Photometria International Photography Festival 2018
Πώς τα Ιωάννινα έγιναν φωτογραφικός προορισμός
![357216-740135.jpg 357216-740135.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/357216-740135.jpg)
![33748346_774937269376576_9182839674568179712_o.jpg 33748346_774937269376576_9182839674568179712_o.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/05/29/33748346_774937269376576_9182839674568179712_o.jpg)
Here we are. Είναι ο τίτλος. Να ‘μαστε, λοιπόν. Η πόλη θα ντυθεί λέξεις ανείπωτες. Θα πάλλεται για μέρες στον ρυθμό της φωτομετρίας. Χώρος. Χρόνος. Φως. Κλικ το μαγικό και θέαση.
![here_we_are_lopez_munoz.jpg here_we_are_lopez_munoz.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_lopez_munoz.jpg)
Έλληνες και ξένοι δημιουργοί, επαγγελματίες, καταξιωμένοι και ερασιτέχνες παρουσιάζουν το έργο τους, το όραμά τους, τη δική τους ματιά. Βιώματα και ιδέες τυπωμένες στο χαρτί με σκοπό να επικοινωνήσουν, να συγκινήσουν τον κόσμο. Φωτομετρία, Ιωάννινα για δέκατη συνεχή χρονιά. Χαρά μεγάλη για ένα φεστιβάλ που κάθε χρόνο γίνεται όλο και καλύτερο. Αρχοντικά, μουσεία, γκαλερί, θέατρα ανοίγουν τις πόρτες τους ακολουθώντας τον ήχο. Κλικ.
![here_we_are_alcazar_badia.jpg here_we_are_alcazar_badia.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_alcazar_badia.jpg)
Ο Παναγιώτης Παπουτσής μου είπε ότι μαζί με τον Αχιλλέα Τζιάκο θέλησαν να κάνουν την πόλη φωτογραφικό προορισμό. Και τα κατάφεραν. Μετά από δέκα χρόνια είναι εδώ. Όπως όλα τα ωραία, η Φωτομετρία ξεκίνησε από μια ιδέα, ένα όραμα. Χαμογελάει όταν μου λέει ότι φέτος έχουν 22 ομαδικές και ατομικές εκθέσεις, ότι συμμετέχουν πάνω από εκατό φωτογράφοι. Δέκα άνθρωποι απαρτίζουν τον κεντρικό πυρήνα οργάνωσης του φεστιβάλ και πάνω από πενήντα εθελοντές. Μια ολόκληρη φυλή που πριν τελειώσει η φετινή γιορτή έχει ήδη φτιάξει στο μυαλό της την επόμενη. Ενθουσιασμός και κέφι μεγάλο. Και υπομονή. Και διαίσθηση.
![here_we_are_charpentier.jpg here_we_are_charpentier.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_charpentier.jpg)
Μια εικόνα. Μαυρόασπρη, έγχρωμη, πορτρέτο, ζωή του δρόμου, κτίρια, τοπία, φύση. Η προσέγγιση; Ποικιλία μεγάλη. Αυθόρμητη, στημένη, ρομαντική, αληθινή, σκληρή, πλανεύτρα.
![here_we_are_denil.jpg here_we_are_denil.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_denil.jpg)
Ναι, η φωτογραφία είναι τέχνη, αν και η δήλωση αυτή αμφισβητήθηκε από πολλούς και για χρόνια. Είναι μια τεχνική έλεγαν, δεν υπάρχει μαγεία. Όχι, η φωτογραφία δεν είναι μόνο ένας τρόπος μηχανικής αποτύπωσης της πραγματικότητας. Μια εικόνα καλεί και προκαλεί. Συναισθήματα αναδύονται αβίαστα. Κουβέντες και σιωπή. Στην τέχνη οι αναγνώσεις είναι πολλαπλές κι ο καθένας θα φτιάξει το δικό του αφήγημα. Η πρώτη μου σκέψη, διαβάζοντάς τον τίτλο, είναι ότι είναι ένας χαιρετισμός. «Χαιρετώ εκείνο το μέρος μέσα σου που είναι γεμάτο φως, αλήθεια, γαλήνη και σοφία».
![here_we_are_dimitras.jpg here_we_are_dimitras.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_dimitras.jpg)
Φωτογραφία, «γράφω με φως», όπως ακριβώς έκανε ο Ανδρέας Εμπειρίκος στις εικόνες που μας χάρισε. Ο φακός της μηχανής του, αρωγός της ποιητικής του ματιάς. Ο δημιουργός είχε πει ότι μια φωτογραφία ζει, έχει ολόκληρη δική της δράση, συνυφασμένη με τη ζωή του θεατή, όπως ένα φλουρί, ένα κρύσταλλο, ή ένα γάντι.
![here_we_are_dimitriou.jpg here_we_are_dimitriou.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_dimitriou.jpg)
Μια τέχνη με μεγάλη ιστορία. Διάβασα ότι οι αρχαίοι Αιγύπτιοι κι ο Αριστοτέλης παρατήρησαν το είδωλο του ήλιου πάνω στο έδαφος καθώς οι ακτίνες περνούσαν ανάμεσα από μια σχισμή που είχαν σχηματίσει τα φύλλα ενός δέντρου. Το 1658 ο Daniel Barbaro περιέγραψε το διάφραγμα, το 1694 παρουσίασε το φωτοχημικό φαινόμενο (μεταβολή χημικών στοιχείων υπό μεταβολή φωτισμού). Ο όρος «φωτογραφία» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1839 από έναν αστρονόμο, τον Sir John William Herschel, το 1888 ο Τζορτζ Ίστμαν ανακάλυψε το πρώτο φιλμ σε ρολό. Η φωτογραφία μπήκε στο Μουσείο Μοντέρνας τέχνης στη Νέα Υόρκη το 1940, το πρώτο slide (έγχρωμο θετικό φιλμ) κυκλοφόρησε το 1947, ενώ το 1959 παρουσιάστηκαν οι πρώτες φωτογραφίες της Γης από δορυφόρο.
![here_we_are_galanakis.jpg here_we_are_galanakis.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_galanakis.jpg)
Ο φωτογράφος συνδιαλέγεται με τον χρόνο. Δημιουργεί αναμνήσεις, αποτυπώνει τη στιγμή, παλεύει με τη λήθη. Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν είχε πει ότι δεν υπάρχει χρόνος, είναι μια ανθρώπινη επινόηση και εξυπηρετεί ανθρώπινες ανάγκες. Μερικές από αυτές είναι ιδιόρρυθμες, διάβασα για μια λίγο μακάβρια. Στη βικτοριανή εποχή πλούσιοι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί ακολουθούσαν ένα εθιμοτυπικό. Συνήθιζαν να βγάζουν φωτογραφία τους νεκρούς συγγενείς πριν από την κηδεία τους. Στη συνέχεια κρέμαγαν τις φωτογραφίες στους τοίχους των σπιτιών τους, τις κουβαλούσαν πάνω τους, τις έστελναν σε συγγενείς και φίλους. Αποτύπωναν στο χαρτί ένα κορμί που είχε πια χαθεί, που η αγωνία για το αν άρεσε η φωτογραφία ή όχι δεν είχε καμία σημασία.
![here_we_are_mahs.jpg here_we_are_mahs.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_mahs.jpg)
Οι φωτογράφοι αφηγούνται ένα γεγονός δίχως να χρησιμοποιούν λέξεις. Μπορούν να το κάνουν για μια στιγμή, για μια ολόκληρη εποχή. Όπως έκαναν οι Zangkaki Brothers ή Adelphoi Zangaki, Έλληνες φωτογράφοι του 19ου αιώνα. Έζησαν στη Μέση Ανατολή, κυρίως στην Αίγυπτο της βικτοριανής εποχής. Ταξίδεψαν στο Κάιρο, στην Αλεξάνδρεια, στο Πορτ Σάιντ, φωτογράφισαν τουρίστες που κοιτούσαν με δέος τις πυραμίδες και τη Σφίγγα, ντόπιους, πλανόδιους έμπορους, βαρκάρηδες, μαθητές, φελούκες, γυναίκες που μαγείρευαν. Μας χάρισαν αξέχαστες στιγμές. Ο Φρεντερίκ Μπουασονά, ο Γαλλοελβετός, για τριάντα χρόνια αποτύπωσε τον ελληνικό τρόπο ζωής μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, τον πρύτανη της σχολής Καλών τεχνών της Γενεύης. Ο Ρόμπερτ Κάπα κάλυψε με τον φωτογραφικό του φακό πέντε πολεμικές συρράξεις, οι εικόνες του έγραψαν ιστορία.
![here_we_are_marazakis.jpg here_we_are_marazakis.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_marazakis.jpg)
Ο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν φωτογράφισε τη στιγμή, εκείνη την αυθόρμητη, την καίρια, κάνοντας τους πάντες να ζηλέψουν και να τον μιμηθούν. Είχε πει: «Η φωτογραφία είναι για μένα η αυθόρμητη παρόρμηση μιας αέναης οπτικής εγρήγορσης που συλλαμβάνει τη στιγμή, την αιωνιότητά της. Είναι μια άμεση πράξη. Το σχέδιο είναι στοχασμός». Ο Αντρέ Κερτέζ ήταν αυτοδίδακτος. Ήταν και είναι ένας ογκόλιθος στο κεφάλαιο καλλιτεχνική φωτογραφία. Μέσα από τις εικόνες του μίλησε για τα πάντα με απλότητα και έλεγε ότι δεν βλέπεις τα πράγματα που φωτογραφίζεις. Τα νιώθεις.
![here_we_are_mpourgiotis2.jpg here_we_are_mpourgiotis2.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_mpourgiotis2.jpg)
Πόσες φορές δεν έχουμε διαγράψει ή σκίσει μια φωτογραφία γιατί έχουμε βγει «απαίσιοι»; Γιατί δεν μπορούμε να δούμε τον εαυτό μας σ’ αυτήν; Το 1925 ο προσωπικός φωτογράφος του Αδόλφου Χίτλερ, Χάινριχ Χόφμαν, τράβηξε μια σειρά από φωτογραφίες όπου έδειχναν τον δικτάτορα να προβάρει ομιλίες. Έπαιρνε πόζες. Κουνούσε χέρια, έσφιγγε γροθιές, σήκωνε τα φρύδια, κοιτούσε το φακό με βλέμμα αποφασισμένο. Κι όταν κάθισε να διαλέξει ποιες θα χρησιμοποιούσε, τις απέρριψε όλες. Δεν πληρούσαν τα κριτήρια, τον υποβάθμιζαν. Διέταξε τον Χάινριχ Χόφμαν να καταστρέψει όλα τα αρνητικά. Εκείνος δεν υπάκουσε και το 1955 τις δημοσίευσε στα απομνημονεύματά του, με τίτλο «Ο Χίτλερ ήταν φίλος μου». Η ματαιοδοξία συνομιλεί άλλοτε φιλικά κι άλλοτε εχθρικά με τη φωτογραφία.
![here_we_are_papadopoulou.jpg here_we_are_papadopoulou.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_papadopoulou.jpg)
Camera obscura, σκοτεινός θάλαμος, χημική αποτύπωση, παραγωγή λεπτού φιλμ ως υπόστρωμα για φωτοευαίσθητα υλικά, εύκαμπτο φιλμ, box camera, φωτογραφία κινουμένων εικόνων, έγχρωμη χημική αποτύπωση και κλικ... ψηφιακή φωτογραφία. Οι τεχνικές δυνατότητες είναι πια απεριόριστες. Η ματιά ακόμη και σήμερα όμως παραμένει ένα ταλέντο.
![here_we_are_rovit.jpg here_we_are_rovit.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_rovit.jpg)
Οι εικόνες δημιουργούν πρότυπα, αξίες, καλλιεργούν ψευδαισθησίες, φτιάχνουν και γκρεμίζουν καριέρες, σχέσεις, συμφωνίες. Βιομηχανίες ολόκληρες στηρίζουν την ευμάρειά τους σε αυτές. Η φωτογραφία είναι μια τέχνη με δύναμη, αποτελεί αιτία διαλόγου, αντιπαραθέσεων, προβληματίζει, ευαισθητοποιεί, ψυχαγωγεί, ενώνει τους ανθρώπους και τους εξευγενίζει. Η θέαση του ωραίου αλλά και του άσχημου μας ταρακουνά από τη βολή μας. Μας αφυπνίζει.
![here_we_are_stamoulakis.jpg here_we_are_stamoulakis.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_stamoulakis.jpg)
Μια από τις καλές στιγμές του φεστιβάλ ήταν όταν κοινό και φοιτητές της σχολής Πλαστικών τεχνώντου Πανεπιστημίου Ιωαννίνων άκουγαν τον Κωνσταντίνο Ιγνατιάδη να διηγείται πώς φωτογράφισε τον Χόρχε Λουίς Μπόρχες με μάτια ανοιχτά, ενώ εκείνος ήταν τυφλός.
![here_we_are_tsakirh.jpg here_we_are_tsakirh.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/here_we_are_tsakirh.jpg)
Και το δικό μου ερώτημα που αναδύθηκε αυθόρμητα ήταν: Τι ακριβώς βλέπουμε με μάτια ανοιχτά; Ευτυχείτε, αγαπητοί!
Το Photometria International Photography Festival είναι μια διοργάνωση της αστικής, μη κερδοσκοπικής «Έντευξις». Διοργανώνεται για 10η χρονιά στην πόλη των Ιωαννίνων και πρόκειται για το πρώτο διαδραστικό φεστιβάλ στο οποίο έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν και να ψηφίζουν όσοι αγαπούν την τέχνη της φωτογραφίας.
Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Ιωαννιτών και της Περιφέρειας Ηπείρου.
Διάρκεια: 23.5 - 3.6.2018
Θεματική: HERE WE ARE
(Η είσοδος είναι δωρεάν σε όλους τους εκθεσιακούς χώρους του Φεστιβάλ)
Γενικές Πληροφορίες: info@photometria.gr
Χορηγίες & Δημόσιες σχέσεις: press@photometria.gr Press kit
Διαγωνισμός Photometria Awards: competition@photometria.gr (1-30.4.2018)
Διαγωνισμός Portfolio: portfolio@photometria.gr (1.11-17.12.2017)
Τμήμα προβολών: films@photometria.gr
Εκπαιδευτικά Προγράμματα: seminars@photometria.gr
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Ιδρυτές: Παναγιώτης Παπουτσής, Αχιλλέας Τζιάκος
Διευθυντής: Παναγιώτης Παππάς
Υπεύθυνη συντονισμού: Νιτούς Ανθούση
Συντονισμός Ευρωπαϊκών προγραμμάτων: Φωτεινή Παπαχατζή
Φωτογραφικές εκτυπώσεις: Κωνσταντίνος Μουσελίμης
Συντονισμός Οπτικοακουστικού υλικού: ΜαριλέναΓκόνη
Υπεύθυνη προβολών: Δανάη Αγναντή
Δημιουργικό: Αντώνης Κουμουνδούρος
Υπεύθυνη επιμέλειας και μετάφρασης κειμένων καταλόγου, εκθέσεων και website: Γερασιμούλα Ιωάννα Νικολοβιένη
Επιμέλεια Εκθέσεων: Παναγιώτης Παππάς, Παναγιώτης Παπουτσής, Αχιλλέας Τζιάκος, Μαριαλένα Χριστοδούλου, Δανάη Αγναντή, ΑνέτταΨαρρού
Υπεύθυνος Schoolaroid: Πέτρος Χριστακόπουλος
Γραφιστικά Προγράμματος: Τούλα Ακρίβου
Κείμενο διαγωνισμού: Παναγιώτα Λαδογιάννη
Υπεύθυνος Εθελοντών: Πάρις Δρίκος
Ειδικός Σύμβουλος Διαχείρισης: Γιώργος Παπαθανασίου
Λογιστικά: Κωνσταντίνος Σιόρεντας, 2651070016
Σχεδιασμός ιστοσελίδας: Visualart-design.gr
Νομικός Σύμβουλος: Κωνσταντίνος Τσουμάνης
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Τα παιδικά χρόνια, η εξέλιξή της ως φωτογράφος, ο πόλεμος και το μετατραυματικό στρες και η ταινία για τη ζωή της
Μια συζήτηση με τη νικήτρια στην κατηγορία Wildlife & Nature των Sony World Photography Awards 2024
Συνέντευξη με την φωτογράφο και καθηγήτρια φωτογραφίας με αφορμή την έκθεση που έκανε πρόσφατα στην Πράγα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.