- CITY GUIDE
- PODCAST
-
33°
Λένα Σιώπη: Το αυτοπορτραίτο είναι πόλεμος
Η φωτογράφος που σπάει τους κανόνες για να δώσει μορφή και ανάσα στις εικόνες που κυοφορεί
![villycalliga.jpg villycalliga.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/villycalliga_1.jpg)
![Η Λένα Σιώπη. Η Λένα Σιώπη.](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2022/01/18/lena-siopi-cover1.jpg)
Προτζέκτορας: Μια συζήτηση με τη Λένα Σιώπη για τη φωτογραφία και την υπέρβαση των κανόνων.
Ασπρόμαυρες γυναικείες φιγούρες πλέουν μπροστά στον φακό. Χαμένες μέσα σε εγκαταλελειμμένα, ερημικά τοπία φαίνονται απόκοσμες, «μυρίζουν» δυστοπία. Όμως το εκπαιδευμένο μάτι δεν μπορεί να μην ξεχωρίσει τη βαθιά ευαισθησία αυτών των εικόνων. Γιατί η Λένα Σιώπη δεν αποτυπώνει με την κάμερά της την πραγματικότητα, δεν ρυθμίζει την κάμερά της για να πετύχει την τέλεια λήψη του κόσμου γύρω της αλλά σπάει τους κανόνες για να καταφέρει να δώσει μορφή και ανάσα στις εικόνες που κυοφορεί.
Δεν έμαθα ποτέ το γιατί ο μπαμπάς μου, από τα ταξίδια που έκανε, μου έφερνε δώρο φωτογραφικές μηχανές. Ίσως τελικά αυτό να ήταν η αρχή. Φωτογράφιζα πολύ, χωρίς σκέψη. Το χαρτζιλίκι μου πήγαινε στα φιλμ, στα βιβλία, στους δίσκους, στον κινηματογράφο, στο θέατρο. Η αγάπη σε όλα αυτά με έκαναν αυτό που είμαι. Τότε χωρίς να το καταλαβαίνω. Είχα την τύχη να ταξιδεύω συχνά. Εκθέσεις, μουσεία, τέχνες. Πάντα κάπου μέσα σε όλα αυτά και η φωτογραφία. Τα χρόνια πέρασαν, σπούδασα λογιστική, δούλευα, έκανα οικογένεια, η φωτογραφία έμεινε πολύ πίσω.
Οι παλιές αγάπες δεν ξεχνιούνται, όμως και τα βήματά σου σε φέρνουν πάλι στη φωτογραφία.
Το 2010 αποφασίζω να τη μάθω. Παρακολουθώ ένα ολοκληρωμένο διετές πρόγραμμα σεμιναρίων στα Photoglobe Seminars. Τα δύο αυτά χρόνια διάβασα πολύ, μελέτησα τεχνικές και φωτογράφους, πάλευα με τον εαυτό μου και με το όπλο που είχα στα χέρια μου. Σιγά-σιγά κατάλαβα τι μπορούσα να κάνω με τη φωτογραφική μου μηχανή, πώς μπορούσα όλα αυτά που είχα μέσα μου να τα κάνω εικόνες ή έστω να προσπαθώ. Από τότε δεν σταμάτησα ποτέ να παλεύω και να προσπαθώ, να πειραματίζομαι και να δημιουργώ. Παράλληλα παρακολουθούσα σεμινάρια Ιστορίας της Τέχνης στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
![Φωτογραφία της Λένας Σιώπη. Φωτογραφία της Λένας Σιώπη.](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/lena-siopi1.jpg)
Τον πρώτο καιρό με ποιον τρόπο προσέγγιζες τη φωτογραφία; Συνήθως είναι η περίοδος που οι περισσότεροι φωτογραφίζουν μανιωδώς τα πάντα.
Αυτό είναι αλήθεια και, ναι, στην αρχή φωτογράφιζα τα πάντα! Από την αρχή όμως έμαθα να δουλεύω είτε στο πλαίσιο εργασιών είτε για εκθέσεις, έμαθα να μελετώ και να διαλέγω τις φωτογραφίες μου. Όλη αυτή η διαδικασία είναι μεγάλο σχολείο για αυτό και τώρα ενοχλούμαι όταν βλέπω ανθρώπους να μαζεύουν 10 καλές φωτογραφίες τους, να τις περιφέρουν από εδώ κι από εκεί και από κάτω σε μια ταμπέλα να λένε «το project» μου. Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Θέλει δουλειά!
![Φωτογραφία της Λένας Σιώπη. Φωτογραφία της Λένας Σιώπη.](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/lena-siopi2.jpg)
Στις εικόνες σου είναι έντονη η «μυρωδιά», η αίσθηση της εγκατάλειψης.
Στην προετοιμασία της δεύτερής μου έκθεσης έρχομαι τυχαία σε «επαφή» με την εγκατάλειψη. Από τότε η εγκατάλειψη είναι η πρώτη μου φωτογραφική αγάπη και μάλλον παντοτινή. Είναι ένα μεγάλο κομμάτι στη φωτογραφική μου πορεία. Σπίτια, νοσοκομεία, εργοστάσια κ.λπ. Την εγκατάλειψη την αντιμετωπίζω με σεβασμό, με μια διάθεση να «ακούσω» τις κρυφές φωνές του κάθε χώρου, της κάθε ψυχής που πέρασε από εκεί. Η εγκατάλειψη δεν είναι η βρωμιά, δεν είναι τα εξωτερικά παράθυρα, οι πόρτες, είναι το εσωτερικό. Φωτογραφίζω την εγκατάλειψη με προσωπικό κόστος αλλά ποτέ με φόβο, όταν μπαίνω σε έναν τέτοιο χώρο χάνομαι. Υπάρχουν φορές που «κουβαλάω» την ενέργεια των χώρων αυτών για μέρες, αλλά και πάλι δεν φοβάμαι, μόνο προσπαθώ μέσα από τις λήψεις μου να καταλάβω το γιατί.
![Φωτογραφία της Λένας Σιώπη. Φωτογραφία της Λένας Σιώπη.](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/lena-siopi3.jpg)
Πώς εξελίχθηκε η σχέση σου με τη φωτογραφία;
Τα χρόνια περνούν μεγαλώνω, περνάω φάσεις, χάνω ανθρώπους. Η φωτογραφία με ακολουθεί. Πλέον δεν είναι μια απλή εικόνα, είναι κατάθεση ψυχής, είναι αυτό που βλέποντάς το να μπορείς να πας λίγο πιο πέρα, να μην μείνεις εκεί. Να σκεφτείς, να νιώσεις, να αναρωτηθείς! Βασική προϋπόθεση να αφήσεις τον εαυτό σου ελεύθερο, να μην σταθείς σε στερεότυπα και στεγανά. Παίρνω μέρος σε εκθέσεις, δουλεύω ως φωτογράφος σε site, και για δύο χρόνια έχω την τύχη να βρίσκομαι σε έναν χώρο αμιγώς καλλιτεχνικό όπου επιμελούμαι εκθέσεις, και μεταδίδω σε ανθρώπους, που θέλουν να ασχοληθούν με τη φωτογραφία, τις γνώσεις και τις εμπειρίες μου.
Και σταματάς να φωτογραφίζεις «τα πάντα»;
Σταματώ να φωτογραφίζω τα πάντα! Βρίσκω σιγά-σιγά τον δικό μου δρόμο. Αυτό που φωτογραφίζω γίνεται η αλήθεια μου, σε κάθε μου φωτογραφία είμαι εγώ! Πλέον δεν κυνηγάω τη σωστή λήψη για να έχω ένα σωστό αποτέλεσμα (και τελικά τι είναι σωστό και τι λάθος;), Κάνω μια λήψη για να την κάνω κάτι άλλο. Να την πάω λίγο παρακάτω. Να φτιάξω μια εικόνα που εγώ έχω στο μυαλό και στην ψυχή μου. Μπορεί να τη συνδυάσω με κάποια άλλη, μπορεί να την επεξεργαστώ και να της δώσω μια άλλη ελευθερία.
Είναι η στιγμή που ο καλλιτέχνης παίρνει την σκυτάλη από τον φωτογράφο για να συνεχίσει. Η δημιουργική διαδικασία αλλάζει;
Συνεχίζω ως φωτογράφος να βλέπω εικόνες παντού, πλέον όμως σχεδόν την ίδια στιγμή σκέφτομαι τι θα κάνω με αυτή την εικόνα. Έχω τα εργαλεία, ναι, τα χρησιμοποιώ! Δεν νιώθω καμία ενοχή για αυτό! Η τελική εικόνα είναι δική μου, η σκέψη επίσης, η επεξεργασία γίνεται συνειδητά, άρα το αποτέλεσμα και το τι θέλω να πω (αν πω) είναι καθαρά δικό μου. Μπορεί να επικοινωνήσω με τον θεατή, μπορεί και όχι − και τα δύο έχουν το δικό τους κέρδος. Από αυτή τη διαδικασία προέκυψαν τρία project που βρίσκονται σε εξέλιξη το «Soul Exploring», το «Past Lives» και το «Dolls’ games».
Αυτό το πέρασμα από τη φωτογραφική αποτύπωση στη «γέννηση» εικόνων θεωρώ ότι είναι δημιουργική εξέλιξη.
Η εξέλιξη είναι απαραίτητη για την ανθρώπινη ψυχή. Το ίδιο απαραίτητη είναι και για την τέχνη. Ποιος ο λόγος να υπάρχεις φωτογραφικά αν δεν εξελίσσεσαι, αν δεν αλλάζεις, αν δεν ρισκάρεις; Ποιος ο λόγος να φωτογραφίζεις τα ίδια και τα ίδια; Η συνήθεια και η σιγουριά είναι μεγάλη παγίδα, το ξέρω καλά. Και, όχι, δεν έχει να κάνει με τη συνέπεια. Πόσο σίγουρος όμως είσαι ότι, αν αλλάξεις κάτι, δεν θα οδηγηθείς κάπου αλλού που ίσως είναι πιο ενδιαφέρον που ίσως είναι και καλύτερα; Και μόνο η διαδικασία αρκεί. Βέβαια, θα πρέπει να πω ότι η ελληνική κοινωνία αναφορικά με την τέχνη είναι αμήχανη μπροστά στο διαφορετικό, στο σκοτεινό.
Αυτοπορτραίτα. Πολλοί άνθρωποι τα μπερδεύουν με τις selfies, όμως δεν έχουν καμία σχέση. Μίλησέ μου για τα δικά σου.
Τα τελευταία 3 χρόνια ξεκίνησα κάποιες σειρές αυτοπορτραίτων. Το αυτοπορτραίτο δεν είναι selfie. Είναι πόλεμος! Πολεμάς με τους φόβους σου, τα όνειρα, τις απόψεις, τα θέλω, τα μη, τα πρέπει. Είναι ψυχοφθόρο, είναι ένα είδος ψυχανάλυσης, δύσκολο πολύ. Τσαλακώνεσαι, πονάς, πληγώνεσαι, κλαις, γελάς. Δεν έχει να κάνει με την ματαιοδοξία!
Τι ετοιμάζεις αυτή την περίοδο;
Έχω στείλει ήδη τη δουλειά μου σε δύο ομαδικές εκθέσεις που έχουν δυστυχώς αναβληθεί, μία στην Αθήνα και μία στην Αλβανία όπου εκπροσωπώ την Ελλάδα. Επίσης ετοιμάζω μια ατομική έκθεση στην πόλη μου, τη Θεσσαλονίκη.
Και το μεγάλο σου σχέδιο;
Το μεγάλο μου σχέδιο και στοίχημα είναι μια έκθεση που να ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα.
Δείτε τη φωτογραφική δουλειά της Λ. Σιώπη, εδώ: Instagram, Facebook, Facebook Page, Site .
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To workshop της «φωτογράφου ζωής» στη μεγαλύτερη Ιχθυόσκαλα της χώρας
Μενέλαος Μυρίλλας, Neil Shape, Νίκος Αλιάγας, Τάσος Ανέστης, Κοσμάς Κουμιανός, Τάσος Βρεττός, Αντώνης Νικολόπουλος, Γιάννης Λάριος και Θοδωρής Τσεκούρας μοιράζονται φωτογραφίες του καλοκαιριού
Στη μετάβαση από τον παλιό κόσμο στον καινούργιο, τι από τον εαυτό μας θα παραμείνει ίδιο; Ο φωτογράφος απαντά μέσα από την έκθεσή του «ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)»
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.