Η καλύτερη ημέρα της ζωής μου
– η ξαναγέννησή μου να το πω αλλιώς –
ήταν όταν ανακάλυψα ότι δεν έχω κεφάλι.(Douglas Harding “On having no head”)
Οι περισσότερες φωτογραφίες που εμπεριέχουν ανθρώπους εστιάζουν στο πρόσωπο, στο κεφάλι. Αν μάλιστα μιλήσουμε για ένα από το τα σημαντικότερα φωτογραφικά πεδία όπως είναι η φωτογραφία πορτραίτου, η αποτύπωση του φωτογραφιζόμενου συνήθως αποδίδεται με την καλύτερη δυνατή για τον κάθε φωτογράφο παρουσίαση του κεφαλιού, του προσώπου, του βλέμματος. Άλλωστε στον ανθρωποκεντρικό δυτικό κόσμο τα πάντα ξεκινούν από και καταλήγουν στον εγκέφαλο, στο πνεύμα, στο νου, κάποιοι άλλοι μιλούν για ψυχή και όλοι αναφέρονται στη ματιά, το βλέμμα, τις εκφράσεις του προσώπου. Κάπως έτσι αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους…
Είναι όμως πάντα έτσι; Ο άγγλος φιλόσοφος Douglas Harding (1909 - 2007) προέβαλε σοβαρές αντιρρήσεις σχετικά με το ρόλο του κεφαλιού στην κατανόηση του εαυτού μας και κατ’ επέκταση του κόσμου προσεγγίζοντας την τεκμηρίωση αυτών των αντιρρήσεων χρησιμοποιώντας απλές πειραματικές διαδικασίες. Τα συμπεράσματα του τα κατέγραψε σε μια σειρά από ενδιαφέροντα βιβλία. Για όποιον θέλει να εμβαθύνει, υπάρχουν πολλά στοιχεία στην ιστοσελίδα www.headless.org.
Προσωπικά δεν είμαι και πολύ της φιλοσοφίας. Στέκομαι όμως σε μια απλή παρατήρηση του κυρίου Harding. Όσο και αν προσπαθήσει κάποιος δεν μπορεί να δει το κεφάλι του χωρίς την χρήση κάποιου σχετικού μέσου απεικόνισης όπως ενός καθρέπτη ή ενός συστήματος κάμερας, οθόνης κλπ. Μπορεί μόνο να δει τον κόσμο γύρω του, καθώς και τα κεφάλια των άλλων, όχι όμως το δικό του κεφάλι.
Όπου και αν στρέψουμε το βλέμμα μας, το κεφάλι μας δεν είναι εκεί! Πλάκα δεν έχει αυτό;
Οι φωτογραφίες είναι από την τριετία 2014 - 2016 και περιλαμβάνονται σε ένα άτυπο ongoing (διαρκώς συνεχιζόμενο;) project, το οποίο θα μπορούσε να έχει ως στόχο τη διεξοδική διερεύνηση της ακέφαλης καθημερινότητας. Θα καταλήξει άραγε κάπου; Ίδωμεν...
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.