- CITY GUIDE
- PODCAST
-
35°
Κάτι που όλοι έχουμε ξαναδεί αλλά δεν έχουμε ξαναζήσει
«Ανυπομονώ για την ρουτινιάρικη καθημερινότητά μου, να ξυπνήσω μία Δευτέρα πρωί και να ακούσω τον τροχονόμο με την σφυρίχτρα του να ρυθμίζει την κίνηση στην Κηφισίας…»
![27781598_10159874786620655_1523132026_n_1.jpg 27781598_10159874786620655_1523132026_n_1.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/27781598_10159874786620655_1523132026_n_1.jpg)
![Ο φωτογράφος Δημήτρης Κλεάνθης τραβάει εικόνες και γράφει για τον αυτοπεριορισμό στο διαμέρισμά του στη νέα στήλη «Μένουμε Σπίτι» της ATHENS VOICE. Μένουμε Σπίτι](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2020/03/18/menoume-spiti-dimitris-kleanthis_5.jpg)
Ο φωτογράφος Δημήτρης Κλεάνθης τραβάει εικόνες και γράφει για τον αυτοπεριορισμό στο διαμέρισμά του στη νέα στήλη «Μένουμε Σπίτι» της ATHENS VOICE.
Bλέποντας πολλούς να αγνοούν τις συστάσεις να μείνουν σπίτι τους για να περιοριστεί η διάδοση του κορωνοϊού, σκέφτομαι ότι μου θυμίζουν τους ανθρώπους που το 2004 στην Ινδονησία θαύμαζαν την άμπωτη ενώ το τσουνάμι ερχόταν από μακριά. Βέβαια τώρα έχουμε πολύ περισσότερη επίγνωση του κινδύνου οπότε πρόκειται πιο πολύ για άρνηση παρά για άγνοιά του.
Το τσουνάμι πάντως έρχεται και θα είναι καταστροφικό. Από τη φύση μου ελαφρώς υποχόνδριος, πάντα πρόσεχα στις περιόδους έξαρσης των ιών υιοθετώντας μέτρα υγιεινής και αυτοπεριορισμού, οπότε τώρα που ο κίνδυνος είναι πολύ μεγάλος δεν μου είναι δύσκολο να μείνω σπίτι για όσο χρειαστεί. Ίσα ίσα το βλέπω σαν ευκαιρία για να συγκεντρωθώ και να ολοκληρώσω δουλειές που η πλήρης περισπάσεων καθημερινότητα δεν με αφήνει να κάνω.
Ανατρέχω επίσης σε θεματικά επίκαιρη τέχνη, ταινίες, βιβλία, βιντεοπαιχνίδια. Πρόσφατα ολοκλήρωσα το «Death Stranding» του Hideo Kojima, παιχνίδι περιπλάνησης σε μία κατεστραμμένη, μετα-αποκαλυπτική Αμερική, όπου οι πρωταγωνιστές προσπαθούν να ανοικοδομήσουν τη χώρα όντας όμως διχασμένοι για το αν θα πρέπει να το κάνουν χρησιμοποιώντας τα ίδια υλικά και αξίες που οδήγησαν στην κατάρρευση της. Θυμάμαι και ξαναβλέπω ταινίες όπως το «The Thing» και το «It follows» όπου όπως και στην περίπτωση του κορωνοϊού, ο θάνατος έρχεται μεταμφιεσμένος στα πιο οικεία και αγαπημένα μας πρόσωπα που σαν ανυποψίαστοι ξενιστές τον μεταδίδουν, αλλά και τα «28 Days Later», «The Road» και «Walking Dead» όπου οι επιζήσαντες του ιού πρέπει να επιλέξουν μεταξύ αυτόνομης περιπλάνησης μέσα στα επικίνδυνα ερείπια και ένταξης σε αυταρχικά παραστρατιωτικά campus που έχουν αντικαταστήσει τις κρατικές δομές.
![Ο φωτογράφος Δημήτρης Κλεάνθης τραβάει εικόνες και γράφει για τον αυτοπεριορισμό στο διαμέρισμά του στη νέα στήλη «Μένουμε Σπίτι» της ATHENS VOICE. Μένουμε Σπίτι](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/menoume-spiti-dimitris-kleanthis_1.jpg)
Ξαναδιαβάζω την «Πανούκλα» του Αλμπέρ Καμύ που προφητικά υπενθυμίζει την διαχρονική αβελτηρία και άρνηση των ανθρώπων μπροστά σε μεγάλες απειλές που έρχονται: «οι συμπολίτες μας σκέφτονταν ότι η συμφορά είναι ανύπαρκτη, είναι ένα κακό όνειρο που θα περάσει. Ωστόσο, δεν περνάει πάντα και από το ένα κακό όνειρο στο άλλο, τελικά, οι άνθρωποι πεθαίνουν και οι ουμανιστές πρώτοι, γιατί δεν έχουν πάρει τα μέτρα τους…Εξακολουθούσαν τις εμπορικές τους συναλλαγές, ετοίμαζαν ταξίδια και είχαν τις απόψεις τους. Γιατί να σκέφτονταν την πανούκλα που καταργεί το μέλλον, τις μετακινήσεις και τις συζητήσεις; Νόμιζαν πως ήταν ελεύθεροι ενώ κανείς δεν μπορεί να είναι ελεύθερος όσο υπάρχουν συμφορές».
![Ο φωτογράφος Δημήτρης Κλεάνθης τραβάει εικόνες και γράφει για τον αυτοπεριορισμό στο διαμέρισμά του στη νέα στήλη «Μένουμε Σπίτι» της ATHENS VOICE. Μένουμε Σπίτι](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/menoume-spiti-dimitris-kleanthis_2.jpg)
Στο «Τσέρνομπιλ» της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς μία μαρτυρία κατοίκου του Πρίπιατ από το fall out της έκρηξης: «Σκέφτηκα πως έχω ξαναδεί αυτή την εικόνα σε πολεμικές ταινίες και ξαφνικά ένιωσα πως όλοι αυτοί που με περιτριγύριζαν συμπεριφέρονταν όπως οι ήρωες των ταινιών που αγαπήσαμε… Ένα δάκρυ κυλάει, κοφτές κουβέντες αποχαιρετισμού… Σκέφτηκα λοιπόν πως προσπαθούσαμε απεγνωσμένα να βρούμε έναν τρόπο συμπεριφοράς απέναντι σε κάτι που είχαμε όλοι ξαναδεί, αλλά κανείς μας δεν είχε ξαναζήσει. Αυτό το θυμάμαι πολύ καλά. Όπως το κορίτσι που αποχαιρετούσε τη μητέρα του κουνώντας το χέρι του, σαν να έλεγε: “μην ανησυχείς, όλα θα πάνε καλά.Θα νικήσουμε!”».
Παραδείγματα και αναλογίες πάρα πολλά ακόμα. Τέχνη και πραγματικότητα, μία αμφίδρομη σχέση όπου η τέχνη εμπνέεται από την πραγματικότητα και η πραγματικότητα φαίνεται πολύ συχνά να μιμείται την τέχνη, με ακόμα όμως πιο ακραία και πρωτότυπα γεγονότα.
Στην σημερινή πραγματικότητα του κορωνοϊού βέβαια δεν υπάρχουν ούτε γραφικά αποκαλυπτικά ερείπια, ούτε ζόμπι που τρέχουν ούτε ιδιαίτερα cool πρωταγωνιστές, υπάρχουν δεκαοχτούρες και κοτσύφια που τιτιβίζουν σε άδειους δρόμους, νευρικοί, καχύποπτοι άνθρωποι με μάσκες στα τμήματα με τα hand gels των super markets και ένα γνήσιο αίσθημα φόβου ότι αυτό πράγματι, όντως συμβαίνει.
![Ο φωτογράφος Δημήτρης Κλεάνθης τραβάει εικόνες και γράφει για τον αυτοπεριορισμό στο διαμέρισμά του στη νέα στήλη «Μένουμε Σπίτι» της ATHENS VOICE. Μένουμε Σπίτι](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/menoume-spiti-dimitris-kleanthis_4.jpg)
Πόσο θα κρατήσει αυτή η κατάσταση; Στο αισιόδοξο σενάριο σε δύο με τρεις μήνες, με τον ερχομό του καλοκαιριού και την άνοδο της θερμοκρασίας ο ιός θα αρχίσει να υποχωρεί αφήνοντας μας ήσυχους και κάνοντας όλες αυτές τις τρομαχτικές σκέψεις και προετοιμασίες που κάνουμε να φαίνονται εκ των υστέρων σαν μία συλλογική υπερβολή, μία folie a millions στην οποία παρασυρθήκαμε από την viral διακίνηση της πληροφορίας.
Όμως δεν είμαι τόσο αισιόδοξος, μακάρι να γίνει έτσι και να αποδειχτούμε γραφικοί preppers. Όπως υποστηρίζουν πολλοί ειδικοί, το πιθανότερο είναι ο ιός να επιμείνει γινόμενος εποχικός και να μη βρούμε λύτρωση από αυτόν παρά με την δημιουργία του εμβολίου που θα χρειαστεί τουλάχιστον ένα χρόνο από τώρα.
![Ο φωτογράφος Δημήτρης Κλεάνθης τραβάει εικόνες και γράφει για τον αυτοπεριορισμό στο διαμέρισμά του στη νέα στήλη «Μένουμε Σπίτι» της ATHENS VOICE. Μένουμε Σπίτι](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/menoume-spiti-dimitris-kleanthis_3.jpg)
Μέχρι τότε η κοινωνία θα δοκιμαστεί σκληρά, φτάνοντας ίσως και ξεπερνώντας τα όρια συνοχής της. Η οικονομία, η πολιτική αλλά και οι γενικότερες σχέσεις των ανθρώπων δεν μπορούν να αντέξουν περισσότερο από λίγους μήνες αυτό το pause της καραντίνας, η κοινωνία είναι ένας οργανισμός σαν τον καρχαρία που χρειάζεται να κινείται συνεχώς για να αναπνέει.
Αλλά και όταν περάσει αυτή η κρίση είναι σίγουρο πως θα αφήσει κατάλοιπα, υποχονδριασμούς, φοβικά και ίσως αυταρχικά αντανακλαστικά από το κράτος και τους πολίτες. Ήδη λέξεις και πρακτικές όπως ιχνηλάτηση, ολική καραντίνα, υποχρεωτική θερμομέτρηση, είναι δυσοίωνες, όσο και αν τις αποδεχόμαστε και συνηθίζουμε στο πλαίσιο αυτής της κατάστασης.
Μοναδική προστασία απέναντι στον ιό και τις όποιες κοινωνικές αλλοιώσεις αυτός απειλεί να αφήσει είναι η ατομική ευθύνη και αυτοπεριορισμός, τώρα όχι αύριο.
Ανυπομονώ για τη ρουτινιάρικη καθημερινότητά μου, να ξυπνήσω μία Δευτέρα πρωί και να ακούσω τον τροχονόμο με τη σφυρίχτρα του να ρυθμίζει την κίνηση στην Κηφισίας ενώ πίνω τον καφέ μου και ετοιμάζομαι να βγω έξω για δουλειά.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στη μετάβαση από τον παλιό κόσμο στον καινούργιο, τι από τον εαυτό μας θα παραμείνει ίδιο; Ο φωτογράφος απαντά μέσα από την έκθεσή του «ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)»
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Τα παιδικά χρόνια, η εξέλιξή της ως φωτογράφος, ο πόλεμος και το μετατραυματικό στρες και η ταινία για τη ζωή της
Μια συζήτηση με τη νικήτρια στην κατηγορία Wildlife & Nature των Sony World Photography Awards 2024
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.