Χριστόφορος Δουλγέρης & Willem Harbers: Το Μέλλον ήταν Χθες
Δύο καλλιτέχνες, οι οποίοι -εργαζόμενοι εντελώς ανεξάρτητα- επικεντρώνονται ο καθένας ξεχωριστά στη μηχανή ως καυστικό σύμβολο της ανθρωπότητας
![62222-137653.jpg 62222-137653.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/62222-137653.jpg)
![Blue Print Χριστόφορος Δουλγέρης & Willem Harbers: Παρουσίαση της έκθεσης «Το Μέλλον ήταν Χθες» στο Πολιτιστικό Κέντρο Τεχνών Βέσελινγκ](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/07/12/1.jpg)
Χριστόφορος Δουλγέρης & Willem Harbers: Παρουσίαση της έκθεσης «Το Μέλλον ήταν Χθες» στο Πολιτιστικό Κέντρο Τεχνών Βέσελινγκ (Kunstverein Wesseling)
Μια σύνδεση ανάμεσα στην τέχνη και τη βιομηχανία επιχειρούν ο Έλληνας καλλιτέχνης Χριστόφορος Δουλγέρης (δείτε προηγούμενη δουλειά του εδώ και εδώ) με τον Ολλανδό Willem Harbers στην έκθεση «Το Μέλλον ήταν Χθες», όπου παρουσιάζουν την προσωπική τους προσέγγιση στην αισθητική της μηχανής στο Πολιτιστικό Κέντρο Τεχνών Βέσελινγκ (Kunstverein Wesseling).
![A.O Χριστόφορος Δουλγέρης & Willem Harbers: Παρουσίαση της έκθεσης «Το Μέλλον ήταν Χθες» στο Πολιτιστικό Κέντρο Τεχνών Βέσελινγκ](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/a.o.jpg)
Όπως σημειώνει ο επιμελητής της Gérard Goodrow: «Ήδη από το τέλος του 19ου αιώνα, το Βέσελινγκ, ως κομμάτι της Ρηνανίας, κοιτίδας της Χημείας, άρχισε να εξελίσσεται σε παραδοσιακή έδρα της βιομηχανίας. Σήμερα, ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 40% των θέσεων εργασίας, που αντιστοιχεί σε πάνω από 6000 εργαζομένους, εντάσσεται στον τομέα της μεταποίησης. Έτσι η πόλη και η βιομηχανία είναι εδώ και καιρό αναπόσπαστα συνδεδεμένες μεταξύ τους.
![C-Blower (2018) Χριστόφορος Δουλγέρης & Willem Harbers: Παρουσίαση της έκθεσης «Το Μέλλον ήταν Χθες» στο Πολιτιστικό Κέντρο Τεχνών Βέσελινγκ](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/c-blower-2018.jpg)
Το 1919, ο ντανταϊστής καλλιτέχνης Ραούλ Χάουσμαν (1886-1971) δημιούργησε το πιο διάσημο έργο του «Mechanical Head – The Spirit of Our Time» («Μηχανικό Κεφάλι – Το Πνεύμα της Εποχής Μας»), αποτελούμενο από ένα ανδρείκελο κομμωτικής με διάφορες συσκευές μέτρησης συνδεδεμένες σε αυτό: ο «Σύγχρονος Άνθρωπος» ως ανθρωποειδές. Δύο χρόνια αργότερα, ο Μαξ Έρνστ (1891–1976) ζωγράφισε το αινιγματικό έργο «Celebes»: στη διεπαφή μεταξύ ντανταϊσμού και σουρεαλισμού, ο ελέφαντας που μοιάζει με ρομπότ του Έρνστ αποτελεί σαφώς ένα πανομοιότυπο του μηχανικού ανθρώπου του Χάουσμαν. Και τα δύο έργα μαρτυρούν τον διστακτικό και ταυτόχρονα αποφασιστικό εναγκαλισμό της εκβιομηχάνισης και της τεχνολογίας του Μοντερνισμού ως καταλύτες αυτού που ο Άλντους Χάξλεϋ (1894–1963) θα περιέγραφε αργότερα ως «δυστοπικό» στο πρωτοποριακό του μυθιστόρημα «Brave New World» («Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος», 1931).
![Blue Print Χριστόφορος Δουλγέρης & Willem Harbers: Παρουσίαση της έκθεσης «Το Μέλλον ήταν Χθες» στο Πολιτιστικό Κέντρο Τεχνών Βέσελινγκ](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/blue-print-02-2018.jpg)
Αόριστες και αινιγματικές είναι οι βιομηχανικές μηχανές που «απεικονίζονται» στις μεγάλες έγχρωμες φωτογραφίες του Έλληνα καλλιτέχνη Χριστόφορου Δουλγέρη (γεν. 1975). Ο φωτισμός chiaroscuro μιας σειράς έργων δίνει έμφαση στη θεατρικότητα των εικόνων, μετατρέποντας τις μηχανές σε σκηνικούς χαρακτήρες από μια εδώ και καιρό λησμονημένη ελληνική τραγωδία. Κάθε μηχανή είναι ένα άτομο με τη δική του μοναδική προσωπικότητα. Οι σχισμένοι και σκονισμένοι μουσαμάδες που καλύπτουν τις μηχανές σε μια δεύτερη σειρά έργων υπογραμμίζουν τη σχέση με το θέατρο – απορριφθείσες και ξεχασμένες μηχανές ως φαντάσματα ενός λαμπρότερου και ευημερούντος παρελθόντος τα οποία αναστήθηκαν για να στοιχειώσουν το παρόν. Οι φωτογραφίες του Δουλγέρη μπορούν να θεωρηθούν ευφημισμοί για την τρέχουσα πολιτική και δημοσιονομική κατάσταση της Ελλάδας, η οποία προφανώς επηρεάζει επίσης την κάποτε ακμάζουσα πολιτιστική της σκηνή.
![C-Seamer Χριστόφορος Δουλγέρης & Willem Harbers: Παρουσίαση της έκθεσης «Το Μέλλον ήταν Χθες» στο Πολιτιστικό Κέντρο Τεχνών Βέσελινγκ](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/c-seamer-07-2018.jpg)
Τα χρωματιστά μεταλλικά και μαρμάρινα γλυπτά συναρμολογημένα από τον Ολλανδό καλλιτέχνη WillemHarbers (γεν. 1967) θυμίζουν περίεργα και καταφανώς άχρηστα μηχανήματα και άλλες μηχανικές συσκευές. Τα ψευδο-βιομηχανικά αντικείμενα του Harbers είναι ταυτόχρονα ρετρό και προσανατολισμένα στο μέλλον. Είναι συγχρόνως δυναμικά και στατικά, υποδηλώνοντας απλώς ενεργητικό δυναμικό, χωρίς ωστόσο να το εκπληρώνουν πραγματικά. Η αντιπαράθεσή τους με διάφορα χρωματισμένα κομμάτια μαρμάρου και έντονα χρωματισμένο χάλυβα με επίστρωση σε σκόνη υποδηλώνει τη σύγκρουση και τη συνένωση της υψηλής τέχνης και του βιομηχανικού σχεδιασμού. Η έλλειψη λειτουργικότητάς τους, δηλαδή η κατάφωρη χρησιμότητα τους, είναι παράλογη αλλά συναρπαστική – ο χρωματισμός και η υλότητά τους παρασύρουν τον θεατή να εμβαθύνει βαθύτερα στο πραγματικό τους νόημα, οποιοδήποτε κι αν είναι αυτό.
![Interior (2017) Χριστόφορος Δουλγέρης & Willem Harbers: Παρουσίαση της έκθεσης «Το Μέλλον ήταν Χθες» στο Πολιτιστικό Κέντρο Τεχνών Βέσελινγκ](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/interior-2017.jpg)
Με «Το Μέλλον Ήταν Χθες», το Kunstverein Βέσελινγκ συγκεντρώνει δύο καλλιτέχνες, οι οποίοι -εργαζόμενοι εντελώς ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλο- επικεντρώνονται ο καθένας ξεχωριστά στη μηχανή ως καυστικό σύμβολο της ανθρωπότητας. Κατά την παράδοση των Χάουσμαν και Έρνστ, αποκαλύπτουν όχι μόνο τις θετικές και αρνητικές πτυχές της αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και μηχανής, αλλά επίσης υποδηλώνουν ότι οι μηχανές έχουν πράγματι δική τους ζωή – μια ζωή που εμείς ως άνθρωποι ενδεχομένως να μην μπορέσουμε ποτέ να κατανοήσουμε πραγματικά.
Info: WILLEM HARBERS & CHRISTOPHOROS DOULGERIS: «Το Μέλλον ήταν Χθες». Kunstverein Wesseling Διάρκεια έκθεσης: 16 Ιουλίου – 8 Αυγούστου 2021
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στη μετάβαση από τον παλιό κόσμο στον καινούργιο, τι από τον εαυτό μας θα παραμείνει ίδιο; Ο φωτογράφος απαντά μέσα από την έκθεσή του «ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)»
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Τα παιδικά χρόνια, η εξέλιξή της ως φωτογράφος, ο πόλεμος και το μετατραυματικό στρες και η ταινία για τη ζωή της
Μια συζήτηση με τη νικήτρια στην κατηγορία Wildlife & Nature των Sony World Photography Awards 2024
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.