Γιόζεφ Νατζ: Η χορευτική παράσταση «OMMA» στην Ελευσίνα
Μια παραγωγή της Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, σε συνδιοργάνωση με το Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021
Γιοζέφ Νατζ: Η χορευτική παράσταση «ΟΜΜΑ» για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις 15, 16/9 στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου στην Ελευσίνα - Η προπώληση ξεκίνησε
Ένα μοναδικό ταξίδι οκτώ χορευτών στις πανάρχαιες ρίζες του Χορού και στον βαθύτερο εαυτό, μέχρι εκεί που αποκαλύπτεται η ισορροπία του σύμπαντος. Ο διεθνούς φήμης, βραβευμένος χορογράφος Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη χορευτική παράσταση «OMMA», στις 15 & 16 Σεπτεμβρίου 2021 στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, στην Ελευσίνα. Πρόκειται για μια παραγωγή της Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, σε συνδιοργάνωση με το Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021. Η προπώληση γι’ αυτή την «παράσταση - αποκάλυψη», έχει ξεκινήσει.
[[{"fid":"898823","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":""},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":""}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Το «ΟΜΜΑ» συνθέτουν αναπνοές, φωνές, σιωπή και τζαζ ρυθμοί που σε συνδυασμό με την απόκοσμη ατμόσφαιρα του έργου οδηγούν σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τόσο αρχέγονο όσο και η ίδια η φύση του χορού. Οι χορευτές, που προέρχονται από το Μάλι, τη Σενεγάλη, την Ακτή Ελεφαντοστού, τη Μπουρκίνα Φάσο, το Κονγκό – Μπραζαβίλ και τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, δημιουργούν μια παράσταση με επιρροές από ποικίλα καλλιτεχνικά ρεύματα, πολιτισμούς και ανθρώπινες ιστορίες.
Μέσα από την παράσταση, ο Γιόζεφ Νατζ επιδιώκει να αποδείξει με την κίνηση ως ουσία και το σύμπαν ως ορίζοντα, την υπόθεσή του ότι ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα. Οπότε η επιστροφή στην πηγή του χορού και της κίνησης ισοδυναμεί με την επιστροφή στην προέλευση του σύμπαντος.
Το όνομα «OMMA» «προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη “ὄμμα”, υποψιάζοντας το κοινό για την ικανότητα της θέασης πέρα από την αίσθηση της όρασης, τοποθετώντας το σε μια συνθήκη βαθύτερης ενδοσκόπηση του εαυτού. Το αρχαίο ελληνικό νόημα της λέξης OMMA αποκτά νέα διάσταση: “μάτι” αλλά και “ό,τι βλέπει ή κοιτάζει”. Εκεί, άλλωστε, βρίσκεται η πρόκληση: αν οι αισθήσεις τεθούν σε εγρήγορση, τότε το κοινό θα κατανοήσει σε βάθος αυτόν τον αφιερωμένο χορό στη γένεση της ανθρωπότητας, θα μπορέσει να δει σε βάθος τι κρύβεται μέσα του, το κοινό πεπρωμένο».
Για τον Γιόζεφ Νατζ, «το ΟΜΜΑ οφείλει να αφορά πρωτίστως τα σώματα και την κίνηση• πάνω στην απογυμνωμένη σκηνή, δεν χρειάζεται τίποτε περισσότερο από τα σώματα, το φως και τον ήχο. Σε έναν κενό χώρο που είναι άπειρος αλλά και πεπερασμένος, οι οκτώ χορευτές εμφανίζονται με σακάκια και μαύρα παντελόνια, ως μια αναφορά στη διαχρονική σιλουέτα του χορογράφου. Δανείζοντας τη φορεσιά του, ο Γιόζεφ Νατζ δεσμεύει κάθε χορευτή του να μην περπατήσει στα χνάρια του, αλλά να αποκαλύψει τη δική του μοναδικότητα. Ο καθένας φέρει το δικό του σύμπαν, τη δική του γλώσσα, τον δικό του χορό, ενώ όλοι μαζί, ως ενιαίο σώμα και πολλαπλός οργανισμός, δημιουργούν ένα αυτοτελές είδος ανθρωπότητας, κοσμογονίας ακόμη, που αφηγείται την αρχή της πλάσης. Ένας συναρπαστικός κύκλος ανατροφοδότησης μεταξύ ομάδας και ατόμου γεννιέται, οδηγώντας αναπόφευκτα στον άνθρωπο ως καθολικό ον».
Λίγα λόγια για τον Γιόζεφ Νατζ
Ο Γιόζεφ Νατζ γεννήθηκε στην Κάντζια, επαρχία της πρώην Γιουγκοσλαβίας και σημερινής Σερβίας. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Σχολή Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, για να σπουδάσει τη μιμική τέχνη. Συγχρόνως, ξεκίνησε να ασχολείται ως περφόρμερ με το tai chi, το butoh και τον σύγχρονο χορό, κοντά στους Sidonie Rochon, Mark Tompkins, Catherine Diverrès και François Verret.
Η ανατρεπτική προσέγγισή του τον καθιέρωσε τη δεκαετία του '80 ως πρωτοπόρο του σύγχρονου χορού. Από το «Canard Pékinois» (1987), το θεμελιώδες έργο του, ο Γιόζεφ Νατζ καταπιάνεται με ένα είδος απαιτητικής και παθιασμένης χορογραφίας. Είτε εξερευνά κείμενα σπουδαίων συγγραφέων (Beckett, Kafka, Michaux) είτε συνεργάζεται επί σκηνής με εικαστικούς καλλιτέχνες (Miquel Barceló) και μουσικούς (Akosh Szelevényi, Joëlle Léandre), ο Γιόζεφ Νατζ αναζητά συνθήκες απόλυτης ελευθερίας. Μεταξύ πραγματικότητας και ονειρισμού, παράδοσης και νεωτερικότητας, θέτει πάντα το θεμελιώδες ερώτημά του: τη σχέση του ανθρώπου με τον εαυτό του. Χορογράφος και χορευτής, αλλά και εικαστικός καλλιτέχνης και φωτογράφος, βλέπει την ανθρωπότητα με ένα ποιητικό και παθιασμένο βλέμμα, αναζητώντας πάντα νέες φόρμες. Ο Γιόζεφ Νατζ έχει δημιουργήσει περισσότερα από 40 έργα χορού, ενώ εκθέσεις του έχουν διοργανωθεί σε σχεδόν 50 χώρες. Έχει φιλοξενηθεί καλλιτεχνικά σε σημαντικές διεθνείς εκδηλώσεις (Φεστιβάλ Αβινιόν, Διεθνές Φεστιβάλ Τσέχοφ, κ.ά.). Με τα χρόνια, οι δημιουργίες του έχουν γίνει αδιαμφισβήτητα παρακαταθήκες στο ρεπερτόριο του σύγχρονου χορού. Το 2002, ο Γιόζεφ Νατζ ανακηρύχθηκε Ιππότης του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων της Γαλλίας για τη συμβολή του έργου του στην προώθηση των τεχνών στη Γαλλία και παγκοσμίως. Το 2011 προήχθη στον βαθμό του Αξιωματικού. Διετέλεσε επικεφαλής του Εθνικού Κέντρου Χορογραφίας της Ορλεάνης από το 1995 έως το 2016. Το 2017 ίδρυσε στο Παρίσι τη δική του εταιρεία, την Atelier 3+1.
Info: ΟΜΜΑ. Συντελεστές Χορογραφία και Κοστούμια Γιόζεφ Νατζ, Χορευτές Djino Alolo Sabin, Timothé Ballo, Abdel Kader Diop, Aipeur Foundou, Bi Jean Ronsard Irié, Jean-Paul Mehansio, Marius Sawadogo, Boukson Séré, Καλλιτεχνική Συνεργασία Ivan Fatjo, Σχεδιασμός Φωτισμού: Rémi Nicolas, Soundtrack: Tatsu Aoki & Malachi Favors Maghostut, Peter Brötzmann & Han Bennink, Eureka Brass Band, Jigsaw, Lucas Niggli, Peter Vogel, Τεχνικός Διευθυντής Sylvain Blocquaux, Μηχανικός Ήχου Ivan Fatjo, Παραγωγή & Touring: Bureau PLATÔ - Séverine Péan, Emilia Petrakis, Υπεύθυνος Παραγωγής: Atelier 3+1
Αρχαίο Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, Ώρα Έναρξης 20:30, Γενική Είσοδος 10€, Μειωμένο 5€, Διάρκεια 55 λεπτά. Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 14 ετών.
Προπώληση εισιτηρίων: Γραφεία Κ.Ε.Δ.Ε. (Παγκάλου & Κίμωνος 11, Ελευσίνα): Δευτέρα - Παρασκευή 09:00-18:00 & Σάββατο 09:00-13:00, Παλαιό Ελαιουργείο, παραλία Ελευσίνας: 19:00-21:00 και αποκλειστικά για τις παραστάσεις της ημέρας, Πλατεία Ηρώων (Ελευσίνα): Κυριακή - Παρασκευή 19:00 – 23:00, Ηλεκτρονικά, μέσω viva.gr
Αισχύλια covid free | Για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, η είσοδος των θεατών στις φετινές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αισχύλεια θα πραγματοποιείται αποκλειστικά με: Πιστοποιητικό εμβολιασμού σε ισχύ (ενεργοποιείται 14 ημέρες μετά τη β’ δόση εμβολίου ή 14 ημέρες μετά το μονοδοσικό εμβόλιο), Πιστοποιητικό νόσησης σε ισχύ (εκδίδεται 30 ημέρες μετά το θετικό test και ισχύει για 180 ημέρες), Αρνητικό PCR test (72 ωρών) ή rapid test (48 ωρών) πριν την εκδήλωση. Μόνο οι θεατές κάτω των 18 ετών μπορούν να εισέρχονται με self-test (24 ωρών), με υπογεγραμμένη από γονέα και πρωτοκολλημένη δήλωση μέσω του self- testing.gov.gr. Δεν θα γίνονται δεκτές χειρόγραφες βεβαιώσεις. Δεν θα επιτρέπεται η είσοδος σε θεατές που δεν πληρούν μία από τις παραπάνω προϋποθέσεις.
15 &16/9/2021
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Μιλήσαμε με τη χορογράφο για τη νέα παράσταση χορού «Veritas» στο Πλύφα
Πολυβραβευμένη καλλιτεχνική διευθύντρια του Alvin Ailey
Ένα μιούζικαλ για όλη την οικογένεια, εμπνευσμένο από τη ζωή της σπουδαίας χορογράφου και χορεύτριας Ιζαντόρας Ντάνκαν
Σε πανελλήνια πρεμιέρα θα παρουσιαστεί το νέο έργο του χορογράφου Χρήστου Παπαδόπουλου
Το χορευτικό κομμάτι που πυροδότησε μαζική τρέλα
Όσα είδαμε και μάθαμε για τη διοργάνωση που «τρέχει» έως τις 31 Ιουλίου από την καλλιτεχνική της διευθύντρια Σοφία Φαλιέρου
Οι παραστάσεις και τα μεγάλα ονόματα της φετινής διοργάνωσης, τα σεμινάρια και οι προβολές του προγράμματος video dance
Είδαμε την παράσταση και χορέψαμε στη σκηνή της Πειραιώς 260
Οι δύο χορογράφοι μιλούν για τις παραστάσεις τους, «Bless this Mess» και «Borborygmi», στο πλαίσιο του Grape του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Η επετειακή παράσταση της Σχολής Χορού, που συμπληρώνει 20 χρόνια λειτουργίας
Η διάσημη Βελγίδα χορογράφος και η ομάδα Rosas επιστρέφουν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με το «EXIT ABOVE – after the tempest»
Σεμινάρια, παραστάσεις και ινδική κουζίνα στο Θέατρο Δόρα Στράτου
«C la vie» από τον Serge Aimé Coulibaly, «À la Carte» από τον Γιάννη Μανταφούνη, «4 + ΕΝΑ» της Κυριακής Νασιούλα και άλλες περφόρμανς αυτή την εβδομάδα
Η χορευτική ομάδα Artius Dance Theatre παρουσιάζει μια χορευτική παράσταση με φιλοσοφικό βάθος
Το Κρατικό Μπαλέτο της Έσσης και οι χορογράφοι Botis Seva, Josef Nadj, Imre & Marne van Opstal, Lali Ayguade και Χάρης Γκέκας έρχονται στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα
29 Απριλίου, η ημέρα που γιορτάζει ο χορός
Ένας υπερταλαντούχος περφόρμερ που δικαιολογημένα έχει κατακτήσει τη θέση του στο διεθνές θεατρικό στερέωμα
Μιλήσαμε με τον χορογράφο Ηλία Χατζηγεωργίου και τον συνθέτη Αλέξη Φάλαντα για τις περφόρμανς που θα συνοδεύσουν την Ολυμπιακή Φλόγα από την Αρχαία Ολυμπία στην Αθήνα
Το γκροτέσκο, το κωμικό και το τρομακτικό συνυπάρχουν σε ένα έργο στα όρια της περφόρμανς, του χορού και των εικαστικών τεχνών.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.