Φωτογραφια

PHOTO VOICE: Antonioni’s Blow-Up

60’s ways to leave your lover

karathanos.jpg
Δημήτρης Καραθάνος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
13620-39004.jpg

Περισσότερο από την επιτομή των swingin’ sixties, το «Blow-Up» ήταν μια ταινία που ανθολογούσε τα κυριότερα συστατικά της λονδρέζικης κουλτούρας στην πιο ραφινάτη στιγμή της: φωτογραφία, σινεμά, μόδα, ποπ, εικαστικά, το ανυπέρβλητο στιλ της Veruschka και της Vanessa Redgrave. Ένα νέο άλμπουμ μας τα θυμίζει όλα καρέ καρέ.

«Είμαι κάποιος που προτιμά να δείχνει πράγματα, αντί να τα δηλώνει. Υπάρχουν ωστόσο στιγμές που εικόνα και λόγος συγκεράζονται, και τότε προκύπτουν έργα τέχνης». Όσο λακωνικός και αν ήθελε να είναι ο Αντονιόνι, ο ερχομός του στο Λονδίνο το 1966 ξεσήκωσε μεγάλο θόρυβο. Η πόλη έβραζε. Όλοι τον γνώριζαν, και άπαντες είχαν να διηγηθούν ένα ανέκδοτο για την τελειομανία του. Στο φινάλε, ήταν ο σκηνοθέτης που έκανε τον Ρίτσαρντ Χάρις να τα βροντήξει. Ήταν ακριβώς αυτός ο ακλόνητος περφεξιονισμός όμως που έδωσε στο «Blow-Up» τη δυσερμήνευτη, διαχρονική αίγλη του. Παροιμιώδης μένει η διαφωνία του με τον Peter Bowles, όταν ο τελευταίος παραπονέθηκε για την τροποποίηση μιας σκηνής: «Αγαπητέ Πίτερ, υπερασπιζόμενος τον μονόλογό σου, μου απαριθμείς ακριβώς τους λόγους για τους οποίους πρέπει να τον κόψω. Αν μείνει όπως έχει, όλοι θα καταλάβουν τι θέλει να πει το φιλμ. Εάν όμως τον αφαιρέσω, άλλοι θα νομίζουν ότι αφορά αυτό, άλλοι εκείνο, άλλοι κάτι διαφορετικό. Αυτό θέλω και εγώ. Το “Blow-Up” πρέπει να είναι διφορούμενο».

Τι αφορούσε αυτή η διφορούμενη ταινία; Ο πρωταγωνιστής του Αντονιόνι, βασισμένος σε μεγάλο βαθμό στον David Bailey, είναι ένας φωτογράφος μόδας που σταδιακά αμφισβητεί την αληθοφάνεια των λήψεών του. Οι επιφυλάξεις του παίρνουν σάρκα και οστά, όταν φωτογραφίζοντας ένα ερωτικό καβγαδάκι σε πάρκο, ο φακός του γίνεται αθέλητα μάρτυρας μιας απόπειρας δολοφονίας. Μεγεθύνοντας τις εικόνες ολοένα προκειμένου να εξαγάγει κάποιο συμπέρασμα, η οπτική του θολώνει, διαστρεβλώνεται, χάνει κάθε έννοια ευκρίνειας. Ανάμεσα σε όλα αυτά, η ποπ ουτοπία των swingin’ sixties. Τα κλαμπ του Piccadilly και οι γκαλερί του Whitechapel, ο Herbie Hancock, οι Yardbirds, η Vanessa Redgrave, η Verouschka, τα πρώτα ψήγματα του mod lifestyle.

Το άλμπουμ της Steidl περιέχει τα περισσότερα αυθεντικά stills της ταινίας που έχουν συγκεντρωθεί ως σήμερα σε έντυπη έκδοση, καθώς και πλήθος κειμένων αναφορικά με το κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο που ενέπνευσε το «Blow-Up» αλλά και τον προφανή αντίκτυπό του στο σινεμά, τη μόδα και τη φωτογραφία.

imageimageimageimage

imagen

*Antonioni’s Blow-Up. Phillip Garner και David Alan Mellor, σελίδες 113, εκδόσεις Steidl, Απρίλιος 2011

 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.