- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
Οι παράξενες φωτογραφίες της παράξενης Ντιάν Άρμπους
Νάνοι, γίγαντες, τραβεστί και απόμαχοι της ζωής
![32823-103920.jpg 32823-103920.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/32823-103920_0.jpg)
![46408-96409.gif 46408-96409.gif](/sites/default/files/article/2013/07/26/46408-96409.gif)
Αποκάλυψε το μεγαλείο που ενυπάρχει στο φαινομενικά παράξενο, έως και γκροτέσκο. Στη Ντιάν Άρμπους (1923-1971) χρεώνεται ότι εισήγαγε τα, ούτως ειπείν, «φρικιά», τους απόκληρους, τους απόβλητους, τους αθέατους, στη λαϊκή κουλτούρα μέσω μίας από τις εκφάνσεις της με τη μαζικότερη απήχηση: τη φωτογραφία. Η Σούζαν Σόνταγκ της καταλόγιζε ότι παρατηρεί τα αντικείμενά της από θέση ισχύος, σαν να επιβεβαιώνει τη δική της ανωτερότητα. Όπως αναρωτήθηκε και ο Guardian σε άρθρο του κάποτε: «Ήταν ανθρωπίστρια ή ηδονοβλεψίας;».
Ό,τι κι αν ισχύει, η δύναμη των παράξενων, ενίοτε ανατριχιαστικών φωτογραφιών της δεν αμφισβητείται. Ξεκίνησε ως συμβατική φωτογράφος για περιοδικά μόδας, προτού στραφεί στο πραγματικό αντικείμενο των εμμονών της: τους ανθρώπους που έχουν τεθεί εκτός της κεντρικής λεωφόρου της ζωής. Έπλασε φωτογραφικά πορτρέτα ανθρώπων των οποίων η καθημερινότητα είναι άσχημη ή/και σουρεαλιστική. Νάνοι, γίγαντες, τραβεστί, επαγγελματίες του τσίρκου, άνθρωποι με διανοητικές και σωματικές δυσκολίες, ξεχασμένοι ηλικιωμένοι, παιδιά σε παρανοϊκές στιγμές έγιναν οι άνθρωποι που λάτρεψε – κατ’ άλλους ξεσκέπασε με ηδονοβλεπτική διάθεση – μέσα από τον φακό της και με αρκετούς εξ αυτών σύναψε μάλιστα μακροχρόνιες φιλίες. Και άνοιξε την πόρτα της Αμερικής και κατ' επέκταση και του υπόλοιπου κόσμου στα άτομα που είχαν αποδιώξει από τις σκέψεις τους.
Όπως είχε δηλώσει κάποτε «οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν τη ζωή τους φοβούμενοι μήπως περάσουν κάποια τραυματική εμπειρία. Τα φρικιά γεννιούνται με το τραύμα τους. Έχουν ήδη περάσει τη δοκιμασία της ζωής. Είναι αριστοκράτες». Η φήμη της Άρμπους απογειώθηκε μετά τον θάνατό της στα 48 της χρόνια, όταν μετά από κατάθλιψη πολλών ετών κατάπιε βαρβιτουρικά και έκοψε τις φλέβες της.
"Παιδί με χειροβομβίδα-παιχνίδι στο Σέντραλ Παρκ, Νέα Υόρκη, 1962". Η πιο διάσημη ίσως φωτογραφία της
"Πανομοιότυπες Δίδυμες, Ροσέλ, Νιου Τζέρσεϊ, 1967". Η εν λόγω φωτογραφία δεν αποκλείεται να ενέπνευσε τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ για μία ανατριχιαστική διάσημη σκηνή με τα δίδυμα κοριτσάκια στην ταινία του "Η Λάμψη"
"Ρώσοι νάνοι φίλοι σε ένα σαλόνι στην 100η Οδό, Νέα Υόρκη, 1963"
Άτιτλο
"Άτιτλο, 1970"
"Αυτοπροσωπογραφία, έγκυος, Νέα Υόρκη, 1945"
"Παιδί που κλαίει, Νιου Τζέρσεϊ, 1967"
"Άντρας με τατουάζ σε τσίρκο, Μέριλαντ, 1970"
"Άτιτλο, 1970-1"
"Άτιτλο, 1970-1"
"Πατριώτης νεαρός με σημαία, Νέα Υόρκη, 1967"
"Αλμπίνα που καταπίνει σπαθιά σε τσίρκο, Μέριλαντ, 1970"
"Νεαρός άντρας με μπικουτί στο σπίτι του στη Δυτική 20η Οδό, Νέα Υόρκη, 1966"
"Μασκοφορεμένη γυναίκα σε αναπηρικό καροτσάκι, Πενσιλβάνια, 1970"
"Τόπλες χορεύτρια στο καμαρίνι της, Σαν Φρανσίσκο, Καλιφόρνια, 1968"
"Μπουρλέσκ κωμικός στο καμαρίνι της, Ατλάντικ Σίτι, Νιου Τζέρσεϊ, 1963"
"Τρεις μπαλαρίνες του τσίρκου, Νιου Τζέρσεϊ, 1964"
"Εβραίος γίγαντας, με τους γονείς του στο σπίτι τους στο Μπρονξ, Νέα Υόρκη, 1970"
"Μεξικανός νάνος σε δωμάτιο ξενοδοχείου, Νέα Υόρκη, 1970"
"Ο βασιλιάς και η βασίλισσα σε χορό υπερηλίκων στη Νέα Υόρκη, 1965"
"Πορτορικανή με σημάδι εκ γενετής, Νέα Υόρκη, 1965"
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Τα παιδικά χρόνια, η εξέλιξή της ως φωτογράφος, ο πόλεμος και το μετατραυματικό στρες και η ταινία για τη ζωή της
Μια συζήτηση με τη νικήτρια στην κατηγορία Wildlife & Nature των Sony World Photography Awards 2024
Συνέντευξη με την φωτογράφο και καθηγήτρια φωτογραφίας με αφορμή την έκθεση που έκανε πρόσφατα στην Πράγα
Οι φωτογραφίες του «Dear God, the Parthenon is still broken» συνθέτουν έναν παράλληλο κόσμο, αποκομμένο από τον τόπο και τον χρόνο
Μερικές σκέψεις με αφορμή την «Θεσσαλονίκη: Η Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων 1870-1920», στο Εβραϊκό μουσείο του Παρισιού
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.