- CITY GUIDE
- PODCAST
-
34°
Νίκος Βανδώρος: Όλα για τη γυναίκα
Τα γυμνά του «Femme de Cine», το εξώφυλλο της AV, η νέα του έκθεση
Χαριτολογώντας, αυτοαποκαλείται «no budget Λασαπέλ». Και μετά από 25 χρόνια θητείας στα περιοδικά, αποφάσισε πως αυτό που λατρεύει είναι τα κορίτσια και οι άδειοι, τεράστιοι βιομηχανικοί χώροι. Αυτά τα δύο μαζί έφτιαξαν τις εικόνες του τελευταίου του άλμπουμ, «Femme de Cine», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Athens Voice Books.
Ενώ η διαχρονική του αγάπη προς τη φωτογραφία τροφοδοτεί τη σχέση του με τα νέα Μέσα, όπως την iPhone-φωτογραφία, της οποίας τη δική του εκδοχή εκθέτει αυτές τις ημέρες στην αίθουσα τέχνης «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ – Δεξαμενή». Μια από αυτές τις εικόνες επέλεξε ο Νίκος Βανδώρος και για το εξώφυλλο του τεύχους 430 της Athens Voice. Ο δημιουργός μας μίλησε για τη δουλειά του.
Από πότε χρονολογείται η δημιουργία αυτού του πρότζεκτ των nudes, που κυκλοφορεί πλέον σε λεύκωμα;
Το πρώτο μου λεύκωμα, με τίτλο «Girl Next Door», κυκλοφόρησε το 2001. Ήταν αρκετά ωμό και σκληρό, για τα ελληνικά δεδομένα. Αυτό που πρόκειται να κυκλοφορήσει τώρα κινείται θεματολογικά πάλι γύρω από το γυναικείο γυμνό, αυτή τη φορά όμως υπό την επιβολή του χώρου, ο οποίος λαμβάνει διαστάσεις χαρακτήρα στις εικόνες μου.
Ακριβώς αυτό μου έκανε τόσο μεγάλη εντύπωση. Το ότι αρέσκεσαι να αποτυπώνεις το γυμνό γυναικείο κορμί σε αποξενωτικά βιομηχανικά περιβάλλοντα. Τι σε ελκύει τόσο πολύ σε αυτό τον συνδυασμό;
Η αντίθεση του εύπλαστου γυναικείου κορμιού στο σκληρό, εγκαταλειμμένο τοπίο. Αισθάνομαι σαν να ρίχνω μια σταγόνα ζωής στο χώρο.
Δεδομένου ότι δεν πρόκειται περί της πρώτης βιβλιογραφικής σου απόπειρας, θα μπορούσες να δηλώσεις πως τα φωτογραφικά άλμπουμ αποκτούν σταδιακά το κοινό τους ή μήπως είναι ακόμη νωρίς για να μιλάμε για μια ολοκληρωμένη σκηνή δημιουργών που κυκλοφορούν τα έργα τους υπό ευρεία αποδοχή;
Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν είμαστε σε θέση να μιλάμε για την αναγνώριση της φωτογραφίας ως σημαντικού εικαστικού προϊόντος, καθώς δεν εξυπηρετεί σαν επένδυση το χρηματιστήριο της τέχνης.
Συνεργάστηκες για πολύ μεγάλο διάστημα με τα δημοφιλέστερα περιοδικά της Ελλάδας. Υπάρχει χώρος για έντυπο lifestyle εν μέσω αυτής της τόσο σκληρής περιόδου;
Ποτέ δεν υπήρξε ελληνικό lifestyle, παρά μονάχα ως όρος στη φαντασία κάποιων. Πώς να παράγεις lifestyle; Με Cayenne στο δρόμο και σπίτι κατασκευασμένο με ελενίτ;
Κοιτώντας προς τα πίσω, θα έλεγες πως η πορεία των περιοδικών στη χώρα μας, από τα μέσα του ’80 και έπειτα, ακολούθησε ευθύγραμμη πορεία με την οικονομία και την κοινωνική μας εξέλιξη;
Πιστεύω ότι τα περιοδικά συντέλεσαν στη δημιουργία μιας επίπλαστης απεικόνισης της ελληνικής κοινωνίας, προβάλλοντας ταυτόχρονα λαθεμένα πρότυπα.
Ποιοι φωτογράφοι σε έκαναν να θέλεις να γίνεις φωτογράφος;
Κανείς. Μια μικρή Kodak, που μου δωρίστηκε στην ηλικία των 10 ετών, ευθύνεται για τη διαδρομή μου.
Είναι η κάθε εικόνα σου μια δουλειά που απαιτεί πολύωρη, επιμελή παραγωγή;
Αποφεύγω συνειδητά οτιδήποτε έχει σχέση με την οργάνωση παραγωγής της εικόνας μου, προτιμώντας την καλή σχέση με τα μοντέλα μου και το συγκεκριμένο κάδρο φωτογράφησης έπειτα από σχολαστικό ρεπεράζ.
Είναι το Photoshop το πιο χρήσιμο εργαλείο που τέθηκε στη διάθεση των φωτογράφων, έπειτα από την επινόηση της κάμερας;
Όλα τα εργαλεία είναι χρήσιμα, εφόσον χρησιμοποιούνται με μέτρο. Προσωπικά, διανύω καθημερινά έναν Γολγοθά προσπαθώντας να διευκρινίσω ότι οι φωτογραφίες μου είναι αγνές, χωρίς editing από το Photoshop. Στο χρωματικό τομέα, είναι τόσο χρήσιμο όσο ένα εργαστήριο για το τύπωμα αρνητικών.
Με τι εξοπλισμό δουλεύεις; Χρησιμοποιείς την ίδια μηχανή, πάντα και παντού;
Επιλέγω τον εξοπλισμό που μπορεί να αποτυπώσει την αισθητική μου. Κάποιες μηχανές είναι σαν αρώματα, που δένεσαι μαζί τους και σου κάνουν μόνο αυτά.
Διεθνή περιοδικά κύρους έχουν διατυπώσει την άποψη πως η ψηφιακή εικόνα βλάπτει ανεπανόρθωτα το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα μιας φωτογραφίας. Ποια η δική σου γνώμη;
Συμφωνώ με τη συγκεκριμένη άποψη. Πρέπει να πάψουμε να απεικονίζουμε τους ανθρώπους σαν κούκλες. Η φθορά του χρόνου είναι αποδεκτή και κομμάτι της προσωπικότητας καθενός.
Ποιες συνήθειες σε χαρακτηρίζουν εκτός δουλειάς;
Το mountain bike και η μουσικοσύνθεση.
info:
Ο Νίκος Βανδώρος παρουσιάζει τη νέα του φωτογραφική δουλειά, με τίτλο «Eye Phone», στο μεσαίο επίπεδο της αίθουσας Τέχνης «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ- Δεξαμενή». Το κόνσεπτ της έκθεσης βασίζεται στην αμεσότητα που προσφέρει μια snap shot εικόνα. Ο φωτογράφος ξεκίνησε την ενότητα των έργων αυτών σαν παιχνίδι, το 2012, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία του κινητού τηλεφώνου, για να καταλήξει άποψη μιας ολοκληρωμένης δουλειάς. Χαρακτηριστικά του πρότζεκτ αποτελούν η αρχιτεκτονική του φωτός, η συμμετρία, καθώς και το τετράγωνο καρέ που παραπέμπει στην εποχή των αναλογικών φωτογραφικών μηχανών.
Ξεφεύγοντας από τα σκηνοθετημένα κάδρα του παρελθόντος, αποτυπώνει εικόνες καθημερινές, με την ιδιότητα ενός απλού καταγραφέα, μέσα από την έμπειρη φωτογραφική ματιά του. Ο καλλιτέχνης ομολογεί πως σε αυτή τη φάση της δουλειάς του ουδέποτε χρησιμοποίησε φωτογραφική μηχανή, αλλά παρέμεινε δέσμιος τόσο των τεχνικών περιορισμών όσο και της εργονομίας που του προσέφερε η κάμερα του κινητού τηλεφώνου.
Διάρκεια έκθεσης: Από Παρασκευή 5 Απριλίου έως Σάββατο 18 Μαΐου 2013
Αίθουσα Τέχνης «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ – Δεξαμενή»
Ξανθίππου 11, Κολωνάκι
Τηλ: 210 7294342, 3
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 10.30 - 15.00 & 18.00 - 21.00, Σάββατο: 10.30 - 15.00
(από το «Femme de Cine», εκδόσεις Athens Voice Books, 2010)
(A.V. #430, 4 – 10 Aπριλίου 2013)
(εικόνες από την έκθεση «Eye Phone», στην αίθουσα Τέχνης «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ- Δεξαμενή»)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στη μετάβαση από τον παλιό κόσμο στον καινούργιο, τι από τον εαυτό μας θα παραμείνει ίδιο; Ο φωτογράφος απαντά μέσα από την έκθεσή του «ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)»
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Τα παιδικά χρόνια, η εξέλιξή της ως φωτογράφος, ο πόλεμος και το μετατραυματικό στρες και η ταινία για τη ζωή της
Μια συζήτηση με τη νικήτρια στην κατηγορία Wildlife & Nature των Sony World Photography Awards 2024
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.