- CITY GUIDE
- PODCAST
-
28°
«Eyewitness / Γιάννης Μπεχράκης»: Το MOMus τιμά το έργο του κορυφαίου Έλληνα φωτορεπόρτερ
Ο ανταποκριτής του πρακτορείου Reuters κατέγραψε τις πιο ταραχώδεις στιγμές της σύγχρονης ιστορίας
Γιάννης Μπεχράκης: Σήμερα τα εγκαίνια της έκθεσης στο MOMus - Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης - Επί τρεις δεκαετίες κατέγραψε εμπόλεμες συρράξεις και κρίσεις.
Την ώρα που οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση αγνοουμένων στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου ανοιχτά της Πύλου είναι σε εξέλιξη, εικόνες από αντίστοιχους τραγικούς πρωταγωνιστές, όπως τους αιχμαλώτισε ο φωτογραφικός φακός του κορυφαίου φωτοδημοσιογράφου Γιάννη Μπεχράκη έχουν πάρει τη θέση τους στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στην έκθεση με τίτλο «Eyewitness/Γιάννης Μπεχράκης», που εγκαινιάζεται σε λίγες ώρες.
«Καθήκον μου είναι να φροντίσω κανένας να μην μπορεί να πει ότι δεν γνώριζε», έλεγε ο ίδιος την περίοδο που κάλυπτε ακούραστα και με πάθος εμπόλεμες συρράξεις και κρίσεις. Τις τρεις τελευταίες δεκαετίες αποτύπωσε γεγονότα σε χώρες όπως η Τσετσενία, το Αφγανιστάν, το Κόσοβο, η Σομαλία, το Ιράκ, η Σιέρα Λεόνε, η Λιβύη, η Ελλάδα, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη και το Ιράν, όπου ο ίδιος βρέθηκε ως αυτόπτης μάρτυρας.
«Είναι πολύ επίκαιρη η έκθεση, καθώς υπάρχουν τόσο φωτογραφίες από την προσφυγική κρίση, όσο από εμπόλεμες ζώνες, αλλά και από τις περιοχές από όπου έχουμε μεγάλη εισροή προσφύγων. Υπάρχουν φωτογραφίες από τη Λιβύη, το Ιράκ, το Αφγανιστάν και αν το συνδέσει κανείς νοητικά σε σχέση με τις εποχές, τις χρονολογίες και τα γεγονότα, νομίζω ότι δημιουργείται πραγματικά ένα πλαίσιο, μέσα στο οποίο μπορεί κανείς να καθρεφτιστεί σε σχέση με τα σημερινά γεγονότα», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο επιμελητής του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Ηρακλής Παπαϊωάννου.
Ο κ. Παπαϊωάννου έχει την επιμέλεια της έκθεσης από κοινού με τη διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Ηρώ Κατσαρίδου και τον φωτοδημοσιογράφο του Associated Press Λευτέρη Πιταράκη, τον άνθρωπο που έχει δηλώσει ότι ο Γιάννης Μπεχράκης είναι ο μόνος λόγος που κάνει αυτή τη δουλειά.
Οι εικόνες του Μπεχράκη καθηλώνουν τόσο λόγω των ευαίσθητων θεμάτων που αποτυπώνουν, όσο και για την καλλιτεχνική τους αρτιότητα. Ο ίδιος βέβαια δεν αποδέχονταν τον όρο «καλλιτέχνης», γιατί θεωρούσε ελαφρώς ανήθικο να κάνει τέχνη ενώπιον αυτών των γεγονότων.
Πορευόταν με γνώμονα τη λιτότητα της σύνθεσης, την εκφραστική αμεσότητα, την επιλογή της στιγμής και το σεβασμό στην ακεραιότητα του γεγονότος.
«Αυτό που τον ενδιέφερε και αυτό στο οποίο έδινε προτεραιότητα, ήταν να συλλάβει το γεγονός με τον πιο αντικειμενικό και ταυτόχρονα άμεσο για το θεατή τρόπο, χωρίς να παραβεί τη δημοσιογραφική δεοντολογία. Από εκεί και πέρα συμφωνούμε όλοι και αποδεικνύεται από το γεγονός ότι βραβεύτηκε τόσες φορές από τους συναδέλφους του με τόσο υψηλές διακρίσεις, ότι αρκετές από τις εικόνες του υπερβαίνουν τα όρια της ειδησεογραφίας, σε καθηλώνουν, διαρκούν μέσα στο χρόνο και έχουν όλα τα χαρακτηριστικά που θα σκεφτόταν κάνεις να αποδώσει και σε ένα έργο τέχνης», τονίζει ο κ. Παπαϊωάννου.
Γιάννης Μπεχράκης: Τρεις δεκαετίες φωτορεπορτάζ, από την αναλογική έως την ψηφιακή εποχή
Ο επισκέπτης της έκθεσης μέσα από περίπου 250 φωτογραφίες και βιντεοπροβολές θα δημιουργήσει μία πλήρη εικόνα για την επαγγελματική διαδρομή του Γιάννη Μπεχράκη από το 1987 έως το 2019, οπότε και έφυγε από τη ζωή σε ηλικία μόλις 58 ετών.
«Σπονδυλική στήλη» της έκθεσης αποτελούν οι περίπου 70 φωτογραφίες που πρωτοπαρουσιάστηκαν λίγους μήνες μετά το θάνατό του στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο του Athens Photo World 2019.
«Το κομμάτι αυτό το υιοθετήσαμε όπως ακριβώς ήταν εκεί, για να τιμήσουμε τους συναδέλφους μας οι οποίοι έκαναν αυτή τη δουλειά. Την επιλογή των εικόνων έκανε ο Λευτέρης Πιταράκης -ο οποίος θα είναι σήμερα εδώ, ενώ συμμετείχε και ο ίδιος ο Γιάννης το τελευταίο διάστημα πριν φύγει από τη ζωή», αναφέρει ο κ. Παπαϊωάννου.
Γιάννης Μπεχράκης: «Καθήκον μου είναι να φροντίσω κανένας να μην μπορεί να πει ότι δεν γνώριζε»
Την έκθεση πλαισιώνουν δύο προθήκες, όπου φιλοξενούνται πολύ ιδιαίτερες πληροφορίες από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του. Ο χάρτης με όλα τα σημεία που βρέθηκε και κάλυψε εμπόλεμες συρράξεις, τεχνικά μέσα της εποχής που ξεκίνησε να εργάζεται, συνεντεύξεις και κείμενά του, όλα από το αρχείο του ίδιου, με την ευγενική άδεια της οικογένειάς του.
«Στη μία προθήκη υπάρχει μία σειρά μικρών φωτογραφιών, εκτυπώσεων σε μέγεθος α4, με τις λεζάντες τους από κάτω δακτυλογραφημένες από τον ίδιο το φωτογράφο, που αντιστοιχούν στο τελευταίο κομμάτι της περιόδου που οι φωτοδημοσιογράφοι -λόγω του ότι δεν υπήρχαν τα ψηφιακά μέσα, έστελναν ακόμη τις φωτογραφίες τους με το photo transmitter. Έχουμε μία τέτοια συσκευή για να δει ο κόσμος πώς ήταν αυτή η τεχνολογία», εξηγεί ο επιμελητής.
Στην ίδια προθήκη υπάρχουν ακόμα φωτογραφίες από την περίοδο 1987-1991, που ήταν ακόμη ήταν σε ισχύ αυτή η τεχνολογία, για να δει ο επισκέπτης ποια ήταν τα πρώτα θέματα με τα οποία ασχολήθηκε ο Γιάννης Μπεχράκης.
«Υπάρχει φωτογραφία από το Ευρωμπάσκετ του '87 που ήταν η πρώτη του συνεργασία με το πρακτορείο Reuters, η πρώτη του αποστολή στη Γιουγκοσλαβία, φωτογραφίες σχετικές με την τρομοκρατία στην Αθήνα του '88 και του '89, όπως και από την περίοδο Κοσκωτά», συμπληρώνει.
Στη δεύτερη προθήκη υπάρχει υλικό από ελληνικά και ξένα περιοδικά -και εξώφυλλα περιοδικών, που φιλοξένησαν φωτογραφίες του Γιάννη Μπεχράκη, ανάμεσά τους το Spiegel το Time. Άλλωστε η διεθνής του αναγνώριση είναι δεδομένη και αποδεικνύεται από τα πολλά βραβεία που κατέκτησε σε Ελλάδα και εξωτερικό και τις υψηλότερες διακρίσεις σε παγκόσμιο επίπεδο με τις οποίες τιμήθηκε για το έργο του.
«Στην έκθεση υπάρχει ακόμη σε ένα δωμάτιο μία προβολή περίπου 130 φωτογραφιών από το σύνολο της καριέρας του, αλλά και δύο βίντεο στα οποία μιλάει ο ίδιος. Το ένα είναι από την παρουσίασή του στο TEDxAthens το 2013, όπου αναφέρθηκε στην περίπτωση της Σιέρα Λεόνε όπου κόντεψε να χάσει τη ζωή του και το δεύτερο είναι ένα ημίωρο επεισόδιο από τη σειρά ντοκιμαντέρ «Οπτική Γωνία» της ΕΡΤ, στο οποίο μιλάει ο ίδιος και ο Λευτέρης Πιταράκης για το φωτορεπορτάζ και τις δυσκολίες αυτής της δουλειάς», επισημαίνει ο κ. Παπαϊωάννου.
Η έκθεση «Eyewitness/Γιάννης Μπεχράκης» εγκαινιάζεται σήμερα στις 19:30 στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α', Προβλήτα Α', λιμάνι Θεσσαλονίκης), όπου θα παραμείνει έως τις 08 Οκτωβρίου 2023.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Τα παιδικά χρόνια, η εξέλιξή της ως φωτογράφος, ο πόλεμος και το μετατραυματικό στρες και η ταινία για τη ζωή της
Μια συζήτηση με τη νικήτρια στην κατηγορία Wildlife & Nature των Sony World Photography Awards 2024
Συνέντευξη με την φωτογράφο και καθηγήτρια φωτογραφίας με αφορμή την έκθεση που έκανε πρόσφατα στην Πράγα
Οι φωτογραφίες του «Dear God, the Parthenon is still broken» συνθέτουν έναν παράλληλο κόσμο, αποκομμένο από τον τόπο και τον χρόνο
Μερικές σκέψεις με αφορμή την «Θεσσαλονίκη: Η Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων 1870-1920», στο Εβραϊκό μουσείο του Παρισιού
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.