Οι παράξενες φωτογραφίες της παράξενης Ντιάν Άρμπους
Νάνοι, γίγαντες, τραβεστί και απόμαχοι της ζωής
Αποκάλυψε το μεγαλείο που ενυπάρχει στο φαινομενικά παράξενο, έως και γκροτέσκο. Στη Ντιάν Άρμπους (1923-1971) χρεώνεται ότι εισήγαγε τα, ούτως ειπείν, «φρικιά», τους απόκληρους, τους απόβλητους, τους αθέατους, στη λαϊκή κουλτούρα μέσω μίας από τις εκφάνσεις της με τη μαζικότερη απήχηση: τη φωτογραφία. Η Σούζαν Σόνταγκ της καταλόγιζε ότι παρατηρεί τα αντικείμενά της από θέση ισχύος, σαν να επιβεβαιώνει τη δική της ανωτερότητα. Όπως αναρωτήθηκε και ο Guardian σε άρθρο του κάποτε: «Ήταν ανθρωπίστρια ή ηδονοβλεψίας;».
Ό,τι κι αν ισχύει, η δύναμη των παράξενων, ενίοτε ανατριχιαστικών φωτογραφιών της δεν αμφισβητείται. Ξεκίνησε ως συμβατική φωτογράφος για περιοδικά μόδας, προτού στραφεί στο πραγματικό αντικείμενο των εμμονών της: τους ανθρώπους που έχουν τεθεί εκτός της κεντρικής λεωφόρου της ζωής. Έπλασε φωτογραφικά πορτρέτα ανθρώπων των οποίων η καθημερινότητα είναι άσχημη ή/και σουρεαλιστική. Νάνοι, γίγαντες, τραβεστί, επαγγελματίες του τσίρκου, άνθρωποι με διανοητικές και σωματικές δυσκολίες, ξεχασμένοι ηλικιωμένοι, παιδιά σε παρανοϊκές στιγμές έγιναν οι άνθρωποι που λάτρεψε – κατ’ άλλους ξεσκέπασε με ηδονοβλεπτική διάθεση – μέσα από τον φακό της και με αρκετούς εξ αυτών σύναψε μάλιστα μακροχρόνιες φιλίες. Και άνοιξε την πόρτα της Αμερικής και κατ' επέκταση και του υπόλοιπου κόσμου στα άτομα που είχαν αποδιώξει από τις σκέψεις τους.
Όπως είχε δηλώσει κάποτε «οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν τη ζωή τους φοβούμενοι μήπως περάσουν κάποια τραυματική εμπειρία. Τα φρικιά γεννιούνται με το τραύμα τους. Έχουν ήδη περάσει τη δοκιμασία της ζωής. Είναι αριστοκράτες». Η φήμη της Άρμπους απογειώθηκε μετά τον θάνατό της στα 48 της χρόνια, όταν μετά από κατάθλιψη πολλών ετών κατάπιε βαρβιτουρικά και έκοψε τις φλέβες της.
"Παιδί με χειροβομβίδα-παιχνίδι στο Σέντραλ Παρκ, Νέα Υόρκη, 1962". Η πιο διάσημη ίσως φωτογραφία της
"Πανομοιότυπες Δίδυμες, Ροσέλ, Νιου Τζέρσεϊ, 1967". Η εν λόγω φωτογραφία δεν αποκλείεται να ενέπνευσε τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ για μία ανατριχιαστική διάσημη σκηνή με τα δίδυμα κοριτσάκια στην ταινία του "Η Λάμψη"
"Ρώσοι νάνοι φίλοι σε ένα σαλόνι στην 100η Οδό, Νέα Υόρκη, 1963"
Άτιτλο
"Άτιτλο, 1970"
"Αυτοπροσωπογραφία, έγκυος, Νέα Υόρκη, 1945"
"Παιδί που κλαίει, Νιου Τζέρσεϊ, 1967"
"Άντρας με τατουάζ σε τσίρκο, Μέριλαντ, 1970"
"Άτιτλο, 1970-1"
"Άτιτλο, 1970-1"
"Πατριώτης νεαρός με σημαία, Νέα Υόρκη, 1967"
"Αλμπίνα που καταπίνει σπαθιά σε τσίρκο, Μέριλαντ, 1970"
"Νεαρός άντρας με μπικουτί στο σπίτι του στη Δυτική 20η Οδό, Νέα Υόρκη, 1966"
"Μασκοφορεμένη γυναίκα σε αναπηρικό καροτσάκι, Πενσιλβάνια, 1970"
"Τόπλες χορεύτρια στο καμαρίνι της, Σαν Φρανσίσκο, Καλιφόρνια, 1968"
"Μπουρλέσκ κωμικός στο καμαρίνι της, Ατλάντικ Σίτι, Νιου Τζέρσεϊ, 1963"
"Τρεις μπαλαρίνες του τσίρκου, Νιου Τζέρσεϊ, 1964"
"Εβραίος γίγαντας, με τους γονείς του στο σπίτι τους στο Μπρονξ, Νέα Υόρκη, 1970"
"Μεξικανός νάνος σε δωμάτιο ξενοδοχείου, Νέα Υόρκη, 1970"
"Ο βασιλιάς και η βασίλισσα σε χορό υπερηλίκων στη Νέα Υόρκη, 1965"
"Πορτορικανή με σημάδι εκ γενετής, Νέα Υόρκη, 1965"
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.