Οι «Ασήμαντες Στιγμές» του Γιάννη Γιασάρη
«Η ομορφιά της καθημερινότητας των ανθρώπων, το απρόσμενο, είναι πάντα εκεί. Αρκεί να είσαι έτοιμος να το καταγράψεις με την κάμερα σου».
![villycalliga.jpg villycalliga.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/villycalliga_1.jpg)
![Ο φωτογράφος Γιάννης Γιασάρης Ο φωτογράφος Γιάννης Γιασάρης](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/07/12/cover.jpg)
Προτζέκτορας: Μια συζήτηση με τον φωτογράφο Γιάννη Γιασάρη με αφορμή το νέο του βιβλίο «Insignificant Moments» (εκδόσεις Blurb).
«Εάν μπορείς να μυρίσεις τον δρόμο κοιτάζοντας μια εικόνα, τότε έχεις δημιουργήσει μια φωτογραφία δρόμου», έλεγε ο Bruce Gilden. Στις φωτογραφίες του Γιάννη Γιασάρη, μέλους της διεθνούς φωτογραφικής κολεκτίβας TTL, μυρίζεις τον δρόμο. Τον αναζήτησα με αφορμή το τρίτο βιβλίο του, το «Insignificant Moments» που εκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Blurb, και μιλήσαμε για τις ασήμαντες στιγμές που ένας φωτογράφος μπορεί να κάνει σημαντικές.
Πες μου για την πρώτη φορά που πήρες κάμερα στα χέρια σου.
Τον χειμώνα του 2003 ήμουν με μια παρέα φίλων σε ένα ορεινό χωριό στη Βόρεια Ελλάδα. Κάτι οι συζητήσεις, κάτι τα ποτά, ένας από τους ιδιοκτήτες του ξενώνα έφερε να μας δείξει την καινούργια του μηχανή. Δεν θα αναφέρω τη μάρκα της γιατί δεν έχει σημασία αλλά πρέπει όμως να αναφέρω το χρώμα της. Βυσσινί. Με πολλά κουμπιά που δεν είχα ιδέα σε τι ακριβώς χρησιμεύουν. Θυμάμαι ότι ασχολήθηκα λίγο μαζί της και είχα πραγματικά εντυπωσιαστεί όταν εστίαζα κάπου και ξεθόλωνε το αντικείμενο που εστίαζα.
![© Γιάννης Γιασάρης Φωτογραφία του Γιάννη Γιασάρη](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/1_giannis-giasaris.jpg)
Κόλλησες το μικρόβιο αμέσως;
Ναι, εκεί πιστεύω ήταν που μου μπήκε το μικρόβιο της φωτογραφίας. Να μην τα πολυλογώ, γυρίζοντας πίσω στην Αυστραλία, ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανα ήταν να αγοράσω την ίδια βυσσινί κάμερα κι ό,τι άλλο πίστευα ότι χρειάζεται κάποιος για να είναι καλός φωτογράφος. Τι τρίποδα! τι φακούς! τι φίλτρα! Ό,τι μπορείς να φανταστείς κι όσα άντεχε η τσέπη μου. Γιατί ως γνωστόν, η φωτογραφία μπορεί να γίνει ακριβό χόμπι. Όπως κάποιος, πολύ σωστά, είχε πει «μάθετε στο παιδί σας φωτογραφία και δεν θα του περισσεύουν λεφτά για ναρκωτικά».
![© Γιάννης Γιασάρης Φωτογραφία του Γιάννη Γιασάρη](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/2_giannis-giasaris.jpg)
Να υποθέσω ότι έκανες ό,τι κάνουν όλοι οι νέοι φωτογράφοι; Φωτογράφιζες τα πάντα;
Ακριβώς έτσι! Στην αρχή σαν νέος φωτογράφος δεν είχα καταλήξει ποιο είδος φωτογραφίας θα με ενδιέφερε να ασχοληθώ, απλά αρματωνόμουν κι έβγαινα στους δρόμους χωρίς κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου. Απλά να είμαι έξω και να φωτογραφίζω τα πάντα! τι πουλιά, τι πόμολα, τι λουλούδια! ΤΑ ΠΑΝΤΑ!
![© Γιάννης Γιασάρης Φωτογραφία του Γιάννη Γιασάρη](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/3_giannis-giasaris.jpg)
Πότε εστίασες στη φωτογραφία δρόμου; Ένα, παρά το ό,τι νομίζουν οι περισσότεροι, ιδιαίτερα απαιτητικό είδος φωτογραφίας;
Σε σχετικά σύντομο διάστημα, και μετά από πολλές ώρες γκουγκλάρισμα και ΥouTubing, κατάλαβα ότι πιο πολύ με ενδιαφέρει αυτό το είδος. Άλλωστε, θυμάμαι ότι από παιδί μου άρεσε να παρακολουθώ τους ανθρώπους, το πώς συμπεριφέρονταν στην καθημερινότητα τους. Επίσης, ασυναίσθητα η ματιά μου σκάλωνε συχνά σε φωτογραφίες δρόμου σπουδαίων φωτογράφων και προσπερνούσα τα άλλα είδη φωτογραφίας. Ίσως γιατί ακριβώς δεν είχαν τίποτα να μου πούνε.
Ασπρόμαυρη στην αρχή; Συνηθίζεται, γι' αυτό σε ρωτάω.
Φυσικά σαν νέος στην τέχνη αυτή, θεωρούσα ότι η φωτογραφία πρέπει να είναι ασπρόμαυρη. Πιθανόν να οφειλόταν σε αυτό το διαχρονικό και καλλιτεχνικό που βγάζει η ασπρόμαυρη φωτογραφία. Δεν ξέρω γιατί ακριβώς αλλά έπεσα κι εγώ στην λούμπα αυτή και ίσως για καλό μου γιατί σε σχετικά γρήγορο διάστημα από το ξεκίνημα της ενασχόλησης μου με την φωτογραφία ήρθαν τα πρώτα θετικά σημάδια για την μέχρι τότε πορεία μου.
![© Γιάννης Γιασάρης Φωτογραφία του Γιάννη Γιασάρη](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/4_giannis-giasaris.jpg)
Μιλάς για το 2016, που ψηφίστηκες ως ο καλύτερος φωτογράφος ασπρόμαυρης φωτογραφίας στην Αυστραλία.
Ήταν μια τεράστια επιβράβευση που μου έδωσε περισσότερη ενέργεια να ασχοληθώ ακόμη πιο εντατικά με τη φωτογραφία δρόμου. Φτάνοντας τώρα στο 2021, με αρκετές διεθνείς διακρίσεις στα μεγαλύτερα φεστιβάλ φωτογραφίας δρόμου όπως του Μαϊάμι, του Μιλάνου του Λονδίνου, της Κωνσταντινούπολης κτλ. έχοντας ήδη τυπώσει δύο βιβλία μου που εξαντλήθηκαν πολύ γρήγορα, και μετά από 3-4 χρόνια αναμονής και συλλογής υλικού, ήρθε η ώρα να παρουσιάσω το τρίτο βιβλίο μου με φωτογραφία δρόμου από την Μελβούρνη όπου ζω τα τελευταία 20 χρόνια.
Ζούμε στην εποχή του διαδικτύου, οι περισσότεροι φωτογράφοι προτιμούν να εμφανίζουν τη δουλειά τους μόνο μέσα από αυτό. Εσύ τις τυπώνεις και σε βιβλία. Ο λόγος;
Ο λόγος που αγαπώ να το κάνω είναι επειδή θεωρώ πως το «ταξίδι» μιας φωτογραφίας ξεκινάει μόνο όταν τυπωθεί σε κάποια μορφή. Όταν μπορείς να την αγγίξεις και να μυρίσεις τη μυρωδιά του τυπωμένου χαρτιού. Δεν είναι τυχαίο που σε κάθε καινούργια έκδοση ο κόσμος συχνά εύχεται να είναι καλοτάξιδη.
![«Insignificant Moments»- Street Photography in Melbourne - Yiannis Yiasaris, Εκδόσεις Blurb «Insignificant Moments»- Street Photography in Melbourne - Yiannis Yiasaris, Εκδόσεις Blurb](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/5_insignificant-moments.jpg)
Ο τίτλος του νέου σου βιβλίου είναι «Insignificant Moments». Ασήμαντες Στιγμές. Είναι όμως, ασήμαντες;
Πιθανόν να είναι ασήμαντες στιγμές για πολλούς. Όμως για ένα φωτογράφο δρόμου μπορεί να αποτελούν τη λεγόμενη «αποφασιστική στιγμή», το «decisive moment» που ψάχνουν όλοι όσοι ασχολούνται με αυτό το είδος της φωτογραφίας. Και είναι αυτό που θα κάνει μια φωτογραφία να ξεχωρίσει από την πληθώρα φωτογραφιών που βομβαρδιζόμαστε καθημερινά είτε από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε από έντυπα μέσα.
Και θα καταγράψει μια τυχαία στιγμή από την ομορφιά της καθημερινότητας;
Σκοπός της δουλειάς μου είναι να δείξω την όμορφη, μη σκηνοθετημένη πλευρά της καθημερινότητας. Δεν έχει σημασία αν οι φωτογραφίες έχουν τραβηχτεί στην Μελβούρνη ή στο Τόκυο ή σε ένα μικρό στενό της Αθήνας ή της πόλης μου της Θεσσαλονίκης.
Η ομορφιά της καθημερινότητας των ανθρώπων, το απρόσμενο, είναι πάντα εκεί. Αρκεί να είσαι έτοιμος να το καταγράψεις με την κάμερα σου.
Δείτε τη φωτογραφική δουλειά του Γ. Γιασάρη στο site και το instagram
Βρείτε το βιβλίο του Γ. Γιασάρη, «Insignificant Moments» εδώ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Τα παιδικά χρόνια, η εξέλιξή της ως φωτογράφος, ο πόλεμος και το μετατραυματικό στρες και η ταινία για τη ζωή της
Μια συζήτηση με τη νικήτρια στην κατηγορία Wildlife & Nature των Sony World Photography Awards 2024
Συνέντευξη με την φωτογράφο και καθηγήτρια φωτογραφίας με αφορμή την έκθεση που έκανε πρόσφατα στην Πράγα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.