Νέα Στήλη: PHOTO VOICE
Ο Δημήτρης Καραθάνος για τον William Eggleston: Για τα μάτια σου mono
Η ασπρόμαυρη περίοδος ενός φωτογράφου που αποθέωσε το χρώμα αποδεικνύεται εξίσου φωτοβόλα, όπως διαπιστώνουμε μέσα από ένα άλμπουμ που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Steidl.
Η γοητεία του κοινότοπου: προσόψεις καταστημάτων, είσοδοι μοτέλ, δωμάτια ξενοδοχείων, κτήρια, δρόμοι, σούπερ μάρκετ, μπάρμπεκιου, σταυροδρόμια, θάμνοι, δέντρα, φράκτες, γκαράζ, άνθρωποι βυθισμένοι σε σκέψεις, αδαείς ή υπό την αμυδρή επίγνωση πως τους σκοπεύει ένας φακός.
Για όσους έχουμε γεννηθεί μετά το ’70, η αισθητική του William Eggleston πιθανότατα φαντάζει γνώριμη, ωστόσο, κανείς δεν επιχείρησε κάτι παρόμοιο πριν από αυτόν, ενώ η επιρροή του στην οπτικοποιημένη ποπ κουλτούρα έχει διεισδύσει σε τέτοιο βαθμό, που περνά απαρατήρητη. Χωρίς τον Eggleston, δύσκολα θα υπήρχε David Lynch, Gus Van Sant, Juergen Teller ή Sofia Coppola.
Τόσο οι αρχικές σκηνές του «Μπλε Βελούδου» όσο και του «Ελέφαντα» είναι φόροι τιμής στον εβδομηντάχρονο δανδή από το Τενεσί. Στην πρώτη ταινία, ως προς τη χρήση του υπερκορεσμένου χρώματος προκειμένου να υπογραμμιστεί ο σουρεαλισμός της μικροαστικής Αμερικής, στη δεύτερη μέσα από την εστίαση σε ένα βαθυκύανο ουρανό, ευθέως αντλούμενη από τη σειρά του Eggleston «Wedgwood Blues». Η ίδια η Copolla, έχει συχνά αναφερθεί στην επίδραση του φωτογράφου στο «Αυτόχειρες Παρθένοι».
Ασφαλώς, οι μονογραφίες του Eggleston αφθονούν. Το εντυπωσιακό στην περίπτωση του «Before Color» είναι πως εντρυφά στα ασπρόμαυρα έργα του, μια άγνωστη πτυχή του καλλιτέχνη. Το λήμμα «Eggleston» στη wikipedia αναγράφει: «του πιστώνεται η αναγνώριση της έγχρωμης φωτογραφίας ως αποδεκτής καλλιτεχνικής φόρμας».
Και παρότι έχει αναγνωριστεί ευρέως ως ο δραματικότερος κολορίστας της Αμερικής, προκύπτει πως η πορεία του ξεκινά μέσα από μια σειρά ασπρόμαυρων εικόνων στα 35 mm, τραβηγμένες στα προάστια του Μέμφις κατά τα μέσα του ’50. Μια σπουδαία αναδρομή, αφιερωμένη σε έναν δημιουργό που μονάχα με τον Edward Hopper θα μπορούσε να παρομοιαστεί.
*William Eggleston, «Before Color», σελ. 200, εκδ. Steidl, 2010.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.