ένα υπόγειο ταξίδι μεταξύ του πραγματικού και του ψηφιακού, του φωτός και της σκιάς, των βαθύτερων επιθυμιών και των χειρότερων φόβων.

Στις 23 Ιουλίου η βραβευμένη Kαταλανή χορεύτρια και χορογράφος Lali Ayguadé επιστρέφει στην Καλαμάτα με το Hidden, μια πρόταση η οποία ολοκληρώνει την τριλογία που ξεκίνησε το 2015 με το Kokoro και συνέχισε το 2017 iU an Mi εξετάζοντας την αναζήτηση της ταυτότητας.

Lali Ayguade Company, "Hidden"
Lali Ayguade Company, "Hidden" © Meri Varo

Στις 24 Ιουλίου η σκηνή ανήκει στο Scarbo, ένα έντονα κινηματογραφικό σόλο που συνοδεύεται εν μέρει από έργα των Maurice Ravel και Claude Debussy, από την ομάδα του Ιωάννη Μανταφούνη και την χορεύτρια Manon Parent.

Χορός στην πόλη - Παραστάσεις στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας

Δεκατρείς υπαίθριες παραστάσεις, όλες με δωρεάν είσοδο, θα μας περιμένουν στις 9 το βράδυ από τις 16 μέχρι τις 23 Ιουλίου, στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας. Τι έχει το πρόγραμμα; Στις 16 Ιουλίου το DENTI του Piergiorgio Milano και το BLINDLY της ομάδας Εlelei Company των Rafa Jagat και Sabrina Gargano. Στις 17 Ιουλίου το ΝΕΡΤΙ της Ξένιας Σταθούλη και το ‘US’ του Arias Fernandez από τη Μαδρίτη. Στις 18 Ιουλίου το ΦΑΡΑ της Μαρίας Δουλγέρη και το NADEZHDA της Πηνελόπης Μωρούτ. Στις 20 Ιουλίου το SO IT GOES* της Σωτηρίας Κουτσοπέτρου και το ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΣΥΜΒΟΛΑ της Νεφέλης Αστερίου. Στις 21 Ιουλίου το έργο ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΤΩΣΕΩΣ της Bαρβάρας Μπαρδακά και το STILL LOVE των Φένιας Χατζάκου και Csenger K. Szabó από την Ουγγαρία. Στις 22 Ιουλίου το GIZAKI των Lali Ayguadé και Akira Yoshida. Και στις 23 Ιουλίου το IMPERMANENCE του Fabian Thomé και της ομάδας Full Time Company και το έργο ΛΑΧΤΑΡΑ της Μαριάνας Τζούδα.

Οι παράλληλες εκδηλώσεις του 28ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Στο πλαίσιο του προγράμματος εξακτίνωσης του Φεστιβάλ στην Πελοπόννησο με τίτλο Χορός σε άλλες πόλεις που υλοποιείται σε συνεργασία με την Περιφέρεια Πελοποννήσου, θα παρουσιαστούν στις 17, 19 και 20 Ιουλίου σε δημόσιους χώρους των πόλεων της Κορίνθου, του Ναυπλίου και της Τρίπολης τα έργα BLINDLY της ομάδας Εlelei Company, NADEZHDA της Πηνελόπης Μωρούτ και της ομάδας Cross iMPact και Hito των Akira Yoshida και Chey Jurado.

Η εκδήλωση Αrt within One, η οποία ξεκίνησε πέρυσι και είχε μεγάλη ανταπόκριση σε κοινό και καλλιτέχνες, θα πραγματοποιηθεί φέτος στις 18 Ιουλίου. Πρόκειται για ένα κάλεσμα στους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες του Φεστιβάλ και σε σπουδαστές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα των επαγγελματικών σεμιναρίων να βρεθούν όλοι μαζί και να μοιραστούν την τέχνη τους. Είναι μια εκδήλωση ανοιχτή στο κοινό, με συνοδεία μουσικής κατά την οποία οι συμμετέχοντες καλούνται να συνομιλήσουν χορευτικά με τους συναδέλφους τους και να δείξουν στην καλλιτεχνική κοινότητα την προσωπική τους προσέγγιση στην κίνηση και τον χορό μέσα σε ένα λεπτό.

Τα έργα BLINDLY της ομάδας Εlelei Company και NADEZHDA της Πηνελόπης Μωρούτ θα παρουσιαστούν στις 15 Ιουλίου και στην Costa Navarino στο πλαίσιο συνεργασίας του Φεστιβάλ με το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου, με στόχο την ανάδειξη και προώθηση της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας σε διεθνή δίκτυα επισκεπτών.

Tέλος, το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας συνεργάζεται φέτος για τρίτη χρονιά με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Έργα των παιδιών 4-15 ετών από την ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας που συμμετείχαν στον διαγωνισμό KΑΛΛΟΣ: Για Εμένα Αυτό Είναι Ομορφιά, θα εκτεθούν σε ψηφιακή έκθεση ζωγραφικής στο Φουαγιέ του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας από τις 15 έως τις 24 Ιουλίου.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του 28ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Σεμινάρια για επαγγελματίες αλλά και για διάφορες ομάδες κοινού που αγαπούν τον χορό φέρνει το φετινό φεστιβάλ από τις 8 μέχρι τις 24 Ιουλίου.

Στο Δημοτικό Στάδιο Καλαμάτας, οι επαγγελματίες του χορού μπορούν να συμμετέχουν σε εργαστήρια με τον Edivaldo Ernesto (Depth Movement, 27 ώρες), με τον Arias Fernandez aka Joker (τρίωρο, πάνω στην τεχνική του Krumping), με τους Χριστίνα Γουζέλη και Paul Blackman (1000 ways to hold, 6 ώρες), με τον Akira Yoshida (Up, but down, but fast, but slow, but wild, but sensitive, 12 ώρες) και με τη Lali Ayguadé (From gravity to lightness, 6 ώρες).

Το πρόγραμμα για το κοινό περιλαμβάνει εργαστήρια για παιδιά και εφήβους, για γονείς και παιδιά, για άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών και για ΑμεΑ. Επιπλέον στις 18 Ιουλίου στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας θα διοργανωθεί, σε συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, εικαστικό εργαστήρι για παιδιά και εφήβους.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.