- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Σκαριά στο City Link
Ο Γιώργος Στεφανίδης φωτογραφίζει παλιά ναυάγια και τα φέρνει στο κέντρο της Αθήνας
Στο επιβλητικό και μεγαλύτερο κτίριο της Αθήνας του μεσοπολέμου, το Μέγαρο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, η στοά Σπηρομήλιου αποτελεί μία νησίδα κομψότητας και πολυτέλειας που αποπνέει έναν μοναδικό ευρωπαϊκό αέρα.
Σε αυτή τη νησίδα προσάραξαν από χθες τα «Σκαριά» του Γιώργου Στεφανίδη, θέμα της ατομικής έκθεσης φωτογραφίας, επιμέλειας Ίριδας Κρητικού. Δώδεκα φωτογραφίες 1 Χ 1.50 κρεμασμένες αρκετά πιο κάτω από τις Περσεφόνες και τους Νάρκισσους της Βάνας Ξένου, που ίπτανται πάνω από τη Στοά Σπυρομήλιου, και 8 κάθετες στημένες κοντά στην είσοδο της οδού Αμερικής αποτελούν ένα σύνολο εκπληκτικών φωτογραφιών που αιχμαλωτίζουν το μάτι από την πρώτη στιγμή με τα έντονα χρώματα και τον υπέροχο φωτισμό τους. Η κάθε φωτογραφία δημιουργεί μία δική της ατμόσφαιρα και διηγείται με λεπτομέρεια τη δική της ιστορία.
Συναντήσαμε τον Γιώργο Στεφανίδη, έναν ευγενέστατο, χαμογελαστό άνθρωπο, λίγες ώρες πριν τα εγκαίνια της έκθεσής του. Μας μίλησε με πάθος αλλά και σεμνότητα για την αγάπη του για τη φωτογραφία και το πώς αποφάσισε να ασχοληθεί ερασιτεχνικά με αυτήν. «Η ιστορία ξεκινάει εκ παιδιόθεν. Τότε που περνάγαμε με την οικογένειά μου τα καλοκαίρια σε ένα σπίτι πάνω στη θάλασσα, στην Πελοπόννησο απέναντι από τις Σπέτσες». Τα παιδικά του μάτια ήταν γεμάτα από εικόνες με τα βαρκάκια και καΐκια που βγαίνανε για ψάρεμα ή τα καράβια που έκαναν τα δρομολόγια από και προς τις Σπέτσες. Τα παρακολουθούσε νυχθημερόν και γνώριζε σχεδόν όλες τις ώρες που αυτά πήγαιναν και ερχόντουσαν.
Όσο μεγάλωνε, οι παραστάσεις αυτές δεν ξεθώριασαν, αλλά αντιθέτως έγιναν χούι, όπως χαρακτηριστικά λέει ο Γ. Στεφανίδης. Στο μυαλό του κυριαρχούσαν τα καράβια, τα σκαριά, οι βάρκες, τα τρεχαντήρια. Πριν δέκα περίπου χρόνια άρχισε να τα αποτυπώνει φωτογραφικά. Διαλέγει κάποιο θέμα και εστιάζει με εμμονή και επιμονή πάνω σε αυτό. Έτσι η κάθε φωτογράφιση γίνεται ένα ολόκληρο project που απαιτεί μεγάλη προετοιμασία, μελέτη και ένα ταξίδι, άλλοτε κοντινό και άλλοτε μακρινό.
Η θεματογραφία του ξεφεύγει από τις συνηθισμένες με τα παλιά σκαριά και τα ναυάγια να είναι από τις αγαπημένες του. Παρόλο που αυτά εμπεριέχουν μέσα τους ένα δράμα ή μία εγκατάλειψη και ίσως δημιουργούν στενάχωρα συναισθήματα, όλα, όσο τσακισμένα κι αν είναι, έχουν να αφηγηθούν μία ιστορία για το παρελθόν τους και αυτό είναι κάτι που τον συναρπάζει. Όπως είπε: «Μου αρέσουν αυτά που έχουν τη φθορά του χρόνου. Έχουν μία άλλη γοητεία και άλλο μέλωμα». Μπορεί να είναι μισοβουλιαγμένα ή παρατημένα μεσοπέλαγα, ή στο καρνάγιο ή στον ταρσανά, αλλά πριν ήταν ένας ζωντανός οργανισμός γεμάτος ανθρώπους, κίνηση και μαρτυρίες, και αυτό είναι που κάνει το βλέμμα του να σταματάει με ευαισθησία και σεβασμό πάνω τους και να θέλει να τα αποτυπώσει έστω και λίγο πριν τα στοιχεία της φύσης κάνουν τη δουλειά τους και οι λαμαρίνες λιώσουν και εξαφανιστούν, σαν να μην υπήρξαν ποτέ. Με τον φακό του «διασφαλίζει» δε πολύτιμες μνήμες από καΐκια και τρεχαντήρια για τις επόμενες γενιές που ίσως να μην προλάβουν να τα γνωρίσουν καν.
Η φωτογράφιση δεν είναι πάντα μία απλή υπόθεση ειδικά όταν πρόκειται για είσοδο σε ναυπηγεία, ναυστάθμους ή εγκαταστάσεις όπου απαιτείται ειδική άδεια. Εκεί, η γραφειοκρατία κάνει πολλές φορές αισθητή την παρουσία της και έχει χρειαστεί σε μία περίπτωση να ζητήσει άδεια από το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης, το Λιμενικό Σώμα, τον Δήμο Ελευσίνας ώστε να τραβήξει την πολυπόθητη φωτογραφία.
Όταν τον ρωτήσαμε ποιο από τα θέματα που έχει φωτογραφίσει τον εντυπωσίασε πιο πολύ αναφέρθηκε στο ναυάγιο της Άνδρου, κάπου κοντά στο Βαθύ, το οποίο παίρνει ένα απίστευτο χρώμα την ώρα που δύει ο ήλιος. Σημείωσε δε ότι έτσι και φωτογραφίσει το ίδιο σημείο μετά από καιρό, η εικόνα θα είναι εντελώς διαφορετική γιατί ο χρόνος θα έχει κάνει τη δουλειά του και τα δεδομένα θα έχουν αλλάξει.
Είναι αυτοδίδακτος αλλά, όπως ομολογεί, διαβάζει πάρα πολύ. «Η φωτογραφία έχει συνεχή εξέλιξη, οι τάσεις αλλάζουν και έτσι απαιτείται διαρκής ενημέρωση». Μιλώντας για την τεχνική της δουλειάς του μας είπε ότι όταν φωτογραφίζει, τον νοιάζει να έχει καθαρή περίμετρο και η αδυναμία του είναι να φωτογραφίζει από πάνω προς το κάτω γιατί αυτό τον βοηθάει να έχει καθαρή εικόνα, εκτός από τις πρύμνες και πλώρες που φωτογραφίζονται από κάτω προς τα πάνω. Όλες οι φωτογραφίες του είναι τραβηγμένες με ψηφιακή κάμερα. Φωτογραφίζει σε δύο χρόνους, ανατολή και δύση. Είναι κατά του να «γαργαλά» την φωτογραφία, αλλά δεν αποφεύγει την επεξεργασία, τονίζοντας λίγο το χρώμα ή αφαιρώντας μικρές ατέλειες.
Έμπνευση για αυτή την έκθεση ήταν «Το ναυάγιο της Κίχλης», ποίημα που έγραψε ο Σεφέρης για ένα μισοβυθισμένο πλοίο που είδε κάνοντας με τη γυναίκα του, τη Μάρω, βαρκάδα στον Πόρο το 1946, κοντά στο νησάκι Δασκαλιό. «Ένα καράβι που το βούλιαξαν ἐδῶ καὶ χρόνια- τὄ᾿λεγαν "Κίχλη" ἕνα μικρὸ ναυάγιο- τὰ κατάρτια, σπασμένα, κυματίζανε λοξὰ στὸ βάθος, σὰν πλοκάμια ἢ μνήμη ὀνείρων, δείχνοντας τὸ σκαρί του, στόμα θαμπὸ κάποιου μεγάλου κήτους νεκροῦ σβησμένο στὸ νερό....»
Δύο από τα έργα της έκθεσης θα προσφερθούν στη μη κερδοσκοπική οργάνωση Safe Water Sports, που ίδρυσε ο πατέρας ενός 10χρονου αγοριού όταν αυτό \ είχε ένα θανατηφόρο ατύχημα το 2014 στη θάλασσα της Μυκόνου.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Ένα συλλογικό εγχείρημα της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Αρχείων Πηνελόπης Μασούρη με έργα 30 φωτογράφων στους Δήμους Λουτρακίου, Περαχώρας, Αγίων Θεοδώρων και Σοφικού Κορινθίας
Το «Σετσέκ» βρίσκει τις θεολογικές του ρίζες στον Σεΐντ Αλί Σουλτάν, ο οποίος έζησε στην περιοχή τον 15ο αιώνα
Οκτώ γυναίκες φωτογράφοι γράφουν στην ATHENS VOICE για την Παγκόσμια Μέρα Φωτογραφίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.