- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
![karathanos.jpg karathanos.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/karathanos.jpg)
![23551-55791.jpg 23551-55791.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/06/30/23551-55791.jpg)
Παίρνεις έναν από τους σπουδαιότερους ευρωπαίους φωτογράφους εν ζωή. Τον ξαμολάς στο αστικό ψηφιδωτό του Soho με αποστολή να κλικάρει κατά ριπάς, επί ένα μήνα. Πακετάρεις το προϊόν σε πολυτελή έκδοση με πανόδετο εξώφυλλο και πριμοδοτείς το γεγονός με μια μεγάλη έκθεση σε λονδρέζικη γκαλερί. Στο τέλος όλων αυτών, διαθέτεις τη μονογραφία της χρονιάς. Καθαρές δουλειές.
Υπάρχει παρεμπιπτόντως μια φωτογραφία του Petersen που όλοι την έχουμε δει. Είναι ασπρόμαυρη και απεικονίζει έναν ημίγυμνο τύπο, διάστικτο τατουάζ, κουρνιασμένο σαν βρέφος στην αγκαλιά μιας γυναίκας που δονείται από γέλιο ευδαιμονίας. Προέρχεται από τα τέλη του ’60, όμως δεν έμελλε να περάσει στη σφαίρα του κλασικού παρά το 1985, όταν χρησιμοποιήθηκε στο εξώφυλλο του περίφημου άλμπουμ του Tom Waits, «Rain Dogs». Η εικόνα ανήκε μεν στον Anders Petersen, αλλά πώς τραβήχτηκε; Γιατί; Ήταν στοχευμένη η έμφαση στο γκροτέσκο, στο περιθώριο, στους παρίες αυτής της ζωής;
Δυο κλίκ πιο πίσω, στο 1962, οπότε ένας άπειρος δεκαοχτάχρονος Σουηδός, μπουχτισμένος από την ανώδυνη εφηβεία και τη «μπουρζουάδικη ανατροφή του», αφικνείται σε ένα Αμβούργο παλλόμενο από αλκοόλ, φτηνά χάπια και υπόκοσμο. Εκεί γνωρίζει τη Βάνια, μια περπατημένη Φιλανδή με πράσινα μάτια που θα γίνει ερωμένη και αμφιτρύωνάς του στα μπαρ του Reeperbahn, του Αμβουργιανού red district, το οποίο αποτέλεσε ορμητήριο πορνών, προαγωγών, τρανσέξουαλ, εξαρτημένων και κακοποιών που συνέθεσαν το φυσικό περιβάλλον του Petersen και ακατέργαστο υλικό για τις φωτογραφικές νυκτωδίες του, ανθολογημένες το 1978 στο άλμπουμ που τον καθιέρωσε, «Café Lehmitz», μια δουλειά που αποτελεί σημείο αναφοράς για την ευρωπαϊκή φωτογραφία.
Αργότερα, ο Anders Petersen επρόκειτο να κυκλοφορήσει 20 βιβλία, συνοδευόμενα από ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, σεμινάρια, εργαστήρια, βραβεύσεις, ακαδημαϊκές διακρίσεις, αντλώντας σταθερά από τις παραμεθόριους της ύπαρξης, από τα κακόφημα σοκάκια, τα σωφρονιστήρια, τα άσυλα, τα γηροκομεία. Κατά τη γνώμη του Petersen, «μόνο οι ανθρώπινες διασταυρώσεις έχουν νόημα, οι φωτογραφίες είναι ελάσσονος σημασίας». Είναι ένας καλλιτέχνης βαθιά μελαγχολικός και πολύ, μα πολύ ανθρώπινος, δύο χαρακτηριστικά που μοιράζεται με τον Αμερικανό ομόλογο του, Robert Frank, πέρα από το κυνήγι του τυχαίου ντοκουμέντου, την προτίμηση στο ασπρόμαυρο και την έφεση στις οριακές προσωπικότητες.
Το στούντιό του στη Στοκχόλμη είναι κατάφορτο από το ταβάνι ως τα πατώματα από κουτιά με φακέλους, εκτυπώσεις και σειρές σλάιντ, το απόσταγμα μιας ζωής περί της οποίας προκύπτει αποστομωτικά απορριπτικός. «Τόσες πολλές φωτογραφίες… δεν ξέρω τι να τις κάνω. Οπότε απλά τις συσσωρεύω εδώ και εκεί. Είναι πρωτίστως η ζωή μου, όχι το επάγγελμά μου. Για αυτό τραβάω τόσες πολλές». Ο Petersen αναστενάζει. «Και οι περισσότερες είναι κακές. Πολύ κακές. Πάντοτε έτσι ήταν. Οι πιο πολλές εικόνες μου δεν μου αρέσουν».
Το τελευταίο του πρότζεκτ, τέταρτο μέρος της σειράς City Diaries, τοποθετείται στο Soho, μέσω μιας ανάθεσης από το Bloomberg και την γκαλερί The Photographers Gallery. O Petersen πέρασε τέσσερις εβδομάδες στο εμβληματικό κομμάτι του Λονδίνου καταγράφοντας με τον ανεπεξέργαστο, ημερολογιακό τρόπο του τους δρόμους, τα καταστήματα, τα σπίτια και τις παμπ, προσμένοντας το απροσδόκητο και καταλήγοντας σε μια ακόμη πινακοθήκη χαρακτήρων που κυκλοφόρησε σε τόμο από την Mack Books.
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
© Anders Petersen 2012, courtesy MACK
photography: © Anders Petersen 2012, courtesy MACK/ www.mackbooks.co.uk
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες
Η γκαλερί Stefanidou Tsoukala υποδέχεται τον γνωστό φωτογράφο
Οι εντυπωσιακές φωτογραφίες των φιναλίστ του διαγωνισμού
Η έκθεση της φωτογράφου, «Everything is the Same but Everything is Different», και θέμα τη θάλασσα, πρωταγωνιστεί μέχρι 20 Ιουνίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Αμερικανίδας διάσημης καλλιτέχνιδας στην πρώτη της μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα
Ένα οδοιπορικό στην μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από περίπου 100 εικόνες του γνωστού φωτογράφου
Θα εκθέσουν τις φωτογραφίες τους στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης από τις 3 έως και τις 23 Ιουνίου 2024
«UN1QUE»: Τι θα δούμε στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
«Την καλύτερη εκπαίδευση της ζωής, την έχω αποκτήσει στα ταξίδια μου ανά τον κόσμο»
Έκθεση των μαθητών της Artshot Gallery σε επιμέλεια του Κώστα Μασσέρα
Τα παιδικά χρόνια, η εξέλιξή της ως φωτογράφος, ο πόλεμος και το μετατραυματικό στρες και η ταινία για τη ζωή της
Μια συζήτηση με τη νικήτρια στην κατηγορία Wildlife & Nature των Sony World Photography Awards 2024
Συνέντευξη με την φωτογράφο και καθηγήτρια φωτογραφίας με αφορμή την έκθεση που έκανε πρόσφατα στην Πράγα
Οι φωτογραφίες του «Dear God, the Parthenon is still broken» συνθέτουν έναν παράλληλο κόσμο, αποκομμένο από τον τόπο και τον χρόνο
Μερικές σκέψεις με αφορμή την «Θεσσαλονίκη: Η Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων 1870-1920», στο Εβραϊκό μουσείο του Παρισιού
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.