Χορος

Κωνσταντίνος Ρήγος: Όταν πρωτοείδα χορογραφία του Nacho Duato

Ο διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής γράφει για τη συνεργασία του με τον Nacho Duato, με αφορμή την εμβληματική χορογραφία του «Herrumbre»

Κωνσταντίνος Ρήγος
ΤΕΥΧΟΣ 688
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Δεκαετία ’90
Όταν πρωτοείδα χορογραφία του Nacho Duato με το Netherlands Dans Theatre, ένιωσα σαν να άνοιξε μπροστά στα μάτια μου ένας νέος κόσμος όπου η τελειότητα της κίνησης έχει τόση βαρύτητα όση και η συναισθηματική ένταση. Ο τρόπος που οι χορευτές βίωναν τον κινησιολογικό του κώδικα χαράχτηκε στη μνήμη μου και με επηρέασε βαθιά.

© Κωνσταντίνος Ρήγος

Φεβρουάριος 2018
Μέσα στον λίγο χρόνο που έχω για να φτιάξω το πρόγραμμα του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για το 2018/19, ένα όνομα απασχολεί τη σκέψη μου. Ο φόβος της απόρριψης με κάνει να το αναβάλλω καθημερινά και να βρίσκω δικαιολογίες και φανταστικές συνομιλίες που μου καταστρέφουν τον ύπνο. Εκείνο το πρωί μάζεψα όση δύναμη είχα και σχημάτισα το τηλέφωνό του. Ήταν μία από εκείνες τις περιπτώσεις που η ζωή αποδεικνύεται απείρως απρόβλεπτη, σχεδόν στα όρια της φαντασίας. Στην άλλη άκρη της γραμμής, με απόλυτη ηρεμία ο Νάτσο Ντουάτο απαντά ότι τον ενδιαφέρει η πρόκληση να δουλέψει το «Herrumbre» –την εμβληματική του χορογραφία που πρωτοπαρουσίασε στην Ισπανία το 2004– με τους χορευτές του μπαλέτου μας, αν και δεν τους γνώριζε καθόλου. Ένα σημαντικό παράθυρο στην παγκόσμια κοινότητα του χορού έχει μόλις ανοίξει για το Μπαλέτο της ΕΛΣ.

© Κωνσταντίνος Ρήγος

Νοέμβριος 2018
Πρώτη μέρα στα στούντιο του Μπαλέτου, η ψιλή φιγούρα και το γνώριμο αυστηρό πρόσωπό του έχουν προκαλέσει μια μικρή αναταραχή στους χορευτές μας. Αφού έχασε την πτήση της προηγούμενης ημέρας, ο Ντουάτο είναι τελικά εδώ για να διαλέξει τους 17 χορευτές που θα ερμηνεύσουν το Herrumbre. Κι όμως, η διαδικασία δεν μοιάζει με ακρόαση, δεν μοιάζει καθόλου με εξετάσεις. O Ντουάτο ξεκινά να εξηγεί στους χορευτές πώς συνέλαβε την έμπνευση για τη χορογραφία, και πώς κάθε κίνηση αντιστοιχεί σε μια δήλωση, σε μια σκληρή εικόνα, σε ένα οδυνηρό συναίσθημα. Η πρόβα μαζί του αποτελεί μια μοναδική εμπειρία για τους χορευτές μας. Ο συνδυασμός της εμπειρίας, της ευαισθησίας και της επιμονής στην τελειότητα είναι μοναδικός.

Δείτε το βίντεο από την προετοιμασία του Herrumbre

Ιανουάριος 2019
Ο Ντουάτο επιστρέφει στην Αθήνα, για να επιμεληθεί ο ίδιος τις τελικές πρόβες. Για μένα άλλα και για το μπαλέτο της ΕΛΣ είναι μια ιστορική στιγμή. Μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του χορού παγκοσμίως διδάσκει το έργο του στους χορευτές μας με αγάπη, διακριτικότητα, εμμονή στη λεπτομέρεια, δίνοντας στοιχεία άλλα και πληροφορίες δραματουργικές, κάνοντας χιούμορ, δημιουργώντας ένα κλίμα μοναδικής προσήλωσης αλλά και ευχάριστης δημιουργικότητας. Έτσι όπως κάθε μεγάλη ομάδα πρέπει να είναι και έτσι όπως πρέπει να αντιμετωπίζονται τα μεγάλα έργα. Το «Herrumbre» είναι ένα έργο για τη βιαιότητα του ανθρώπινου είδους, φτιαγμένο με σκληρότητα, αλλά και σκληρό ρομαντισμό. Ένα έργο υψηλής ποίησης. Ένα έργο μάθημα για το πώς ένας χορογράφος, χωρίς να χάνει στιγμή το στίγμα του, δημιουργεί με ελάχιστα στοιχεία μαγικές εικόνες που θα μείνουν αξέχαστες στον θεατή. Σε μια από τις πιο πρόσφατες συζητήσεις μας, μου μιλά για το υψηλό επίπεδο των χορευτών μας, την υψηλή συναισθηματική τους νοημοσύνη και την πλαστικότητα των κινήσεών τους.

© Κωνσταντίνος Ρήγος

© Κωνσταντίνος Ρήγος

Διεθνής αμνηστία
Για το «Herrumbre» ο Ντουάτο συνεργάστηκε στις περισσότερες παρουσιάσεις ανά τον κόσμο με τη Διεθνή Αμνηστία, θέλοντας να αναδείξει σημαντικά κοινωνικά ζητήματα μέσω της τέχνης του χορού. Για τη δική μας παρουσίαση με το Μπαλέτο της ΕΛΣ, συνεργαζόμαστε με το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας με στόχο να διατρανώσουμε τη φωνή μας ενάντια στην κουλτούρα του βιασμού και να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τις κοινωνικές και ατομικές συμπεριφορές σε αυτό το τόσο σημαντικό ζήτημα. 

© Κωνσταντίνος Ρήγος


Δείτε περισσότερες πληροφορίες για το «Herrumbre» στο Guide της Athens Voice