Φωτογραφια

Εκείνη: Μια έκθεση-αναδρομή στην αρχέγονη και σύγχρονη αναπαράσταση της γυναίκας μέσα από τη φωτογραφία

Το Photometria Photography Center των Ιωαννίνων τιμά τη γυναίκα με μια ιδιαίτερη έκθεση φωτογραφίας

Νεκταρία Ζαγοριανάκου
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Παναγιώτης Παππάς μιλάει για την έκθεση «Εκείνη» του Photometria Photography Center με θέμα τη γυναίκα, που παρουσιάζεται στα Γιάννενα

Τα εγκαίνια της έκθεσης «Εκείνη» έγιναν στις 8 Μαρτίου, παγκόσμια γιορτάζεται η γυναίκα. Μάλιστα. Στην πράξη ναι, είναι μια γιορτή. Στις 8 Μαρτίου του 1857, 15.000 γυναίκες, εργάτριες στον χώρο της κλωστοϋφαντουργίας, διαδήλωσαν στη Νέα Υόρκη, υποστηρίζοντας το δίκαιο αίτημά τους για μικρότερο ωράριο εργασίας, διαδήλωναν ζητώντας να έχουν δικαίωμα ψήφου,  ύψωναν το ανάστημά τους διεκδικώντας τη δίκαιη αμοιβή για τη δουλειά τους.

Γιορτάζουμε το θάρρος, και την τόλμη, και το θράσος των γυναικών που άνοιξαν τους δρόμους για όλες τις υπόλοιπες που παρακολουθούσαν, για όλες όσες δεν είχαν το θάρρος να πάρουν μέρος, για όλες εμάς που είχαμε την τύχη να γεννηθούμε πολλά χρόνια αργότερα. Σε όλο αυτό πρωταγωνιστούσε μια γυναίκα σύμβολο, με πυγμή και χαρακτήρα και προσωπικότητα. Η Κλάρα Ζέτκιν.

Η σκέψη μου είναι ότι η 8η Μάρτη έχει ένα συγκεκριμένο πολιτικό και κοινωνικό μήνυμα, ας ελπίσουμε ότι δεν θα χάσει η μέρα την αύρα της. Ας το προσπαθήσουμε. Το αξίζουν οι αγώνες των γυναικών. Είναι ωραίο που δόθηκε με αφορμή την ημέρα ένα κάλεσμα, να εκτεθούν φωτογραφίες γυναικών, και να συζητήσουμε, να αποκωδικοποιήσουμε τη ματιά γυναικών και ανδρών με τον Παναγιώτη Παππά, που έτρεξε όλο το πρότζεκτ.

© ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ ΠΡΙΝΤΖΙΟΥ

Ο Παναγιώτης Παππάς μιλάει για την έκθεση «Εκείνη» στα Ιωάννινα με θέμα τη γυναίκα

Η γιορτή της γυναίκας ήταν μια βολική αφορμή για την έκθεση ή υπάρχει κάτι βαθύτερο στην επιλογή;
Η συγκεκριμένη ημέρα (Παρασκευή) ήταν βολική για τα εγκαίνια της έκθεσης (αστειευόμενος). Το Photometria Photography Center διανύει τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας του. Εάν λοιπόν θεωρήσουμε πως την περσινή χρονιά ψάχναμε τα πατήματά μας ως χώρος, φέτος προχωράμε πολύ πιο οργανωμένα στη δημιουργία πραγμάτων και εκδηλώσεων που πραγματικά επιθυμούμε. Ένα από αυτά ήταν και ο εορτασμός της ημέρας της γυναίκας και με αφορμή τη συγκεκριμένη γιορτή απευθύναμε ένα κάλεσμα προς καλλιτέχνες σε όλη την Ελλάδα. Ήταν μεγάλης σημασίας για εμάς να φέρουμε τη γυναίκα στο επίκεντρο και πιστεύω θα συνεχίσουμε με εξίσου αξιόλογες δράσεις και για πολλά ακόμη ζητήματα στο μέλλον.

© Σκιαδαρέσης Δημήτριος

Ο τίτλος Εκείνη είναι και απόμακρος και προσιτός. Εκείνη για να δείξουμε κάποια γυναίκα που βρίσκεται μακριά μας; Κάτι αόριστο, γενικό, ένα συγκεκριμένο πρόσωπο που γίνεται λόγος;
Αναζητώντας τον τίτλο της έκθεσης, ήθελα κάτι σύντομο και περιεκτικό. Θα μπορούσε να είναι το αόριστο επίσης «γυναίκα» ή κάποια πιο ιντριγκαδόρικη φράση ή ακόμη και κάτι πιο ποιητικό. Παρ’ όλα αυτά, η λύση προήλθε ακούγοντας έναν από τους αγαπημένους μου Έλληνες μουσικούς, τον Φοίβο Δεληβοριά και πιο συγκεκριμένα την επιτυχία του «Εκείνη». Μέσα από τους στίχους του, βλέπει κανείς (ίσως βέβαια με ανδρικό βλέμμα) την κάθε γυναίκα, σε κάθε ηλικία, σε κάθε ρόλο κι αυτό είναι κάτι που με έκανε να αισθάνομαι πως το «Εκείνη» ως τίτλος είναι πλήρης. Μιλά για τη γυναικεία ύπαρξη στην ολότητά της, με κάθε ταυτότητα και ρόλο που Εκείνη κουβαλά.

Πώς αγκάλιασαν το θέμα οι φωτογράφοι που πήραν μέρος στο διαγωνισμό;
Ξέραμε από την πρώτη στιγμή πως οι δημιουργοί που θα μας στείλουν τις φωτογραφίες τους θα έχουν τόσο ετερόκλητες εικόνες, που το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει. Έτσι κι έγινε. Κάθε καλλιτέχνης μας έδειξε μέσω του φακού του, τη γυναίκα που εκείνος/η έχει βιώσει, τη γυναικεία ταυτότητα, τη γυναικεία ελευθερία, το σώμα, την ύπαρξη.

© Δέσποινα Μυκονιάτη

Υπήρχε μεγάλη συμμετοχή;
Στον χώρο μας προσπαθήσαμε να δείξουμε όσο το δυνατόν περισσότερες εικόνες αλλά η συμμετοχή στο διαγωνισμό ήταν πάνω από τη διπλάσια. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς, ένας χώρος για την τέχνη σε μια επαρχιακή πόλη, να κάνει εκδηλώσεις που ενώνουν τους ανθρώπους καλλιτεχνικά και πέρα από τα μεγάλα αστικά κέντρα, κι έτσι θεωρώ πως κάθε χρόνο η συμμετοχή σε τέτοιες δράσεις θα μεγαλώνει.

Το Photometria έχει το δικό της σπίτι, την παρακολουθώ καθώς μεγαλώνει, ωριμάζει και γιγαντώνεται. Ποια είναι τα επόμενα σχέδια;
Αρχικά, όπως είπα, ο πρώτος χρόνος λειτουργίας ήταν πειραματικός και για εμάς, ενώ φέτος οδεύουμε με πιο σταθερά βήματα. Πρέπει να πούμε, πως ενώ το Photometria Festival είναι μια από τις μεγαλύτερες φωτογραφικές διοργανώσεις της χώρας μας με μεγάλη αναγνωρισιμότητα εντός και εκτός Ελλάδας, δεν ισχύει το ίδιο και για το νεοσύστατο σπίτι του. Στόχος μας είναι το Photometria Photography Center, να γίνει αρχικά ένας πολιτιστικός φάρος στην Ελλάδα, όπου ο φωτογραφικός κι όχι μόνο κόσμος θα θέλει να παρουσιάσει τη δουλειά του με την ίδια επιθυμία όπως θα το έκανε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Επίσης είναι σημαντικό να στηρίζονται και οικονομικά τέτοια εγχειρήματα και για αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω στην προκειμένη περίπτωση και τους φωτογράφους αυτής της ομαδικής έκθεσης, που συλλογικά βοήθησαν προς αυτή την κατεύθυνση.

Ως φεστιβάλ ήδη είμαστε σε πολύ καλό δρόμο για την επόμενη διοργάνωση, η οποία έρχεται στις 28 Σεπτεμβρίου. Στόχος μας είναι να βελτιωνόμαστε κάθε χρόνο, ούτως ώστε κάθε επισκέπτης της διοργάνωσης να φεύγει με τις ωραιότερες αναμνήσεις. Πιστεύω πως έχουμε αποδείξει πως με την κατάλληλη υποστήριξη μπορούμε να προσφέρουμε εξαιρετικό πολιτιστικό προϊόν και πως οι διοργανώσεις τις επαρχίας έχουν απίστευτη δυναμική όταν οι φορείς, δημόσιοι και ιδιωτικοί, τις υποστηρίζουν έμπρακτα και με θέρμη. Έτσι κλείνοντας, εύχομαι να βρεθούν στον δρόμο μας άνθρωποι με όραμα και όρεξη για να ανεβάσουν το φεστιβάλ ακόμη πιο ψηλά, πράγμα το οποίο μπορεί να συμβεί μόνο συλλογικά και ανιδιοτελώς.

© Βασίλης Βασιλείου

Κείμενο & συμμετέχοντες
Η έκθεση "Εκείνη" αποτελεί μία αναδρομή στην αρχέγονη και σύγχρονη αναπαράσταση της γυναίκας μέσα από τον φακό της τέχνης. Ο επισκέπτης προσκαλείται να αναδείξει τις πολλαπλές διαστάσεις της γυναικείας ταυτότητας και να ανακαλύψει την πλούσια και πολυσύνθετη φύση της γυναικείας εμπειρίας. Με φωτογραφίες που κυμαίνονται από τον πολιτισμό, τη θρησκεία και την κοινωνική διαμόρφωση έως την προσωπική αναζήτηση και την αυτοαναγνώριση, η έκθεση προσφέρει ένα πλούσιο και πολυστρωματικό πανόραμα της γυναικείας ύπαρξης. Με σεβασμό και ευαισθησία προς τη γυναικεία εμπειρία, η έκθεση "Εκείνη" προσκαλεί τον επισκέπτη να αναλογιστεί, να εμπνευστεί και να ανακαλύψει την ανεξάντλητη πλούσια ποίηση και ποικιλία της γυναικείας φύσης, όπως αυτή παρουσιάζεται μέσα από το πρίσμα της τέχνης.

Συμμετέχουν: Δήμητρα ΑΜΒΡΟΣΙΑΤΟΥ - Δέσποινα ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ - Μαρία ΑΡΓΥΡΙΟΥ - Βασίλης ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ - Ελένη ΓΕΩΡΓΙΟΥ - Σταύρος ΓΙΑΝΝΑΚΟΒΙΤΗΣ - Λουλουδιά ΓΡΕΔΗ - Αντώνης ΔΑΝΑΣ - Ευθαλία ΔΗΜΗΤΡΑΝΤΖΟΥ - Μαρία ΖΛΑΤΑΝΗ - Νίκος ΚΑΡΑΜΠΕΤΑΚΗΣ - Σοφία ΚΑΨΑΜΠΕΛΗ - Ανθή ΚΟΛΛΙΑ - Εύη ΚΟΠΕΛΙΑ - Μόνικα ΚΡΟΝΤΗΡΑ - Χαρά ΚΥΠΡΟΥΛΗ - Κωνσταντίνος ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΗΣ - Κυριακή ΜΠΑΜΠΑΝΗ - Ασπασία ΜΠΙΝΤΟΥ - Δέσποινα ΜYΚΟΝΙΑΤΗ - Δημήτρης ΜΥΤΑΣ - Βασίλης ΝΑΣΤΟΠΟΥΛΟΣ - Μαίρη ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ - Αντώνης ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ - Σπυριδούλα ΠΡΙΝΤΖΙΟΥ - Φώτης ΣΑΡΡΑΣ - Κατερίνα ΣΑΤΟΥ - Δημήτριος ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΗΣ - Μαρία ΤΟΥΛΤΣΙΝΑΚΗ - Δημήτρης ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ - Αλεξία ΤΥΡΙΑΚΙΔΟΥ - Σώτη ΤΥΡΟΛΟΓΟΥ - Έλλη ΧΑΛΑΡΗ - Αγγελική ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ

Παναγιώτης Παππάς - βιογραφικό

Ο Παναγιώτης Παππάς γεννήθηκε το 1989 στα Ιωάννινα. Αποφοίτησε από το τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στις φωτογραφικές εγκαταστάσεις από το Τμήμα Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Φωτογραφίας Photometria ενώ εργάζεται ως εκπαιδευτικός από το 2014, διδάσκοντας φωτογραφία και καλές τέχνες. Είναι εισηγητής φωτογραφικών σεμιναρίων και ομιλιών, ενώ το έργο του έχει αποτελέσει μέρος πολλών ομαδικών εκθέσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Info
"Εκείνη" - Photometria Photography Center (PPC)
Έως 31 Μαρτίου 2024
Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη-Κυριακή: 17:00-21:00
Είσοδος: Ελεύθερη
Διεύθυνση: 21ης Φεβρουαρίου 184, Ιωάννινα