Τώρα που μπορείς να κατεβάσεις πάμπολλα μεγαμπάιτ τσόντας όσο να ζεσταθεί το νερό στο βραστήρα και η αγοραπωλησία ηδονής έχει νομιμοποιηθεί περίπου παντού, ζητήματα όπως η εμπορευματοποίηση του γυναικείου κορμιού φαντάζουν αρχαΐζοντα. Κι όμως, αξίζει να αναλογιστεί κανείς ότι δεν έχουν περάσει ούτε σαράντα χρόνια από τότε που η Susan Meiselas πειθαναγκαζόταν να στοκάρει τα φιλμ της βαθιά στο αρχείο, περιμένοντας ωριμότερους καιρούς. Διότι, το 1975, όταν το «Carnival Strippers» ολοκληρώθηκε και η δημιουργός του αποπειράθηκε να το δημοσιεύσει σε φεμινιστικά περιοδικά, ανακάλυψε πως ο κόσμος δεν είχε ιδιαίτερη διάθεση να το δει.
Η ίδια λέει: «Την περίοδο που τραβούσα αυτές τις φωτογραφίες, η έννοια της γυναικείας απελευθέρωσης βρισκόταν στην εμπροσθοφυλακή του δημόσιου διαλόγου. Και τι σήμαινε γυναικεία απελευθέρωση; Το δικαίωμα της γυναικείας αυτοδιάθεσης. Οι Carnival Strippers τοποθετούνταν στον αντίποδα αυτού του ζητήματος, έχοντας πλήρη συνείδηση της εκμετάλλευσης που υφίστατο και ολότελα διαφορετικούς στόχους. Δεν υπήρχε χώρος για πολυτέλειες όπως ο φεμινισμός στο μυαλό τους. Αυτήν ακριβώς την κατάσταση ήθελα να αποτυπώσω».
Μόλις τελειόφοιτη του Χάρβαρντ, η Meiselas πέρασε τρία καλοκαίρια, από το 1972 έως το 1975, ακολουθώντας τα καραβάνια των στριπτιζούδων στα κατά τόπους πανηγύρια και τις εκθέσεις της μεθοριακής γραμμής του αμερικανικού πουριτανισμού, στις πολιτείες ανάμεσα στη Νέα Αγγλία, την Πενσιλβάνια και τη Νότια Καρολίνα.
Στο διάστημα αυτό, η Meiselas φωτογράφησε τις χορεύτριες και το περιβάλλον τους στο προσκήνιο και το παρασκήνιο. Φωτογράφισε τις αρτίστες, τους μάνατζερ, τους τελάληδες και τους ματάκηδες, άκουσε τις ιστορίες και πληροφορήθηκε τις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες που εξώθησαν αυτή τη δημογραφία του πόθου και των μικροκερδών του στο περιθώριο.
Ατενίζοντας με το βλέμμα της δημιουργού, ανοίγουν και τα δικά μας μάτια. Η εικόνα παίρνει μορφή μπροστά στο παλκοσένικο, το «bally», εκεί όπου οι στιπτιζούδες αλιεύουν τους πελάτες με κονσομασιόν, και παίρνει μορφή στο καθαυτό σόου, με το αντίτιμο των δύο ή τριών δολαρίων να εξασφαλίζει ιδιωτική ψυχαγωγία ίση με τη διάρκεια ενός δίσκου 45 στροφών. Τέλος, το κάδρο σχηματίζεται στις τρεις διαστάσεις του πίσω από τη σκηνή, στα καμαρίνια, τις αλάνες και τα μοτέλ, με τα στιγμιότυπα της μοναξιάς, της οικειότητας, της αλληλοεκμετάλλευσης και τις διχόνοιες αυτού του άκρως ανταγωνιστικού πάρεργου.
Οι ασπρόμαυρες, κοκκώδεις φωτογραφίες των στρίπερ δεν διεγείρουν. Ενίοτε μάλιστα, θλίβουν. Διαθέτουν όμως τον ηδονισμό των απελπισμένων βίων, μαζί και την ποιητικότητα που εμπνέουν σταθερά οι περιπλανώμενοι. Επιπλέον, αποτελούν το ολοκληρωμένο, αποκρυσταλλωμένο αποτύπωμα μιας κοινωνικής συνθήκης, μιας συγκεκριμένης εποχής.
Το «Carnival Strippers» κυκλοφόρησε τελικά το 1976. Το 2003 επανεκδόθηκε σε επανασχεδιασμένη και αναθεωρημένη έκδοση, με 16 επιπλέον φωτογραφίες, φτάνοντας τις 76 συνολικά. Χάρη στο ντεμπούτο της με αυτό το φωτο-ντοκουμέντο, η Susan Meiselas πέρασε στο δυναμικό του πρακτορείου Magnum, του οποίου αποτελεί μέλος έως σήμερα. Όλα αυτά τα χρόνια, ταξιδεύει και εργάζεται στην κεντρική και τη νότια Αμερική, φωτογραφίζοντας τις διαμάχες στη Νικαράγουα και τον εμφύλιο στο Ελ Σαλβαδόρ, το «βρόμικο πόλεμο» της Αργεντινής, την καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων στην Κολομβία, το τέλος του πινοσετικού καθεστώτος της Χιλής, το εξακολουθητικό δράμα του Κουρδιστάν. Έχει κυκλοφορήσει εννιά μονογραφίες και τιμήθηκε με τα σημαντικότερα φωτογραφικά βραβεία διεθνώς. Είναι 64 ετών.
Η Shortie στο Bally, Μπάρτον, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
Καμαρίνι, Φράιμπουργκ, Μέιν, 1975
© Susan Meiselas, Magnum
Η Lena στο Bally Box, Έσεξ Τζάνξιον, Βερμόντ, 1973
© Susan Meiselas, Magnum
Τέντα και πελάτες, Τέρνμπριτζ, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
Η Lena μετά το σόου, Έσεξ Τζάνξιον, Βερμόντ, 1973
© Susan Meiselas, Magnum
Shortie, Πρεσκ Άιλ, Μέιν, 1973
© Susan Meiselas, Magnum
Lulu και Debbie, Τέρνμπριτζ, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
Η Lena σε διάλειμμα, Έσεξ Τζάνξιον, Βερμόντ, 1973
© Susan Meiselas, Magnum
The Managers, Έσεξ Τζάνξιον, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
Καμαρίνι, Μπάρτον, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
Afternoon Tease, Τέρνμπριτζ, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
To σήκωμα της αυλαίας, Έσεξ Τζάνξιον, Βερμόντ, 1973
© Susan Meiselas, Magnum
H Tami περιμένει το κοινό, Μπάρτον, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
Teen Dream, Γούντστοκ, Βερμόντ, 1973
© Susan Meiselas, Magnum
Καμαρίνι, Φράιμπουργκ, Μέιν, 1975
© Susan Meiselas, Magnum
Η πρώτη μέρα της Lena, Έσεξ Τζάνξιον, Βερμόντ, 1973
© Susan Meiselas, Magnum
Lena, Τρίτη σεζόν, Λέιτον, Φιλαδέλφεια, 1975
© Susan Meiselas, Magnum
Coffee, Κάρλαϊλ, Φιλαδέλφεια, 1975
© Susan Meiselas, Magnum
The Star, Τέρνμπριτζ, Βερμόντ, 1975
© Susan Meiselas, Magnum
Lulu, Τέρνμπριτζ, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
Η Lena στο μοτέλ, Μπάρτον, Βερμόντ, 1974
© Susan Meiselas, Magnum
Το σόου πακεταρισμένο και έτοιμο για αναχώρηση, Πρεσκ Άιλ, Μέιν, 1973
© Susan Meiselas, Magnum
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί η προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «20 μέρες στη Μαριούπολη»
Η φωτογραφική ματιά του Γιάννη Βασαλάκη και της Άσπας Χροναίου αποκαλύπτει στιγμές από την ιστορία και τη λαογραφία του νησιού στο Ημερολόγιο 2025
Πορτραίτα νυχτόβιων θαμώνων μπαρ, γυμνές φωτογραφήσεις σε πανσιόν και στιγμιότυπα από τον χώρο του θεάματος
Η φωτογραφία ως μέσο προσωπικής έκφρασης και ελευθερίας
32 φωτογράφοι μοιράζονται με την Athens Voice ένα στιγμιότυπο από τη φετινή χρονιά
Μόλις κυκλοφόρησε το λεύκωμά της με τον τίτλο «Ατελιέ καλλιτεχνών- χάος και έμπνευση»
Μέσα από τον φακό του αποτυπώθηκε η ψυχή της ιταλικής μόδας, αναδεικνύοντάς την σε μορφή τέχνης
«Η φωτογραφία είναι ένα είδος ποίησης και μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους»
«Tα πορτραίτα που θα δείτε είναι καθημερινά πορτραίτα γυναικών λεσβιών που εμένα μου φαίνονται εναρμονισμένες με την κοινωνία σήμερα»
Τα 69 πορτραίτα φιλοξενήθηκαν από την Εθνική Βιβλιοθήκη το 2022
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.