- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Μικροί αναστοχασμοί για τη φωτογραφία
Μια φωτογραφία μπορεί να αναμοχλεύσει ήδη υπάρχοντα συναισθήματα ή να προκαλέσει νέα
Μπορεί να σε συγκλονίσει ή να σε αφήσει αδιάφορο. Να σου προκαλέσει θλίψη, ανησυχία, φρίκη, συγκίνηση, ηρεμία, ευχαρίστηση. Μια φωτογραφία μπορεί να αναμοχλεύσει ήδη υπάρχοντα συναισθήματα ή να προκαλέσει νέα. Κι αυτό είναι ενδεικτικό της δύναμης της.
Ο ρόλος της φωτογραφίας είναι διττός. Η αποτύπωση της πραγματικότητας και η οπτικοποίηση των συναισθημάτων. Η αποτύπωση της πραγματικότητας με την ακινητοποίηση στιγμών μέσα στο χρόνο, παίρνει την έννοια της καταγραφής της ιστορίας και αποτελεί βαθύτερη ανάγκη του ανθρώπου τόσο σε κοινωνικό όσο και προσωπικό επίπεδο.
Η οπτικοποίηση των συναισθημάτων από την πλευρά του υποκειμένου – φωτογράφου, έχει την έννοια που δίνει ο γερμανός φιλόσοφος Walter Benjamin, της αποκάλυψης μέσω του φωτογραφικού φακού των υποσυνείδητων οπτικών με τον ίδιο τρόπο που η ψυχανάλυση αποκαλύπτει τις υποσυνείδητες αιτίες.
Η φωτογραφία δεν είναι η ασυνείδητη παραγωγή εικόνων από μια κάμερα. Πίσω από το φακό στέκεται το όλον ενός δημιουργού - φωτογράφου. (Είναι ακριβώς αυτό που έλεγε ο Ansel Adams ότι δεν «παίρνεις» μια φωτογραφία. Την κατασκευάζεις).
Εξαιτίας αυτού η φωτογραφία αδυνατεί να καταγράψει αντικειμενικά και απόλυτα μια εποχή ή μια κατάσταση ακόμα κι αν ο φωτογράφος προσπαθήσει να οπτικοποίησει τα επιμέρους στοιχεία που τη συνθέτουν. Ακόμα και έτσι, θα συμβεί αυτό που παρατήρησε ο Winogrand «Η φωτογραφία έχει να κάνει με αυτό που συμβαίνει μέσα στο κάδρο. Όταν βάζεις τέσσερις γωνίες γύρω από κάποια γεγονότα, τα αλλάζεις αυτά τα γεγονότα». (Κάτι που γνωρίζουν εξαιρετικά καλά άλλωστε τα media).
Tο τι θα επιλέξει να βάλει ο φωτογράφος μέσα στο κάδρο του και το τι τελικά θα αποδώσει είναι αποτέλεσμα όσων προϋπάρχουν μέσα του. Της προσωπικής του ιστορίας, των κοινωνικών του βιωμάτων, της ηθικής του, των εικόνων που κουβαλάει, των ερεθισμάτων και επιρροών που έχει δεχτεί, των βαθύτερων αναγκών του, των αναζητήσεων του, της φιλοσοφίας του και γενικότερα όλων αυτών των στοιχείων που συνθέτουν την προσωπική του αισθητική, αισθητική όχι με την αφηρημένη έννοια της αναγνώρισης του ωραίου αλλά του τρόπου που ο ίδιος εμπλέκεται με το τρίπτυχο της αίσθησης, της νόησης και του φαντασιακού στην καθημερινότητα του. Από την άλλη ο τρόπος με τον οποίον θα «αποκωδικοποιήσει» ο δέκτης μια φωτογραφία είναι επίσης αποτέλεσμα της ήδη διαμορφωμένης προσωπικής του αισθητικής.
Μετά από αυτές τις σκέψεις θα ήταν ενδιαφέρον να εστιάσουμε σε δυο σημεία, όσο αφορά την κριτική της φωτογραφίας. Πρώτον ότι για τη «φωτογραφική – οπτική γλώσσα» τόσο όσο αφορά τον πομπό, «φωτο-γραφέα» όσο και τον δέκτη ,«μεταφραστή» θα μπορούσαν να ισχύσουν αναλογικά τα λόγια του Μαβίλη «Χυδαία γλώσσα δεν υπάρχει, υπάρχουσι χυδαίοι άνθρωποι» και δεύτερο ότι ενώ μπορεί να υπάρξει αντικειμενικός και κοινά αποδεκτός χαρακτηρισμός μιας φωτογραφίας ως προς την τεχνική της αρτιότητα, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ανάλογος ως προς την αισθητική της.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.